EnergoZrouti.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKADOMÁCÍZAHRANIČNÍKRAJEELEKTROMOBILITAVODÍK

Stanou se baterie v elektromobilech jen mezistupněm k vodíku? Tak či tak, vyhrajeme všichni

Autor: Martin Bárta
TwitterFacebook
28. 1. 2021, 12:03
Martin Bárta

Stane se vodík v budoucnu úplnou náhradou za vozidla na baterie a ty tak zůstanou jen jakýmsi mezistupněm nebo v souboji vyhrají obě paliva? Ať už souboj dopadne jakkoliv bude mít jasného vítěze a to naší planetu a nás, kteří na ní žijeme.

Čerpání vodíku do automobilu
Čerpání vodíku do automobilu
Foto: Mercedes Benz - Daimler

Už minimálně tak dlouho jak se začala mezi motoristy řešit otázka bateriových vozidel a jejich budoucnosti se řeší i otázka, zda široké rozšíření elektromobilů na baterie nebude jen mezistupněm přechodu na praktičtější pohon vozidel jakým by dozajista mohl být třeba stále více využívaný vodík.

Obavy z výbuchu nechte v minulosti

Stále častěji zmiňovaný a hlavně i využívaný vodík by se tak mohl z kdysi obávaného živlu dostat na pozici, kterou mají v současnosti vozidla na bateriový pohon. Pokud jeho vývoj půjde stále rychleji dál, mohl by tato vozidla někde v budoucnosti vymazat z naší paměti jen jako vzpomínku na kdysi provedený krok špatným směrem.

Vozidla na vodík ale obecně jakýkoliv vodíkový pohon je i v dnešní době pro mnoho laiků spojen s jakýmsi tajemnem. Velké množství lidí má totiž stále v představách ty šílené informace už ze základních škol o tom, jak je vodík velmi nebezpečný a výbušný. A ano, něco pravdy na tom opravdu je ale stejně tak nebezpečné kdysi dávno bylo jaderné štěpení a zdá se, že v dnešní době jej už máme solidně „podchycené“.

Právě tyto obavy jsou ale z mého hlediska jedním z faktorů, který rozšíření vodíku brání. Tím dalším je slepá ulička jménem vozidla na bateriový pohon, kterou si ale musíme i tak projít ještě před tím než dáme přednost vodíku. V současnosti by se dalo říci, že na konci té uličky či chcete-li tunelu vidíme bílé světlo v podobě revolučních akumulátorů, které elektromobilitu zachrání.

Nové typy baterií, které jsou zase o něco lepší tu s námi jsou ale už pěkně dlouho. Problémem ovšem je, že zůstávají stále a pouze na prezentacích a v časopisech o vědeckých vynálezech. No uznejte sami, kolikrát už jste četli o nové revoluční baterii, která nás posune zase dál. Uteklo ale pět, deset, patnáct let a baterie stále není ve výrobě. Povede se nám tedy takovou baterii v budoucnu vůbec vyrobit? Možné to je, ale to už by také pro oteplující se planetu plundrovanou v honu za vytěžení posledního gramu lithia mohlo být pozdě.

Vodík, vodík, vodík…

A právě řešením a útěkem ze situace, která aktuálně panuje kolem výroby bateriových článků by mohl být do budoucna podle mého vodík. K jeho výrobě totiž nejsou potřeba žádné těžké kovy jako je kobalt a tak můžete svůj „vodíkomobil“ prohánět po dálnici i bez pocitu, že kvůli vaší jízdě trpí africké děti pracující v dolech na těžbu kobaltu.

Vodík navíc může být stejně jako elektrická energie pro bateriové články vyráběn z větru, slunce a dalších obnovitelných zdrojů energie. Katalyzátory za jejichž pomoci je vodík vyráběn z vody a elektrické energie se navíc stále zlepšují s tím, jak se palivo stává populárnější a dá se tak čekat, že se množství vyrobeného vodíku bude v modernějších katalyzátorech zvyšovat zatímco potřebná energie pro výrobu poklesne.

S tím, jak tempo využívání vodíku roste a to nejen v automobilech ale i v železniční či autobusové dopravě, roste i počet nabíjecích stanic. Ty ukazují hned na další výhodu vodíku oproti bateriovým článkům a to rychlejší doplnění energie na další cestu s podobnou rychlostí jako je tomu u současných vozidel na konvenční paliva tankovaných na čerpacích stanicích. Nutno ale podotknout, že v současnosti už jsou uváděny do provozu i nabíječky elektromobilů, které jsou schopné během tří minut dodat energii pro naplnění celé baterie elektromobilu. V tomto případě ale přicházejí jasná ale, která je třeba brát na vědomí.

Jedním z ale u bateriových vozidel tak může být i kapacita elektrické přenosové sítě. Už dnes se totiž stále více proslýchá o tom, že bude nutné tyto sítě v určitých časech omezovat tak aby nedošlo k jejich přetížení a zhroucení. A ruku na srdce, chcete tohle v budoucnosti absolvovat? No, možná vám ani nic jiného nezbude pokud politické vedení rozhodne.

Ať už to ale bude jak chce, vývoj obou technologií jde dopředu a zda vyhraje vodík nebo baterie nám může být ve skutečnosti upřímně jedno. Výhra to nejspíš bude pro nás všechny, protože nás tyto technologie posunou zase o něco dál směrem k budoucnosti bez emisí. To pak ve výsledku pomůže nejen nám ale hlavně planetě na které žijeme.

A jaký je váš názor? Podělte se o něj v diskuzi

Tento článek je vyjádřením názoru či komentáře autora. Názory nejsou redakcí upravovány.

Štítky: Vodík, Elektromobil, Automobily
Autor: Martin Bárta, Zdroj: Martin Bárta


  Diskuze (6 příspěvků)


Doporučujeme










Témata



Krajské zprávy