Čínské elektromobily za pár korun zničí evropský automobilový průmysl? Nebude to tak horké

  
Tomáš Jelínek
22. 11. 2022 ▪ 15:19

Cenově velmi dostupné elektromobily z Číny by podle motoristických novinářů mohly být pomyslným hřebíčkem do rakve evropských automobilek. Současné ceny jedné čínské elektromobilky ale ukazují pravý opak.

Elektromobil NIO ET7
Elektromobil NIO ET7
Foto: NIO

Podle odhadů motoristických novinářů by v příštích letech mohly levné čínské elektromobily snadno převálcovat modely mnoha evropských automobilek. Podle nově zveřejněného ceníku čínské automobilky NIO, která v Evropě úspěšně expanduje to ale prozatím na výrazný rozdíl v ceně oproti dalším výrobcům elektromobilů nevypadá.

Elektromobily čínského výrobce NIO se v posledních měsících stávají velmi úspěšné nejen v domovské destinaci, ale i v Evropě kam se firma stále rychleji rozšiřuje. V některých evropských zemích včetně Německa tak vznikají speciální výměnné stanice pro baterie a chystá se i otevření nových prodejních míst.

Společně s tím NIO oznámilo ceny pro Německo, Nizozemsko, Švédsko a Dánsko pro své modely ET5, ET7 nebo ES7. Cenovky ale rozhodně neukazují na to, že by Číňané chtěli zákazníka okamžitě zaujmout nízkou cenou. V případě firmy to ale samozřejmě bude i tím, že se zaměřuje primárně na prémiový segment, takže vyšší ceny v EU byly očekávané.

Nejlevnější NIO na evropském trhu, tedy model ET5 si tak zákazníci v Německu budou moci pořídit za 49 900 eur (cca 1,2 milionu korun). V domovské Číně dají přitom zákazníci za stejný model 35 141 eur (cca 855 tisíc korun).

Cena nejlevnějšího modelu tak jasně ukazuje, že NIO rozhodně nebude potenciálním konkurentem, který rozdrtí prémiové modely evropských automobilek a s nimi i celý trh. Evropské prodeje by tak mohly být konkurencí hlavně pro Audi, Mercedes-Benz či BMW, které jsou cenově i výbavou s modely NIO srovnatelné.

Na cenovou válku čínských a evropských elektromobilů si ale rozhodně ještě počkáme do doby příchodu levných malých elektromobilů. Otázkou ale bude, zda Evropská unie bude čekat na jejich dopady na evropský trh či na ně dříve uvalí možné embargo. Čínské firmy by v tomto případě nemohly své modely na trzích v EU uvádět. Podobnou reakci lze ale následně očekávat i od čínské vlády, která by nejspíš zakázala prodej některých značek na tamním trhu, který je pro některé z výrobců včetně Volkswagenu a jeho dceřinných firem velmi důležitým.




Štítky: Elektromobil Elektromobilita Auto NIO Čína Elektrická vozidla