Zákaz provozu aut starších 15 let kvůli emisím? EU specifikovala úpravu zákona

  
Tomáš Jelínek
7. 3. 2024 ▪ 16:52

Začne v Evropské unii platit zákaz provozu a oprav automobilů starších 15 let kvůli ekologickým požadavkům? Informace šířená po sociálních sítích na to ukazuje, situace je ale pravděpodobně jiná.

Poputují auta starší patnácti let do šrotu?
Poputují auta starší patnácti let do šrotu?
Foto: Unsplash

Mnoho uživatelů na sociálních sítích napříč Evropskou unií v posledních týdnech vylekala zpráva, která informovala, že by jim mohlo být zakázáno užívat své vozidlo starší 15 let či jej dokonce nechat sešrotovat. Návrh Komise EU z minulého roku má ale za cíl pouze aktualizovat starší směrnici a situace je o trochu jiná. Komise se i podle svého vyjádření na sociální síti X k zákazu provozu starších aut nechystá.

V posledních měsících se na půdě Evropské unie rozvířila debata ohledně nového legislativního návrhu, jehož cílem je výrazně snížit ekologickou stopu automobilového průmyslu a zároveň posílit kontrolu nad trhem s ojetými vozy. Podle Adalberta Jahnze, mluvčího Evropské komise pro dopravu a životní prostředí, tento návrh hraje klíčovou roli ve snaze rozlišovat mezi skutečně použitelnými ojetými vozy a vozidly, která dosáhla konce své životnosti.

Jedním z hlavních problémů, který návrh adresuje, je rozšířený podvod s prodejem vozidel na konci životnosti jako ojetých vozů. Tento podvod vede k tomu, že přibližně jedna třetina starých vozidel zmizí ze statistik členských států EU, protože jsou nelegálně prodávána a nikdy nejsou využívána na silnicích, ale nešetrně likvidována, což vede k plýtvání cennými surovinami.

Návrh přináší jasnější definici toho, co je považováno za ojeté vozidlo a co za vozidlo na konci své životnosti, aby mohly úřady efektivněji provádět inspekce a zabránit nelegálním praktikám. Tato legislativa se tedy primárně zaměřuje na nelegální prodejce starých vozidel, nikoli na majitele starých vozidel, kteří si chtějí svá auta opravit.

Podle komise jsou vozidla považována za „stará vozidla“ v případě, že jsou rozřezána, zcela spálena nebo pokud jsou považována za „neopravitelná“. Opatření tak nepředstavuje obávaný návrh zákazu oprav ani povinnost likvidovat stará vozidla. Stejně tak předtím, než vstoupí tento návrh v platnost, musí být schválen Evropskou radou a Evropským parlamentem, což je proces, který může trvat měsíce, nebo dokonce roky a ještě může být během něj upraven.

Cílem návrhu je tedy nejen boj proti podvodům na trhu s ojetými vozy, ale také podpora výroby automobilů s menšími a snadněji opravitelnými součástkami. To by mělo vést k jasnějšímu rozlišení mezi ojetými vozidly a vozidly na konci jejich životnosti, což by mělo pomoci nejen ochraně životního prostředí, ale také zajištění větší transparentnosti a bezpečnosti na trhu s ojetými vozy v EU.




Štítky: Auto EU Evropská unie Doprava Recyklace Autovrak Automobily
Zdroj: Evropská komise