EnergoZrouti.cz

Rusko nemá v plánu v příštích desetiletích omezit výrobu fosilních paliv

  
Nikola Stránská
2. 11. 2020 ▪ 10:02

Rusko podle vyjádření svého ministra energetiky neplánuje v příštích desetiletích omezovat výrobu zemního plynu, naopak se očekává ještě zvýšení těchto kapacit. Rusko tak jde proti plánu ostatních velmocí na omezení fosilních paliv.

Autobus na CNG - TEDOM
Autobus na CNG - TEDOM

Zatímco většina světových velmocí postupně stanovuje roky, ve kterých by mělo dojít k úplnému ukončení používání fosilních paliv a jejich zákazu či úplnému bezemisnímu fungování hospodářství, jinak je tomu prozatím v Rusku. Podle současných informací britského serveru The Guardian nemá Rusko plán na omezení výroby fosilních paliv v příštích desetiletích. Jejich výroba by navíc mohla ještě růst.

Spotřeba zemního plynu rychle poroste

A není se čemu divit, podle současných odhadů americké vládní agentury EIA, by měla globální spotřeba zemního plynu dále růst a do roku 2050 dosáhnout růstu až o 40 procent oproti současnému stavu, to tak dále nahrává Rusku, které je druhým největším světovým producentem tohoto plynu hned po USA.


Na ruském plynu je v současnosti závislá velká část Evropy, jež odebírá více jak 60 procent zemního plynu právě z Ruska. Česká republika se pak řadí mezi země, jejichž závislost na plynu z Ruska se blíží až 90 procentům celkové spotřeby.


Rusko se tak prozatím nemusí obávat, že by v blízkých desetiletích byl jeho byznys obrovského rozsahu zahrnující ropu a zemní plyn ohrožen. U ropy se sice v budoucnu očekává snížení její produkce, které je ostatně viditelné už v dnešní době z důvodu stále většího tlaku na snižování emisí nejen v dopravě a tím i přechodem na jiné energetické zdroje než jsou ty z fosilních paliv, tedy nejčastěji benzín a nafta. Tento pokles je ale prozatím stále jen pozvolný.

Rusko by časem mohla potrápit spotřeba v Evropě

Jedním z paliv na který je ale často přecházeno z benzínu či nafty je ale CNG a LPG. A právě CNG je dnes stále častěji k nalezení ať už v autobusech či nákladních automobilech, kde začíná tvořit stále větší část spotřeby.


Jisté tedy je, že Rusko se bude svého byznysu držet dále, otázkou ale zůstává zda to pro něj bude do budoucna výhodné i při širším přechodu Evropy na bezemisní zdroje, které by mohly ruské oligarchy a jejich byznys potrápit.




Zdroj: RED, The Guardian