Lidé si stěžují, že jejich telefony vědí, o čem si s kým povídali. Experti prozradili pravdu o šmírování telefonů

     
Dan Bright
10. 9. 2025 ▪ 17:40

Občas se stane, že uživatel mluví s někým o určitém produktu a krátce poté se mu na sociálních sítích zobrazí reklama přesně na tuto věc. Tento jev vyvolává silný pocit, že mobilní telefon musí potají poslouchat všechny rozhovory. Odborníci však upozorňují, že v realitě je vysvětlení složitější, než se na první pohled může zdát.

Digitální technologie jsou dnes pevně propojené s naším soukromým životem.
Digitální technologie jsou dnes pevně propojené s naším soukromým životem.
Foto: Shutterstock

Podobné zkušenosti dnes hlásí miliony lidí a není divu, že se z nich stal jeden z nejčastěji diskutovaných “digitálních mýtů“. Důvěra v technologie se totiž snadno otřese, pokud uživatel získá dojem, že jeho soukromí může být narušeno.

Pravda o odposlouchávání telefonů

Trvalý záznam rozhovorů by byl z technického hlediska prakticky neproveditelný. Neustálé zapnutí mikrofonu, přepis řeči a přenos dat by znamenaly enormní zátěž na baterii i mobilní síť. Spotřeba energie by uživatele okamžitě upozornila, že se s jejich zařízením něco děje, a jakýkoliv takový postup by byl snadno odhalitelný.

Také z právního hlediska je tajné odposlouchávání nemyslitelné. Technologické společnosti jako Google, Apple nebo Meta jsou pod neustálým dohledem regulačních orgánů a případné odhalení by znamenalo miliardové pokuty i zásadní ztrátu důvěry. Navíc většina operačních systémů (Android, iOS) dnes obsahuje indikátory, které uživateli ukazují, když je mikrofon aktivní.

Jak shrnul jeden z bezpečnostních expertů: "Neexistují žádné důkazy o masovém odposlechu telefonů. Je to spíše mýtus, který vzniká kombinací nepřesných informací a subjektivních dojmů. Skutečný důvod se skrývá jinde, přesněji v tom, jak velké množství dat o nás firmy reálně shromažďují.“

Navzdory častému přesvědčení veřejnosti si velké technologické firmy nemohou dovolit nelegální odposlouchávání. , ...

Proč to vypadá, že nás telefon poslouchá?

Firmy totiž disponují ohromným množstvím informací. Každý náš pohyb na internetu, nákupy, používání aplikací nebo dokonce jen pobyt na určitém místě vytváří digitální stopu. Algoritmy strojového učení dokážou tato data propojit a s vysokou přesností odhadnout, co by nás mohlo zajímat. Reklama pak působí dojmem, že reaguje na náš hovor, i když jde jen o chytrou práci s dostupnými informacemi.

Dalším důvodem je psychologie. Mozek má přirozenou tendenci vyhledávat potvrzení svých obav – tzv. confirmation bias. Pokud si myslíme, že nás telefon odposlouchává, všimneme si každé reklamy, která se zhruba „trefí“. Naopak desítky jiných reklam, které se k našim zájmům vůbec nehodí, snadno ignorujeme. Tento selektivní mechanismus vytváří iluzi, že telefon naslouchá každému slovu.

Existují i experimenty, které podobné obavy vyvracejí. Například testy z roku 2019 ukázaly, že ani při dlouhodobém vystavení telefonu zvukům reklam nedošlo k žádnému skrytému přenosu zvuku ani k vyšší spotřebě dat. To potvrzuje, že běžné aplikace mikrofon nevyužívají bez vědomí uživatele.

Největší pozornost by se měla soustředit na menší či neověřené aplikace, kde dohled a regulace prakticky chybí. , ...

Reálná rizika a jak se chránit

To ale neznamená, že je mobilní mikrofon zcela bez rizika. Největší problém mohou být škodlivé aplikace nebo malware. Ty mohou získat neoprávněný přístup k mikrofonu a nahrávat zvuk bez vědomí uživatele. Proto je důležité být opatrný při instalaci neznámých aplikací a pravidelně kontrolovat jejich oprávnění.

Moderní útoky s využitím mikrofonu jdou dokonce ještě dál. Výzkumy ukázaly, že je možné analyzovat zvuk klávesnice a s vysokou přesností rozpoznat, co uživatel píše. Tyto techniky jsou ale zatím omezené a v běžném životě se s nimi člověk nesetká. Nicméně dokazují, jak citlivým prvkem mikrofon v telefonu je.

Praktické kroky k ochraně jsou však poměrně jednoduché. Uživatel by měl pravidelně procházet nastavení oprávnění a ponechat mikrofon jen aplikacím, kde je skutečně potřebný (například u volání nebo hlasových asistentů). Operační systémy navíc dnes zobrazují vizuální indikátor, pokud je mikrofon aktivní. Kdo chce zvýšit svou ochranu, může použít i antivirové programy, které odhalí pokusy o neoprávněné využívání.

Telefony nás ve skutečnosti nešpehují při běžných hovorech. To, co na první pohled působí jako „šmírování“, je kombinace dat, algoritmů a lidské psychiky. Skutečné riziko přichází od neověřených aplikací a malwaru – tam je potřeba maximální obezřetnost.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Reklamy Digitální soukromí Sociální média
Zdroj: newatlas.com, source.android.com




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější