Elektřina není jediná alternativa. Auta s alternativním pohonem pořád mají smysl
Elektromobilita patří v současnosti mezi jedno z nejvíce skloňovaných témat v celém automobilovém průmyslu. Automobilky, ale i vlády se stále více zaměřují na podporu elektrických vozidel, která však stále mají i své nevýhody. Na alternativní pohony, které jsou už mnoho let osvědčené, se tak velmi často zapomíná. Ty přitom nabízejí stále velké množství výhod. Jak jsou na tom dnes alternativní pohony, jako CNG nebo LPG, ve srovnání s elektromobily a benzínem s naftou?
Při pořizování nových vozidel mají řidiči v současnosti na výběr hned z několika možností, každá z nich má ale své pro i proti. Jaké jsou tedy možnosti výběru?
- Tradiční pohony (benzin, nafta): Přestože jejich podíl pozvolna klesá, stále jsou dominantní. Nevýhodou využívání těchto paliv jsou však vysoké emise a rostoucí náklady na palivo. V mnoha zemích jsou navíc vozidla na naftu striktně omezována ve vjezdu do center měst a dalších lokalit.
- Elektromobily: Nabízejí nulové emise skleníkových plynů, což ovšem v mnoha zemích EU, včetně Česka, nemusí tak úplně platit. Elektřina totiž stále ve velkém vzniká z fosilních paliv, a tak emise z elektromobilů vznikají, jen ne lokálně u vozidla. Elektromobily mají navíc stále vysokou pořizovací cenu a vyžadují i drahou infrastrukturu pro svůj provoz.
- Alternativní pohony (CNG a LPG): Mají výrazně nižší emise oproti tradičním pohonům (benzinu a naftě), kombinují tak efektivně ekologičtější provoz a nabízejí i levný provoz auta. Čerpací stanice pro LPG (zkapalněný plyn) a CNG (stlačený plyn) jsou navíc dostupné na mnoha čerpacích stanicích s tradičními palivy i na specializovaných stanicích společnosti Bonett.
CNG a LPG jsou zlatá střední cesta při výběru pohonu vozidla
Už z porovnání tří hlavních možností pohonů vozidel vycházejí alternativní paliva v současnosti jako „zlatá střední cesta“. Nabízejí totiž osvědčenou možnost, která je snadno dostupná. Oproti elektromobilům, které mnohdy stále čelí výzvám v oblasti dojezdu a dostupnosti nabíjecích stanic, jsou dojezdy CNG aut i LPG vozů výrazně delší, a zároveň není potřeba řešit potíže v podobě poklesu dojezdu v zimních měsících.
Motory na alternativní pohony na zemní plyn jsou navíc v současnosti už prověřené desítkami let provozu v mnoha automobilech. V dřívější době byl pohon na LPG velmi oblíbenou možností, jak snižovat náklady na provoz vozidel s benzínovým pohonem. Právě u těchto vozidel je totiž možné technologii LPG vcelku snadno dodatečně nainstalovat a snižovat tak spotřebu vozidla, a zároveň snížit jeho emise.
V současnosti však už mnoho automobilek nabízí své modely s motory na CNG a LPG přímo z výroby. Ty jsou tak už od počátku svého vývoje navrženy tak, aby byl jejich provoz na alternativní plynové pohony plně bezproblémový. Automobilky díky tomu nabízejí plnou záruku na taková vozidla, která navíc mohou mít i delší životnost. Motory totiž při spalování plynu fungují za nižších provozních teplot, a tím šetří motor.
Dalším z argumentů pro výběr alternativních pohonů je dozajista i cena samotného provozu. V případě CNG a LPG bývají ceny na čerpacích stanicích oproti cenám benzínu a nafty výrazně stabilnější a vždy také výrazně nižší. U některých vozidel na tyto pohony může do ceny jejich provozu promlouvat také daňové zvýhodnění nebo i maličkosti, jako je například zvýhodněná dálniční známka.
V případě firemních vozových parků mají alternativní pohony výrazný vliv na cenu provozu flotily. Pro společnosti je navíc využívání vozidel s nižšími emisemi skleníkových plynů i možností, jak zlepšit ekologickou image firmy.
Hledání čerpacích stanic u alternativ nehrozí, jsou na „každém rohu“
Nabíjení elektromobilů se v posledních letech stává stále dostupnějším s tím, jak roste počet nabíjecích stanic napříč Českem. Jejich nevýhoda je ale v některých ohledech stále zřejmá – a to doba nabíjení. Nejvíce frekventované nabíječky, například u hlavních dálničních tepen, lze totiž hlavně v čase letních prázdnin najít plně obsazené, a řidičům pak nezbývá nic jiného než mnohdy dlouhé čekání na uvolnění nabíječky.
V těchto případech mají alternativní pohony na LPG nebo CNG výhodu. Doplnění paliva totiž trvá maximálně několik málo minut, stejně jako u čerpání benzínu nebo nafty, a tak stihne čerpací stanice obsloužit v krátkém čase výrazně více zákazníků než nabíjecí stanice elektromobilů.
V Česku je navíc možné využívat i specializované sítě čerpacích stanic na CNG, jako je ta od společnosti Bonett. Ty jsou dostupné v mnoha krajských městech i mimo ně a jsou tak k dispozici pro většinu motoristů. Čerpání na nich pak díky snadné obsluze a bezpečnosti zvládnou jak řidiči osobních vozů na CNG, tak i řidiči nákladních automobilů a autobusů.
Tankování v síti Bonett CNG stanic může být pro motoristy ještě výhodnější díky možnosti využít speciální slevy či platbu kartou Bonett bioCNG. S ní je možné čerpat palivo nejen v síti Bonett, ale i na dalších veřejných stanicích v Česku. Zákazníci díky ní získají slevu na tankování, snadné placení a přístup do uzavřených areálů, kde je nutné touto kartou otevřít vstupní bránu.
Alternativní pohony rozšíří i vodík nebo biometan
Ačkoliv CNG a LPG v současnosti patří mezi hlavní zástupce alternativních paliv v osobní i nákladní dopravě, v budoucnu se k nim pravděpodobně zařadí i vodík. Ten by měl v budoucnu pohánět hlavně nákladní vozidla, s čímž počítá i Evropská unie, která chce, aby do roku 2030 bylo až 17 % všech nových nákladních vozidel na vodík.
Stále rychleji se také rozšiřuje biometan, jehož využití už plánuje v příštích letech mnoho tuzemských měst. Biometan totiž vzniká rozkladem organických materiálů, jako jsou například odpady svezené z hnědých kontejnerů na bioodpad. Tímto pohonem pak mohou být ekologicky poháněny například autobusy městské hromadné dopravy.
Elektromobilita není jedinou alternativou
Srovnání pohonů osobních i nákladních vozidel z mnoha hledisek ukazuje, že stále není důvod upínat se pouze na elektromobilitu jako pohon budoucnosti. Alternativní paliva totiž budou i nadále hrát významnou roli v dopravě, a to jak díky příznivým cenám provozu, tak i díky vybudované a osvědčené infrastruktuře, která je už nyní výrazně dostupnější než ta pro elektromobily.
Větší využívání bioCNG, které vzniká z rozkladu organických odpadů, je v konečném důsledku velmi optimální možností, jak efektivně využívat odpad ve městech pro pohon vozidel a uzavřít tak pomyslný kruh využití energie.