Kolikrát může zloděj zaplatit vaší kartou bez PINu, než se terminál zastaví? Je to víckrát, než byste řekli

     
Dan Bright
21. 9. 2025 ▪ 14:04

Bezkontaktní platby se během několika let staly nejběžnějším způsobem placení. Rychlost, pohodlí a možnost obejít se bez hotovosti jsou důvody, proč je používá většina držitelů karet. Jenže s tím přichází i otázka, jak velké riziko hrozí při ztrátě nebo krádeži karty. Popularita této technologie přiměla banky i regulátory nastavit přesná pravidla, která mají vyvážit pohodlí uživatelů s ochranou jejich peněz.

Bezkontaktní placení se v Česku rozšířilo tak rychle, že dnes tvoří více než 90 % všech karetních transakcí.
Bezkontaktní placení se v Česku rozšířilo tak rychle, že dnes tvoří více než 90 % všech karetních transakcí.
Foto: Shutterstock

Málokdo si uvědomuje, že i když je pro jednu platbu nastaven jasný limit, systém dovoluje provést hned několik transakcí, než si terminál vyžádá ověření PINem. Zloděj tak může zvládnout zaplatit víckrát, než si toho majitel všimne.

Limity pro jednu platbu a pravidla v ČR

V České republice je pevně stanoven limit 500 korun pro jednu bezkontaktní platbu bez PINu. Pokud je cena nákupu vyšší, terminál okamžitě vyžádá ověření kódem. Tento strop je relativně nízký, protože Česká republika se rozhodla nevyužít možnost zvýšit ho na 50 eur (zhruba 1 250 korun), což evropská směrnice PSD2 bankám povolila.

PSD2, tedy směrnice o platebních službách v EU, měla za cíl sjednotit pravidla a zároveň zvýšit bezpečnost bezhotovostních plateb. Umožnila jednotlivým státům a bankám posunout hranici pro platby bez PINu výše. Některé země toho využily, aby lidem usnadnily nákupy, české instituce ale zůstaly na konzervativnějším nastavení. Důvodem je obava z vyššího rizika – nižší limit dovoluje menší možné škody v případě zneužití.

Tento limit ale neřeší všechno. Samotná hranice 500 korun chrání jen jednotlivé transakce, nikoliv sérii menších nákupů.

Směrnice PSD2, kterou vytvořila Rada Evropské unie, vstoupila do platnosti v roce 2019 a sjednotila pravidla pro platby v celé EU. , ...

Kolikrát lze zaplatit bez PINu

Banky a karetní společnosti používají tzv. počítadlo malých plateb. To sleduje buď počet provedených transakcí, nebo jejich celkovou sumu. Pokud je některá z hranic překročena, další nákup už bez PINu neprojde.

V českých podmínkách je běžné, že karta dovolí 4 až 7 po sobě jdoucích plateb do 500 korun. Některé banky hlídají jen počet transakcí, jiné kombinují i celkovou částku. Typické je rozpětí mezi 2 000 a 3 500 korunami. Jakmile zákazník (nebo zloděj) tohoto součtu dosáhne, karta vyžádá PIN i u další malé platby.

Prakticky to může vypadat takto – pokud někdo provede pět nákupů po 400 korunách, celková škoda může být dva tisíce korun. Pokud banka nastavila hranici výše, je možné utratit i přes tři tisíce, než se karta zablokuje. Tento mechanismus tedy omezuje riziko, ale nezabrání mu úplně.

České banky doporučují kartu po ztrátě okamžitě zablokovat, aby nedošlo ani k jediné neoprávněné platbě. , ...

Jak poznat zneužití karty a co dělat

Držitelé karet by měli věnovat pozornost varovným signálům. Typickým příkladem je série malých plateb v krátkém čase, například opakované nákupy na benzínkách nebo v potravinách. Podvodníci se totiž často snaží utratit peníze co nejrychleji, dokud karta funguje.

Banky nabízejí několik způsobů, jak mít přehled. Nejužitečnější jsou okamžité notifikace v mobilní aplikaci nebo SMS upozornění, které informují o každé transakci. Pokud se objeví platba, kterou klient neprovedl, měl by okamžitě zkontrolovat historii účtu a začít jednat.

Prvním krokem je okamžitá blokace karty. Většina bank umožňuje provést ji přímo z mobilní aplikace během několika vteřin. Následuje nahlášení na policii, kde se sepíše protokol o krádeži nebo zneužití. Tento dokument bývá vyžadován při reklamaci transakcí.

Reklamace se podává přímo v bance. Podle pravidel EU i české legislativy má klient právo na vrácení neoprávněně stržených peněz, pokud nejednal hrubě nedbale. Hrubá nedbalost by byla například zveřejnění PINu nebo úmyslné sdílení karty s někým dalším. Reklamace je možné podat až 13 měsíců zpětně, přesto je lepší jednat okamžitě.

I když limity a počítadla chrání před větším zneužitím, prevence je vždy nejúčinnější. Mezi základní opatření patří:

  • Aktivace notifikací o platbách: o­kamžité zprávy o každé transakci umožní rychle zjistit, že se s kartou něco děje.

  • Pravidelná kontrola účtu: sledování historie plateb v internetovém nebo mobilním bankovnictví.

  • Okamžité blokování karty při ztrátě: čím rychleji karta přestane fungovat, tím menší škoda může vzniknout.

  • Bezpečné uchovávání karty: nikdy nenechávat kartu volně přístupnou, například v autě, na stole v kavárně nebo v odloženém kabátu.


Sdílejte článek  
       


Štítky: Podvod Digitální bezpečí Platební karta
Zdroj: novinky.cz, banky.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější