Další rána pro přísnou normu, která by mohla omezit spalovací motory. Polsko kvůli ní chce zažalovat EU

     
Tomáš Jelínek
17. 6. 2023 ▪ 06:00

Plán na spuštění přísné emisní normy omezující spalovací motory od roku 2035 má opět velké trhliny. Polsko chce totiž rozhodnutí zažalovat u Evropského soudního dvora. V případné žalobě očekává, že se připojí i další země sedmadvacítky.

Kontroverzní norma Euro 7 by podle automobilek byla pohromou pro automobilový průmysl
Kontroverzní norma Euro 7 by podle automobilek byla pohromou pro automobilový průmysl
Foto: Unsplash

Plán na zavedení přísné emisní normy Euro 7, před kterou už dříve varovalo několik zástupců evropských automobilek má další trhlinu. Ačkoliv podle stávajícího návrhu by měly nové emisní předpisy začít v automobilové dopravě platit už od roku 2025, může se ještě leccos změnit. Obávaného strašáka a likvidátora menších vozů se spalovacím motorem chce totiž u soudu napadnout Polsko.

Před emisní normou už dříve varoval například Martin Jahn, který je jediným českým členem představenstva automobilky Škoda Auto. Podle jeho dřívějšího vyjádření pro Českou televizi by kvůli zavedení emisní normy mohlo jen u automobilky přijít o práci asi tři tisíce lidí. Další velké propouštění by se následně mohlo očekávat i u dodavatelů automobilky, kteří v Česku zaměstnávají desítky tisíc lidí.

Hlavním problémem by totiž podle Jahna bylo, že nové technologie, které by pomohly splnit emisní normu by zároveň dramaticky prodražily nové vozy. To by tak nejspíš stálo za koncem menších modelů jako je Fabia, Scala nebo Kamiq. Ty přitom dohromady tvoří nemalou část prodejů automobilky.

Podobným způsobem by ale pravděpodobně reagovaly i další automobilky působící v EU. Norma by tak sice splnila svůj účel, a to přechod na elektromobily či vodíková vozidla a snížení emisí skleníkových plynů v EU. Oproti tomu by ale došlo ke konci malých a levnějších modelů vozidel mnoha značek. Pro mnoho lidí by se tak nové vozidlo stalo ihned nedostupné díky vysoké ceně. Vozový park v Evropské unii by tak mohl začít rychle stárnout, což by emisím skleníkových plynů příliš neprospělo.

Euro 7, které by mělo mimo emisí oxidů dusíku redukovat i další pevné částice vypouštěné do ovzduší například z brzd či pneumatik ale nyní čeká další těžká zkouška. Polsko chce totiž přísná pravidla zažalovat u Evropského soudního dvora. Žaloba se podle informací serveru Automobilewoche­.de v současnosti připravuje a podána by měla být začátkem příštího týdne.

Polsko už nyní doufá, že se k žalobě připojí i další členské státy EU. Evropský parlament už přitom dříve schválil další omezení, která by měla zajistit, že nová vozidla se spalovacími motory zmizí z katalogů prodejců už za 12 let. Rok 2034 by tak podle rozhodnutí, které ovšem okamžitě napadlo několik států měl být poslední, kdy se budou nové vozy spalující ropné produkty v EU prodávat.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Automobily Euro 7 Emise Skleníkové plyny Polsko Evropská unie Automobilový průmysl CO2