EnergoZrouti.cz

Baterie nabitá za několik vteřin. Technologie korejských vědců je slibná pro elektromobily nebo telefony

  
Tomáš Jelínek
25. 4. 2024 ▪ 11:02

Baterie elektromobilu nabitá za několik vteřin? Už brzy by taková technologie nemusela být jen sci-fi. Díky novému objevu korejských vědců by totiž nové sodíkové baterie mohly přetvořit mnoho odvětví.

Telefon nebo elektromobil nabitý za několik sekund? I to by mohla řešit korejská baterie
Telefon nebo elektromobil nabitý za několik sekund? I to by mohla řešit korejská baterie
Foto: Unsplash

Baterie, která by mohla proměnit mnoho odvětví od mobilních telefonů, počítačů, elektromobilů nebo ukládání energie. Přesně taková se podařila vytvořit vědeckému týmu z Jižní Koreje, díky vývoji nové generace sodíkové baterie. Ta je výrazně levnější, ale zároveň i bezpečnější alternativou k lithium-iontovým bateriím, které dnes najdeme nejen v elektromobilech.

Nové baterie z Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) mají navíc oproti současným technologiím jednu úplnou novinku a tou je rychlost nabíjení. Nabití takové baterie totiž může být jen otázkou několika vteřin, jako je tomu například u kondenzátorů.

Sodík, klíčový prvek těchto nových baterií, je více než 500krát dostupnější a rozšířenější než lithium, což činí materiál nejen dostupnější, ale také ekonomicky výhodnější. Vedoucí výzkumného týmu, profesor Jeung Ku Kang, zdůrazňuje, že: „Hybridní sodíkovo-iontové úložiště energie dosahuje energetické hustoty 247 Wh/kg a hustoty výkonu 34 748 W/kg,“ což představuje signifikantní zlepšení oproti stávajícím technologiím.

Tato technologie tak překonává několik dřívějších výzev spojených se sodíkovými bateriemi, jako jsou dlouhé doby nabíjení a omezená úložná kapacita. Průlom byl dosažen integrací materiálů běžně používaných v bateriích s materiály typickými pro superkondenzá­tory, což umožňuje výrazně rychlejší nabíjení.

Výzkum publikovaný v časopise Energy Storage Materials také poukazuje na použití inovativních materiálů, jako je nízkokrystalinitní vodivá multivalenční S-dotovaná anoda se sulfidem železa a katoda s vysokým povrchem O-dopovaná O ve 3D porézních, na dusík bohatých grafitických uhlíkových strukturách, které přispívají k vyšší výkonnosti baterií.

Tyto pokroky přitom přicházejí jen krátce po novince od japonských vědců, kteří vyvinuli nový proces pro hromadnou výrobu pevných sodíkových baterií, což naznačuje rychlý rozvoj v této oblasti. Nová technologie od KAIST by mohla znamenat revoluci nejen v dojezdové kapacitě elektromobilů, ale i v širší aplikaci ve světě spotřební elektroniky.




Štítky: Baterie Korea Nabíjení Bateriové články Lithium Sodík Baterky Elektromobilita Elektromobily Telefony