Vaše auto ukládá GPS trasu, rychlost, hovory a možná i to, jakou písničku jste zpívali za jízdy. Zjistěte, co všechno zůstává v palubním počítači

     
Dan Bright
15. 9. 2025 ▪ 22:47

Během posledního desetiletí přibývá v automobilech více a více digitálních funkcí, které ovlivňují jejich používání. Palubní systémy propojují navigaci, zábavu, komunikaci i nastavení vozu do jednoho rozhraní. Dotykové obrazovky, propojení s chytrými telefony a možnost práce s internetem řidičům i cestujícím výrazně zvyšují pohodlí. Spolu s tím ale vzniká i nová realita toho, že v paměti těchto systémů se ukládá velké množství osobních dat o majiteli vozu.

Moderní auta ukládají víc informací, než si většina řidičů uvědomuje.
Moderní auta ukládají víc informací, než si většina řidičů uvědomuje.
Foto: Shutterstock

Tato data jsou často přehlížená. Zatímco běžný uživatel si pamatuje, že v telefonu nebo počítači má uložené osobní údaje, u auta ho to většinou ani nenapadne. Jenže i vozidla si uchovávají informace o tom, kdo jezdil, kam, kdy a s kým. A pokud se data před prodejem nebo servisem nevymažou, může se k nim dostat někdo cizí.

Jaká data infotainment ukládá

Infotainment je centrum, které propojuje řidiče, spolujezdce i samotné auto. Jeho paměť je mnohem bohatší, než by se mohlo zdát. Při připojení telefonu přes Bluetooth nebo kabel si systém často stáhne seznam kontaktů, historii hovorů a někdy i textové zprávy. Díky synchronizaci navíc uchovává informace o spárovaných zařízeních a přístupových bodech Wi-Fi.

Velkou část paměti tvoří navigační údaje. Infotainment ukládá kompletní historii tras, oblíbená místa a někdy i statistiky jízdy – průměrnou rychlost, spotřebu paliva nebo délku cest. Pro řidiče je to pohodlné, protože nemusí pokaždé zadávat adresu znovu, ale při nevymazání dat vystavuje své citlivé informace.

Další kategorií jsou hlasové příkazy a média. Některé systémy zaznamenávají hlasové povely, které pak výrobci mohou využívat ke zlepšování služeb. Většinou se ukládají krátkodobě nebo anonymně, ale stopa v systému zůstává. Uložené bývají také oblíbené stanice rádia, playlisty či poslední přehrávané skladby. Neméně důležité je, že infotainment si pamatuje osobní nastavení vozu – polohu sedadel, klimatizaci, režimy jízdy i servisní údaje.

Kromě lokálně uložených dat je dobré mít na paměti i informace, které automobil anonymně odesílá přímo výrobci. Tyto přenosy obvykle zahrnují provozní statistiky, chybové kódy nebo agregovaná data o používání funkcí infotainmentu. Podle výrobce a nastavení uživatele mohou být tato data využívána k zlepšení spolehlivosti vozidla či k aktualizacím softwaru. Ačkoli jsou zpravidla anonymizovaná a vázaná na souhlas majitele, je to další vrstva sdílení údajů, o které by měl každý řidič vědět.

Synchronizace telefonu s autem může kromě hovorů uložit i seznam Wi-Fi sítí, ke kterým jste se kdy připojili. , ...

Proč je důležité data mazat před prodejem nebo servisem

Představa, že by se k těmto údajům dostal někdo cizí, není vůbec přehnaná. Pokud majitel prodává auto a zapomene data vymazat, nový vlastník získá přístup k soukromým informacím předchozího řidiče. To může zahrnovat seznam volaných čísel, trasu k domovu, historii navštívených míst i uložené účty z mobilních aplikací.

Podobně riziková je situace v servisu. Mechanici běžně nepotřebují přístup k osobním datům, ale pokud nejsou vymazána, zůstávají uložená v systému a potenciálně dostupná. Moderní auta navíc čelí rostoucí hrozbě kybernetických útoků. Infotainment, který je propojený s internetem, může být vstupní branou k dalším datům, pokud není dostatečně chráněn. I proto automobilky investují stále více do bezpečnosti, šifrování a ochrany přístupu.

Některé značky umožňují vymazat všechna data jediným tlačítkem, ale u starších modelů může být nutný zásah servisu. , ...

Jak data bezpečně vymazat

Naštěstí je vymazání dat u většiny vozů poměrně jednoduché. Moderní infotainment systémy mají přímo v menu možnost resetu do továrního nastavení. Tento krok smaže všechna spárovaná zařízení, kontakty i uložené trasy. Doporučuje se také manuálně odpojit všechny účty, které byly s autem propojeny, například Apple CarPlay, Android Auto nebo přihlášení k Wi-Fi sítím.

U starších modelů může být postup složitější. Některé vozy vyžadují reset přes autorizovaný servis, případně speciální software. Značky jako Tesla, BMW nebo Audi však nabízejí v nastavení uživatelsky přívětivé nástroje, které celý proces usnadňují. Důležité je myslet i na pravidelné aktualizace softwaru, protože ty většinou opravují bezpečnostní chyby a snižují riziko zneužití.

Vymazání dat před prodejem, půjčením nebo servisem by mělo být samozřejmým úkolem každého zodpovědného řidiče. V opačném případě hrozí, že někdo získá přístup k celé digitální stopě majitele - od kontaktů a hovorů přes oblíbené skladby až po přesné cesty, které denně jezdí.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Digitální soukromí Automobil Infotainment
Zdroj: consumerreports.org, autozive.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější