Fyzickou kartou bude v roce 2026 platit už jen blázen. Plast míří definitivně do šuplíku
Peněženka plná karet byla donedávna symbolem moderního života. Věrnostní kartičky už dnes pomalu nahrazují různé aplikace a jinak tomu není ani u platebních karet. Plastu už odzvonilo a tento způsob placení nahrazují jiné, modernější varianty.
Mladší generace si už neumí představit jediný den bez mobilního telefonu. Tomu odpovídá i spousta nových zvyků, mezi které patří i placení prostřednictvím digitální peněženky. Mobil tak zvládne to samé co “plast”, navíc často bezpečněji. Výhodou digitálního placení je, že kromě telefonu může zákazník použít třeba i chytré hodinky nebo platební prsten a úplně odpadá nutnost cokoliv vytahovat z tašky, kapsy nebo zdlouhavě hledat drobné v peněžence.
Mobil jako nová peněženka
Mladší generace udávají tempo a jinak tomu není ani v oblasti bankovnictví. Mobilní platby se tak staly naprostou samozřejmostí a fyzickou platební kartu už mladí lidé vytáhnou jen sporadicky ve výjimečných případech. Tomuto trendu se snaží přizpůsobit i banky a platební společnosti. Na problematiku se zaměřila ve svém průzkumu například společnost Visa. Podle výsledků platí až devět z deseti lidí z generace Z telefonem.
„Výsledky průzkumu potvrzují, co ve Visa dlouhodobě sledujeme – mladá generace se rychle přizpůsobuje novým technologiím a mobilní telefon je pro ni přirozenou součástí života. Zároveň je patrné, že bezpečnost v digitálním prostředí je pro mladé klíčová. Vidíme výrazný posun v tom, jak mladí lidé přemýšlejí o hodnotě peněz a možnostech, jak s nimi nakládat. Naším úkolem je poskytnout jim nástroje a informace, které jim pomohou jejich finanční dovednosti dále rozvíjet,“ vysvětluje Hana Wasserburger, ředitelka poradenských služeb Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko.
Právě důraz na bezpečnost je důvodem, proč digitální karta začíná dávat větší smysl než plastová. Mobilní platby jsou chráněny biometrickým ověřením a tokenizací, takže se při transakcích nepřenáší skutečné číslo karty. I v případě ztráty telefonu je riziko zneužití výrazně nižší než u fyzické karty zapomenuté v peněžence.
Češi jako evropští premianti bezkontaktních plateb
Česko navíc patří dlouhodobě mezi státy, ve kterých se bezkontaktně platí nejvíce. Digitální peněženky a moderní způsoby platby tento trend ještě posilují. Bezkontaktní platby jsou ve velkých obchodech naprostým standardem a najdeme je i u většiny drobnějších obchodníků a živnostníků.
K oblibě Čechů v bezkontaktních platbách se vyjádřil také generální ředitel Global Payments Tomáš Furinda: „V bezkontaktním placení jsou Češi na prvním místě v Evropě, těsně za námi jsou Španělé. Na chvostu jsou překvapivě Slovinsko a Nizozemsko. V Evropě jsme v placení mobilem jedničkou, ve světě jsme čtyřka. Před námi je jen Austrálie, Gruzie a Singapur.“
Zásadní roli v tomto případě hraje i rychlost odbavení. Digitální platby výrazně zkrátí čas strávený u pokladny. Snižuje se také chybovost plateb a eliminuje problém s poškozenou plastovou kartou či opotřebeným nebo nefunkčním bezkontaktním čipem. Pro obchodníky to znamená rychlejší provoz, pro zákazníky zase méně čekání.
Plast ustupuje, platíme tím, co máme nejblíž
Ještě donedávna byla fyzická plastová karta nutností minimálně pro výběr z bankomatu. Dnes už není nutná ani pro tento účel. Většina bankomatů totiž disponuje možností bezkontaktního výběru a i zde stačí pouze načíst telefon nebo hodinky, zadat klasicky PIN kód a peníze si pohodlně vybrat.
To ostatně potvrzuje i Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko: „Český trh je dlouhodobě velmi otevřený technologickým inovacím, což se odráží i v oblasti plateb. Češi rádi zkoušejí nové způsoby placení, které jim přinášejí větší pohodlí a bezpečnost. Na datech jasně vidíme, že plastová karta ustupuje do pozadí a hlavním platebním nástrojem se stávají mobilní telefony, chytré hodinky a nově také prsteny a náramky. Trend je jasný – platíme tím, co máme nejblíže po ruce.“
Zájem o pohodlí, bezpečnost a rychlejší odbavení pak nahrává obchodníkům, kteří na prodejně terminál mají. Naopak ti, kteří stále odmítají brát karty kvůli poplatkům bank, zákazníky ztrácejí. Mladší lidé u sebe hotovost nenosí a podle výše zmíněného průzkumu platební společnosti raději volí jinou provozovnu, na které mohou zaplatit pouhým přiložením chytrých hodinek nebo mobilního telefonu.






















































