HLAVNÍ STRÁNKAOBNOVITELNÉ ZDROJEELEKTROMOBILITAENERGETIKAVODÍK

Konec každodenních kolon? Praha chystá projekty na zlepšení plynulosti dopravy

  
Martin Bárta
30. 11. 2021 ▪ 18:19

Skončí každodenní kolony v pražských ulicích? Magistrát hlavního města chystá nový projekt, který by mohl lépe vytěžovat data z Centrálního registru vozidel, ale i dalších systémů. To by pak mohlo přinést jak lepší plánování při úpravách infrastruktury, tak i zlepšení plynulosti MHD.

Kolona aut
Kolona aut
Foto: Kathy on Unsplash

Praha by se v budoucnu mohla dočkat zlepšení dopravní situace ve městě. Pomoci by k tomu měly nové projekty na něž chce město využít dotace z Operačního programu Praha – pól růstu. Záměr už odsouhlasili radní. Téměř 20 milionů korun by mělo jít na vývoj systému efektivního vytěžování dopravních dat na základě vstupu do Centrálního registru vozidel. Využít by se měly ale i další databáze.

Plynulejší doprava = čistší vzduch

Nový informační systém by měl odpovědným úředníkům poskytnout data o charakteristikách dopravního provozu. Díky tomu by pak bylo možné efektivněji plánovat silniční dopravu. Dojít by mohlo i k optimalizaci městské hromadné dopravy, která by mohla být oproti dnešku rychlejší a efektivnější oproti cestě osobním automobilem.

Větší plynulost provozu osobní, ale i městské hromadné dopravy by pak přispěla i ke snížení dopadů na životní prostředí. Právě pro životní prostředí ve městech je popojíždění v kolonách velkým problémem, se kterým se potýkají všechny světové metropole. Nový systém by pak mohl mít dopady i na městskou kasu. Vyšší plynulost dopravy by mohla totiž mít vliv i na snížení míry opotřebení pozemních komunikací, které by tak nebylo nutné tak často opravovat.

„Neustále hledáme nové přístupy, jak se v zájmu komfortu řidičů vyrovnat s rostoucím počtem osobních aut registrovaných v Praze. Díky tomuto konkrétnímu projektu získáme inovativní analýzy dat, které povedou ke zkvalitnění plánování a plynulosti dopravy v Praze a naplnění cílů v oblasti Smart Cities. Jde o další chytrý projekt, který bude financován z evropských peněz,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hlavního města Prahy.

Praha už v současnosti provozuje další „chytré systémy“

Nová data, která Praha získá za pomoci projektů podpořených evropskými dotacemi nebudou ovšem nic nového. Už dříve totiž například ROPID (koordinátor Pražské integrované dopravy) získal podporu pro několik inovativních projektů. Jedním z posledních projektů byl systém, který na základě využití anonymizovaných dat operátorů mobilních sítí, dat o poloze vozidel MHD a podkladových map umožňuje optimalizaci veřejné dopravy.

Při plánování provozu v síti Pražské integrované dopravy tak mohou tvůrci jízdních řádů lépe optimalizovat frekvence spojů, změny tras a podobně.

Magistrátní odbor dopravy nyní ve spolupráci s TSK Praha dokončuje soutěž na projekt vývoje IT systému pro centralizaci správy a dat telematických zařízení. Ty umožňují sčítání vozidel projíždějících po komunikaci či měření rychlosti. Právě tato data pak v celém balíku dat z dalších systémů mohou přinést mnohem efektivnější plánování a důležité body do nových analýz.




Štítky: Doprava Praha Dotace Silnice MHD
Zdroj: MHMP



Témata



Kraje