Upozornění: V srpnu dojde ke smazání milionů účtů. Vše si hned raději zálohujte
V následujících týdnech dojde k dalšímu digitálnímu úklidu účtů. Společnosti Google a Meta totiž začínají postupně mazat účty, které byly dlouhodobě neaktivní nebo porušují zásady platforem. Ve hře jsou osobní profily, uložené fotografie, zprávy, dokumenty a dokonce i celé e-mailové archivy. Ztráta přístupu je v těchto případech trvalá a nevratná.
Ačkoliv společnosti o těchto změnách průběžně informují, řada uživatelů výzvy ignoruje nebo netuší, že se na jejich účty nové podmínky vůbec vztahují. Právě proto je nyní ten správný čas zkontrolovat aktivitu a zálohovat si svá data.
Komu hrozí smazání účtu u Googlu
Společnost Google začala v roce 2024 mazat osobní účty, které nebyly aktivní po dobu delší než dvou let. Mezi známky aktivity se počítá například přihlášení do účtu, čtení nebo odeslání e-mailu, používání Disku Google, sledování videí na YouTube, stahování aplikací z Google Play nebo přihlášení do jiné služby přes Google účet.
Mazání se týká pouze osobních účtů. Firemní, školní a spravované účty zůstávají nedotčené. Výjimku mají také profily s aktivním YouTube kanálem, nevyčerpaným kreditem, nahranými aplikacemi v Google Play, nebo účty spravované v rámci rodiny. I přesto Google doporučuje pravidelně se přihlašovat, aby nedošlo k omylu.
Mazání probíhá ve vlnách a uživatelé byli o záměru informováni e-mailem s několikaměsíčním předstihem. Jakmile však k odstranění účtu dojde, zanikají trvale všechny související služby - e-maily, fotky, kalendáře, dokumenty i kontakty. Stejné e-mailové jméno už navíc nelze znovu použít.
Hlavním důvodem tohoto opatření je bezpečnost. Neaktivní účty bývají častěji bez dvoufázového ověření, využívají stará nebo slabá hesla a mohou být snadno zneužity ke spamu nebo podvodům. Z pohledu Googlu jde o prevenci, která má chránit celý ekosystém služeb. Minimální aktivita, například přečtení e-mailu či otevření YouTube v přihlášeném režimu, přitom stačí k tomu, aby se účet nadále považoval za aktivní.

Co platí u Meta účtů
Společnost Meta, která provozuje Facebook, Instagram a další platformy, zatím neoznámila jednotný termín pro hromadné mazání starých účtů. Přesto její zásady umožňují smazat nebo deaktivovat profily, které jsou dlouhodobě neaktivní, falešné, duplicitní nebo porušují pravidla komunity. Porušení zásad, jako je šíření nepravdivých informací, spamování nebo nevhodný obsah, může vést k trvalému odstranění účtu i bez předchozího varování.
Typickým scénářem je situace, kdy uživatel po letech otevře starý účet a zjistí, že byl bez upozornění deaktivován. V lepším případě lze profil obnovit, v horším je zcela nedostupný. Meta pravidelně aktualizuje své zásady a komunikuje změny hlavně přes vlastní podpůrné centrum, ale většina uživatelů si těchto upozornění nevšimne.
I u těchto platforem se proto doporučuje pravidelně se přihlašovat, provádět drobné interakce (například komentář, zpráva nebo příspěvek) a hlavně si zálohovat svá data – zejména pokud účet dlouhodobě neplánujete používat.
Jak si rychle zálohovat svá data
Google nabízí centralizovaný nástroj Google Takeout, kde si stáhnete veškerá data z Gmailu, Disku, Kalendáře, YouTube i dalších služeb. Stačí označit požadované položky a zvolit formát výstupu. Získáte kompletní archiv, který lze uložit na externí disk nebo cloudové úložiště.
Pro případ delší neaktivity můžete také nastavit tzv. Správce neaktivních účtů. Jde o bezpečnostní nástroj, který umožňuje určit, co se má s vaším Google účtem stát, pokud jej po stanovenou dobu nepoužíváte. Můžete například nastavit upozornění, že účet je považován za neaktivní, a určit důvěryhodné kontaktní osoby, které budou informovány nebo získají přístup k vybraným datům (např. e-maily, fotky, dokumenty).
Na Facebooku i Instagramu najdete podobnou funkci v nastavení v sekci „Vaše aktivita“. Zde lze stáhnout archiv, který zahrnuje fotografie, konverzace, příspěvky, lajky i historii aktivit. Uživatel si přitom může vybrat, jaké období a typy dat chce do exportu zahrnout.
Zálohování je vhodné jako ochrana před ztrátou účtu, i jako pojistka pro případ nečekaného zablokování nebo změn v pravidlech platforem. Doporučuje se provádět jej alespoň jednou ročně, případně vždy před delším obdobím neaktivity.