EnergoZrouti.cz

V Praze přibývá jízd na sdílených kolech, lidé s nimi mohou jezdit zadarmo při nákupu kuponů na MHD

  
Martin Bárta
4. 1. 2024 ▪ 12:29

Sdílená kola jedou. V Praze se v loňském roce uskutečnilo o třetinu více jízd než v roce 2022. Lidé stále více využívají také jízdy zdarma při nákupu kupónu na městskou hromadnou dopravu.

Sdílená kola NextBike (ilustrační foto)
Sdílená kola NextBike (ilustrační foto)
Foto: Martin Bárta

Více než 750 tisíc krát si vloni vypůjčili obyvatelé, ale i turisté v hlavním městě sdílené kolo od společností NextBike a Rekola. Podle dat zveřejněných Pražskou integrovanou dopravou (PID) jde oproti roku 2022 o třetinový nárůst. Mnoho výpůjček je přitom zdarma, díky tomu, že si lidé zaplatí kupón na MHD.

Celkem vloni dosáhl počet jízd v Praze na 756 844 o rok předtím to přitom bylo 567 264, je tedy vidět, že zájem lidí o tento rychlý způsob dopravy výrazně roste. Nejúspěšnějším měsícem bylo z pohledu počtu jízd září s 95 tisíci jízdami, nejhůř na tom byl naopak prosinec, ale i v něm uživatelé využili 25 tisíc výpůjček.

Jen v loňském roce pak provozovatelé sdílených kol v pražských ulicích zaznamenali registraci 25 tisíc nových uživatelů, kteří si díky aplikaci mohou kola vypůjčit. Noví uživatelé přibývají i díky zmiňované možnosti získat jízdy zdarma díky nákupu kupónu na MHD. Tato možnost platí ovšem pouze pro sdílená kola značek NextBike a Rekola a je možné ji využít dvakrát denně.

Trend využívání sdílených dopravních prostředků z dat poskytovatelů služeb je viditelný už několik let nejen v Praze, ale i v dalších tuzemských městech. Sdílená kola je tak možné najít například v Brně, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Ostravě, Olomouci a v desítkách dalších.

Některá města tak už mají se sdílenými koly několikaleté zkušenosti, jiná v jejich umístění stále váhají. Příkladem tak může být například severočeská metropole Liberec. V něm se už před několika lety objevila sdílená kola od společnosti Rekola, kvůli stížnostem na jejich stání a nutnost příspěvku z městské kasy se město rozhodlo spolupráci neprodlužovat. V následujících letech tak sdílená kola ve městě nebyla až do doby, kdy je umístila společnost Bolt na své náklady. Ani ta ale nakonec nevydržela dlouho a z ulic zmizela. Třetí pokus o umístění kol pak v pilotním provozu v roce 2023 zkusila další společnost, a to NextBike. Přestože pilotní projekt byl ukončen, město stále neoznámilo, zda bude v letošním roce se sdílenými koly, které ale podle zveřejněných dat měly mezi obyvateli úspěch pokračovat.




Štítky: Cyklistika Sdílená kola Bikesharing Praha Rekola NextBike
Zdroj: Pražská integrovaná doprava