EnergoZrouti.cz

Benzinové a naftové motory mohou skončit už za čtyři roky, kvůli emisní normě

  
Martin Bárta
4. 3. 2021 ▪ 09:34

Už v roce 2025 vstoupí v platnost nová emisní norma Euro 7. Ta by ale podle odborníků mohla ukončit výrobu motorů na naftu a benzín. Díky tomu by mohlo v celé unii přijít o práci obrovské množství lidí a elektromobily situaci nezachrání.

Volkswagen Golf se spalovacím motorem
Volkswagen Golf se spalovacím motorem
Foto: Julian_Hamburg / Pixabay

Už za čtyři roky, tedy v roce 2025 by měla v Evropské unii začít platit přísnější norma na vozidla se spalovacími motory – Euro 7. A právě té se obávají nejen výrobci, podle kterých už je pomalu nemožné emisní limity plnit ale i majitelé vozidel s těmito motory. Jak uvádí německý automobilový server Autobild, nová norma by se mohla podepsat i na masové nezaměstnanosti.

Jsou nové normy vůbec potřeba?

Zatímco dříve Evropská unie v rámci norem Euro řešila především emise oxidu uhličitého, který funguje jako hlavní skleníkový plyn napomáhající ke zvyšování globálního klimatu, nyní jsou řešeny i znečišťující látky jako oxidy dusíku (NOx). Ty díky špatnému vlivu na ovzduší a tím i na zdraví lidí vedly několik evropských měst k zákazu vjezdu do center měst.

Nová emisní norma Euro 7, která jak již bylo uvedeno začne platit v roce 2025 bude tolerovat množství NOx pouze do hodnoty 30 mg na kilometr. Dosud přitom byly tyto hodnoty nastaveny na 60 mg pro benzin a 80 mg pro naftu. A právě to je velkým problémem pro výrobce, kteří i přes vysoké investice do zlepšování motorů nejsou schopni těchto hodnot dosáhnout.

Jak uvedl předseda rady BMW Manfred Schoch, mohl by systém nové emisní normy rychle připravit o práci tisíce lidí, kteří v současnosti v automobilovém průmyslu pracují. Jakmile totiž automobilky nebudou schopné automobily splňující limity vyrábět a to i tak, aby se jim to finančně vyplatilo dojde k jejich ukončení a tím i ztrátě pracovních míst nejen po celém Německu. Automobilový průmysl totiž tvoří nezanedbatelnou část pracovních míst v celé Evropě díky mnoha automobilkám, které zde jsou doma ale i firem na ně navázaných.

Podvody při měřeních emisí vozidel

I když automobilky v současnosti pracují na nových elektromobilech, jejichž prodejnost se každoročně navyšuje rozhodně by prozatím nemohlo dojít k pokrytí výroby pouze elektromobily. Velké množství zákazníků o ně totiž zájem v současnosti nemá a to i díky vyšší ceně a v některých situacích horšímu provozu (dobíjení).

EU by chtěla nulové emise za každých okolností, nesmysl varuje VDA

Nová přísnější norma je přitom pro některé stále větší zbytečností, když bylo už dříve dokázáno, že už současné motory jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Ba naopak, některá měření ukazují dokonce na to, že současná norma Euro 6 v dieselových motorech blokuje velkou část emisí a motory tak někdy už místo znečišťování čistí ovzduší.

Automobilový průmysl tak v současnosti mluví o tom, že EU chce za cenu snížení emisí a ekologické zátěže připravit o zaměstnání velké množství lidí a automobilky připravit o byznys. Podle Německého sdružení automobilového průmyslu (VDA) chce komise v budoucnu nejlépe vozidla, která mají nulové emise v každé jízdní situaci. To je ale podle Hildegarda Müllera z VDA nemožné a každý to ví.

Müller tak označil snahy unie s novou normou za nereálné, ne každý si totiž podle něj může dovolit nákup dražšího elektromobilu a je otázkou zda by jich firmy v současné době zvládly vyrábět podobné množství. Problémem je pak podle něj i neexistující nabíjecí infrastruktura, která by takové množství aut pojala.




Štítky: Evropská unie Auto Nafta
Zdroj: RED