Nechodí v obleku, ale bere víc než právník. Jeho výplata vás posadí. Přitom to může dělat každý

     
Lukáš Srnec
15. 7. 2025 ▪ 06:33

Denně převážejí desítky tun nákladu, spí v kabině a tráví týdny mimo domov. Přesto si někteří řidiči kamionů vydělají víc než právníci. A co víc, do této profese se dnes dá vstoupit i bez praxe. Firmy totiž vzhledem k nedostatku kvalifikované pracovní síly často zaplatí výcvik i potřebné zkoušky.

V mezinárodní přepravě umí řidiče náležitě odměnit za tvrdou práci.
V mezinárodní přepravě umí řidiče náležitě odměnit za tvrdou práci.
Foto: Shutterstock

Profese řidiče kamionu už dávno nepatří mezi špatně placené a přehlížené obory. Kvůli dlouhodobému nedostatku lidí a rostoucí poptávce po přepravě se z ní stala vyhledávaná a dobře ohodnocená práce. Řada firem dnes nabízí nadstandardní platy i těm, kteří nemají žádné předchozí zkušenosti. Nováčkům často platí výcvik, školení i řidičský průkaz. O jak vysoké výdělky jde a co všechno musí zájemce zvládnout, aby mohl sednout za volant kamionu?

Kamioňákem za 100 tisíc? Je to možné

Ještě donedávna se profese řidiče nákladního vozu považovala za fyzicky náročnou a podhodnocenou. Dnes je všechno jinak. V některých případech se platy kamioňáků vyšplhají až na 100 tisíc korun čistého měsíčně. To je více, než si průměrně vydělá právník, který má za sebou pětileté studium na vysoké škole.

Například dopravní firma C.S. Cargo nabízí řidičům tahačů na trase mezi Českem a Skandinávií až 110 000 Kč měsíčně, přičemž garantuje i pravidelný čas doma. Řidiči s oprávněním C+E a zkušenostmi z mezinárodní dopravy jsou dnes velmi žádaní. 

Díky příplatkům za dlouhé trasy, přepravu nebezpečného zboží (ADR) a výkonnostní bonusy se čistá mzda může pohybovat kolem 90 až 100 tisíc korun měsíčně.

Nedostatek lidí = šance pro mladé bez praxe

Zároveň je to práce, kterou může začít téměř každý. V Česku totiž podle Česmadu chybí až 15 000 profesi­onálních řidičů. Firmy se dnes proto předhánějí v tom, jak nováčky přilákat. A nejde jen o peníze.

Mnohé společnosti uchazečům kompletně hradí řidičský kurz skupiny C a C+E, stejně jako profesní průkaz. Firmy jako Raben nebo DB Schenker nabízejí plnou úhradu školení výměnou za závazek zaměstnance zůstat alespoň rok. Práce tak může být dostupná i lidem, kteří dříve seděli za kancelářským stolem nebo náhle přišli o zaměstnání.

Studium práva neznamená automaticky vyšší plat

Zatímco řidič se může dostat na nadstandardní příjmy během několika měsíců, právník na ně často čeká roky. Podle dat portálu Platy.cz je průměrná hrubá mzda právníka v Česku 60 000 Kč. Mladí koncipienti mimo Prahu si však mnohdy přijdou jen na 30 až 40 tisíc hrubého.

Cesta ke skutečně vysokým výdělkům vede přes léta studia, praxe, nákladné zkoušky a často i vlastní advokátní kancelář. Práce právníka samozřejmě nabízí jiné výhody. Stabilitu, společenský status, setkávání se zajímavými lidmi napříč obory či práci z kanceláře. Ale z hlediska čistého výdělku nemusí být automaticky výhodnější než kabina kamionu.

Právník sice nemusí cestovat, ale kariéra v této oblasti vyžaduje také spoustu dřiny a odříkání. , ...

Za vysokou mzdu se platí náročností práce

Vysoké mzdy řidiči ale nedostávají zadarmo. Profese je každopádně fyzicky i psychicky náročná. Řidiči tráví na cestách celé týdny, často bez přímého kontaktu s rodinou. Spí v kabině, jedí v rychlých občerstveních a musí se vyrovnat se stresem z provozu, technických problémů i termínů.

Zdravotní rizika jsou reálná. Dlouhé sezení, nedostatek pohybu a nepravidelná strava vedou často k bolestem zad, nadváze nebo kardiovaskulárním potížím. Po padesátce pak řada řidičů hledá méně náročnou práci nebo přechází na vnitrostátní dopravu.

Nepravidelný režim, omezený kontakt s rodinou a spaní v kamionu. Na to všechno musí být uchazeč o práci řidiče připraven. , ...

Práce, kterou může dělat každý, ale rozhodně ne každý ji zvládne

Přesto všechno zůstává řízení kamionu jednou z nejlépe placených profesí, do které je možné se dostat i bez vysokoškolského titulu. Pro spoustu lidí je lákavá možnost začít zcela novou kariéru, mít relativně vysoký příjem a nebýt vázaný na kancelář.

Je ale potřeba vědět, do čeho člověk jde. Kamioňákem se může stát téměř kdokoliv. Ale dlouhodobě u toho vydrží jen ten, kdo má pevnou vůli, disciplínu a smysl pro odpovědnost. Výplata sice může být vyšší než u právníka, ale je třeba počítat s tím, že řízení v mezinárodní dopravě je tvrdá řehole.



Sdílejte článek  
       


Štítky: řidič kamionu Výplaty Zaměstnání
Zdroj: Platy.cz, idnes.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější
Nejnovější