EnergoZrouti.cz

Statisíce lidí v celé EU přijdou o práci kvůli redukci míst v autoprůmyslu, problém má i Česko

  
Tomáš Jelínek
27. 3. 2024 ▪ 08:39

Automobilky v příštích letech začnou masivně propouštět kvůli rozvoji elektromobility. Elektrická vozidla jsou totiž výrazně jednodušší na vývoj i výrobu, a tak budou muset firmy ve velkém propouštět pro udržení kroku s Čínou. Problém se týká i Česka, které je na automobilovém průmyslu závislé.

Automobilový průmysl čeká velká změna. O práci tak přijdou statisíce zaměstnanců
Automobilový průmysl čeká velká změna. O práci tak přijdou statisíce zaměstnanců
Foto: Unsplash

Modernizace, automatizace, ale i čínská konkurence budou mít v příštích letech hlavní slova v oblasti automobilového průmyslu. Podle studie, kterou připravila pojišťovna Allianz Trade, by kvůli masivním změnám jen v Německu mohlo o práci přijít více než čtvrt milionu lidí. Pro Českou republiku, která je s automobilovým průmyslem silně provázána by tak mohlo jít o zásadní problém.

Jen v letošním roce by podle zprávy Allianz Trade měly prodeje nových elektromobilů celosvětově vzrůst asi o 32,8 procent ve srovnání s předchozím rokem. To je pro představu více než 18 milionů nových registrací. Jen v Evropské unii ale podle Allianz prodeje vzrostou o 41,2 procenta, jelikož evropské země i díky regulaci směřující k odstranění emisí skleníkových plynů v rozšiřování elektromobilů vede.

Právě rychlé rozšiřování elektromobilů by ale zemím evropské sedmadvacítky mohlo přinést výrazné problémy. Nejen němečtí a francouzští výrobci automobilů totiž podle studie na rozšiřování elektromobilů zareagovali pozdě. Právě jejich pozdní reakce ale významně pomohla konkurenčním automobilkám v čele s těmi z Číny.

Ostatně na prvních dvou místech prodejnosti elektromobilů v celosvětovém měřítku figuruje pouze americká značka Tesla a čínský BYD. Vedení evropských automobilek, které kdysi žebříčkům prodejů klasických vozidel vévodily, tak začínají panikařit.

„Určující charakteristika automobilu se postupně přesouvá od kapacity motoru k možnostem baterie a softwaru. Uprostřed této strukturální změny se Čína ukázala jako rušivá síla, která investovala do kapacity baterií a softwaru více než deset let a zajistila si vedoucí pozici,“ komentoval Jasmin Gröschl, hlavní ekonom Allianz Trade a spoluautor studie.

Prodejům čínských elektromobilů na starém kontinentu, ale i na domácím trhu pak kromě pokročilejších technologií hraje do karet i cena. Podle zprávy Allianz byly totiž elektromobily v Evropě v roce 2022 průměrně za cenu 55 821 EUR, tedy o 27 % dražší než standardní vozidla se spalovacím motorem. V Číně je ale situace opačná, průměrná cena elektromobilu se tam totiž zastavila na ceně 31 829 EUR a byla tedy o třetinu levnější než srovnatelná vozidla se spalovacím motorem.

Vzhledem k tomu, že elektromobily jsou výrazně levnější na vývoj i výrobu kvůli menšímu počtu dílů, očekává Allianz Trade, že to bude mít významné dopady i na zaměstnanost v sektoru, který by si v případě výroby elektromobilů vystačil s o 30 % méně zaměstnanci. Společně s pokračující automatizací výroby by ale i toto množství zaměstnanců mohlo být v příštích letech redukováno.

Celkem je tak elektromobilitou podle studie ohroženo asi 730 tisíc pracovních míst v celé Evropské unii, a z toho zhruba 260 tisíc v Německu. Na to je mimochodem i silně navázáno Česko, kde automobilový průmysl tvoří více než 9 % hrubého domácího produktu, 26 % průmyslové výroby a 24 % tuzemského vývozu (podle dat CzechInvest). Výrazná redukce zaměstnanců se tak v příštích letech může týkat i tuzemských závodů vyrábějících automobily, což bude mít významný vliv na ekonomiku země.




Štítky: Elektromobilita Auto Doprava Průmysl Pracovní místa Pracovní trh Trh práce Práce
Zdroj: TZ Allianz Trade