Cyklokurýři z pražského depa rozvezli přes 30 tisíc zásilek, chystá se vybudování nového
Už do konce letních prázdnin by mělo v Praze vzniknout další cyklodepo pro doručování zásilek v centru Prahy. K současnému depu na Florenci, které za půl roku doručilo 30 tisíc zásilek přibude i jedno na Smíchově.
V cyklodepu na pražském Florenci otevřeném loni v listopadu už v současné době působí osm logistických firem, jejichž kurýři každý den vyráží na elektrokolech doručovat zásilky v centru Prahy. Těch se jim za dobu kdy depo funguje podařilo doručit už 30 tisíc. Dohromady také kurýři našlapali přes 13 tisíc kilometrů.
Kurýři na kolech doručují ve většině světových metropolí
Hlavním cílem vzniku cyklodepa bylo snížení zátěže způsobené dodávkami v centru města. Běžné dodávky, které doručují zásilky totiž jednak brzdí dopravu a často také nemají moc možností pro zaparkování. Dodávky je tak mnohdy vidět odstavené na chodnících či zákazech stání.
Právě cyklodepo by mělo počet dodávek v centru snížit a zamezit jak těmto problémům tak i dalšímu hluku a znečištění ovzduší. Ostatně s depy využívajícími kurýry na elektrokolech pro doručování zásilek má zkušenosti už velké množství světových metropolí.
A jelikož se v současné době tento pilotní projekt na Těšnově osvědčil i vedení Prahy, připravuje se jeho další rozšíření o nové prostory pro kurýry ale i přidání depa dalšího. To by mělo stát na Smíchově.
Nové depo by mělo otevřít do konce letních prázdnin
„Trend v počtu doručených zásilek během pilotního fungování cyklodepa potvrdil náš předpoklad – je to důležitý projekt, má smysl pokračovat a nadále ho rozvíjet. Momentálně probíhá příprava nového mikro depa, které umístíme k Andělu. Pokud vše půjde, jak má, otevřeme jej do konce letních prázdnin. Naše dosavadní zkušenost v Praze ukazuje, že mikrodepa v centru měst přispívají k zefektivnění logistiky, aby zboží dorazilo vždy z co nejkratší vzdálenosti. Jinými slovy – čím více dep budeme mít, tím lépe bude celý systém fungovat. Na obou depech spolupracujeme s největšími logistickými hráči na trhu, kteří v tomto projektu stejně jako hlavní město vidí obrovský potenciál a uvědomují si, že efektivní logistika je základem zdravého města. Zapadá to do celkové vize dopravy v historickém centru, kdy se mu snažíme ulevovat od emisí, hluku a tranzitní dopravy,“ komentuje Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.
„Citylogistika je pro město a jeho rozvoj naprosto klíčová. Dosavadní fungování cyklodepa dalo logistickým firmám možnost si potvrdit, že jim překládka zboží a využití pěších kurýrů a cargokol dává smysl. Firmy si mohly otestovat a najít dlouhodobě udržitelný proces, díky kterému jsou ochotny fungovat ekologičtěji,“ popisuje Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územní rozvoje, s tím, že potenciál změnit způsob, jakým se v Praze doručují zásilky, je veliký.
Nová lokalita, na které by mělo depo stát je dobře dostupná pro dodávky takže nebude problém depo zásobovat zásilkami, které se zde překládají na kola. Díky umístění přímo pod městským okruhem mohou kurýři snadno obsloužit i zákazníky na druhém břehu řeky.
Smíchovské depo tak vybuduje Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s., která zároveň převezme od 1. května 2021 i starší depo na Florenci, které bude rozšířeno.