EnergoZrouti.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKADOMÁCÍZAHRANIČNÍKRAJEELEKTROMOBILITAVODÍK

Diskuze: Domácí krby na dřevo nebo kotle na uhlí čeká zákaz, WHO snižuje limity na znečištění ovzduší

Zpět na článek

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé


Přihlásit se

Přihlásit přes MojeID
Nemáte účet? Zaregistrujte se - je to jednoduché a zdarma


Všechny komentáře
  • odpovědětLadislav Novotný | 17. 10. 2021, 13:26

    Souhlasím s tím že musel přijít zákaz topit ve starý kotlich.Sám jsem kdysi měl obyčejný Dakon, ale již skoro 10 let mám zplynovaci kotel na dřevo a úhli ATMOS a hned od začátku se začala investice vracet v podobě podstatně menšího množství otopu. Na druhou stranu nechápu že vůbec uvažuji o zákazu topit dřevem. Momentálně je ho všude v lesích spoustu napadenyho kůrovcem. Že prý se bude pěstovat biomasa, Ahaa a nebylo by lepší na těch polích pěstovat něco jiného a ušetřit ovzduší tím že nebudeme vše dovážet? To už naše děti nezažijí co je to opect si buřta nebo ogrilovat něco na grilu jinak než elektrickém? Ať jde celá EU do pr....

      0
  • odpovědětVáclav Drahoňovský | 14. 10. 2021, 07:49

    Já jsem vcelku zastáncem ekologie a do budoucna plánuji investici do tepelného čerpadla + solární elektrárna an střechu, ovšem nutno podotknout, že běžně vydělávající člověk na to prostě nemá.

      0
  • odpovědětKarel Ševčík | 4. 10. 2021, 04:58

    Už jste se podívali na to, jak roste cena plynu a elektřiny? Ne? Elektřina je o 100% a plyn o 300% dražší! Tak na to koukněte, protože si potom uvědomíte, že mít doma kamna na uhlí a nebo dřevo, vám zabezpečí teplo, teplou vodu. To lidem ve městech ne. Tam se vzbouří proti vládě a roztrhají ji na cucky a nějaká ekologie, jak ji prezentujete, je nebude vůůůůůůbec zajímat.

      1
  • odpovědětJiří Špaček | 26. 9. 2021, 16:08

    Bylo jasně napsáno "ve stávajícím EU", což znamená, že je nevyhnutelné toto EU změnit, zmodernizovat a zlidštit. Pod jakýmikoliv diktáty, nátlakem nebo vydíráním se nedá přežívat ani celým státům. Velmi se to podobá politické a ekonomické okupaci. Na druhé straně je určitě svoboda důležitější (Havel?), než prospěch cizích států z našeho útlaku. A tak jak bude zřejmě muset restrukturalizovat německá škodovka, tak by museli udělat to stejné i ostatní podniky a podnikatelé. Museli by se více zaměřit na soběstačnost republiky a obchodovat s těmi, co o nás budou mít zájem, budou chtít spolupracovat a nebudou nás vykořisťovat. Oni ta svá velkopřeklaiště a sklady také nebudou chtít opustit a vyklidit pozice !!!

      2
  • odpovědětZdeněk Šula | 26. 9. 2021, 12:56

    Vprvní řadě by ti co si tohle vymýšlí měli jít příkladem věřím že ani jeden s těch rádoby ekologů se svými požadavky neřídí určitě jezdí v autě se spalovacím motorem a zajisté topí jako všichni.Já osobně bych jim ty blbosti které vymýšlí nařídil přednostně dodržovat a bylo by po blbostech.

      1
  • odpovědětJan Rolinek | 25. 9. 2021, 09:12

    Tak at se who sebere a jde do afriky indie a asie rict lidem ze v dobe monzunu si nebudou moct zatopit v krbu ci ohnisti who strka rypec tam kam mu vubec neprislusi tak by mely vlady sveta cely who lepnout a usadit aby delalo co ma delat protoze misto toho k cemu bylo vytvoreno se cpe tam kam nema do politiky.

      1
  • odpovědětKarel Hartl | 25. 9. 2021, 07:38

    Dřevo je dobré palivo oproti tomu bahnu uhlí, ale mnozí pálí všechno, co hoří (plasty, barevné časopisy, špinavé hadry a další odpad, který by se dal recyklovat.Ten jedovatý kouř se nedá dýchat.To by měli stíhat, ale těžko se dá zjistit odkud se to valí, když to spalují většinou v pozdních hodinách.

      2
  • odpovědětDavid Kalousek | 24. 9. 2021, 21:56

    Zase se to dotkne jen obycejnych lidi,stale jen nejake zakazy.Znecistuje planetu kazdy z nas?Ano nekdo mene nekdo vice.Jasne jsou lide,kteri dolazi topit i petkama,ale to jsou prasata.Stale nove narizeni a zakony proti lidem.Clovek, cely zivot dre stara se o rodinu,stat ho dre z kuze a kdyz konecne dosahne duchodoveho veku, tak pusti Covid 19 a kdyz i to prezije,tak musi jit znovu nekde do prace, aby si nasetril na novy kotel,ktery splnuje normu.Je to hnus, tu Evropskou unii by mel nekdo konecne zakazat vubec poslouchat.Kdyz prisel Covid jako by neexistovala ,trosku to preslo, tak zase vystrkuje ruzky

      2
  • odpovědětZdenek Martinek | 24. 9. 2021, 16:45

    WHO by nejprve měla řešit znečištění, které produkují státy například v Africe, nebo Asii, ale to zase ne, bude se to řešit v Evropě. Zase bude Evropa papežtější než papež. A řeči, ze budeme příkladem, ano příkladem který nikoho nezajímá

      2
  • odpovědětJiří Svoboda | 24. 9. 2021, 12:13

    Dřevo je kromě solární výměny tepla (nemyslím fotovoltaiku) asi nejekologičtější druh topení v domácnostech. Těmito nařízeními tlačí do vytápění elektřinou, ale té se většina vyrábí v uhelných elektrárnách a samozřejmě i s poptávkou roste cena. Takže ekologie s tím nemá zase tak moc společného. Ano, souhlasím se zaváděním norem na účinější uhelné a dřevo kotle, ale úplný zákaz je nesmysl.

      2
  • odpovědětJan Chytil | 24. 9. 2021, 12:09

    Zelení ekoterosti jsou zkázou pro tento svět.Člověk spaluje dřevo od té doby co poznal oheň a jak ho založit,užívat.

      3
  • odpovědětZdeněk Zvára | 24. 9. 2021, 11:18

    Ti co nejvíce křičí a mají dost financí by měly říci čím topit. Dřevo je ekologické topení. Pokud to ti více studování nevědí, ať vrátí školné a jdou normálně pracovat.

      2
  • odpovědětPavel Kounovský | 24. 9. 2021, 02:10

    A čím tedy topit? Elektřinou, která neustále zdražuje nebo plynem, který je závislý na libovůli Ruska? Kotlíkové dotace dokázaly jedinou věc. Vyhnat ceny těch "správných" kotlů a jejich montáží do astronomických výšin. Dotace neměli dostávat občané a neměl být žádný seznam oprávněných firem k montování za dotace. Dotace měly jít výrobcům na vývoj a výrobu ekologických technologií, aby ekologické technologie mohly být nejlevnější variantou na trhu. Pak by to lidé kupovali automaticky sami od sebe. Aktuálně nastavené kotlíkové dotace naopak ekologické varianty topení zásadně zdražily.

      3
  • odpovědětJan Vondráček | 23. 9. 2021, 20:12

    To si dělaj srandu. Já vloni zrušenej Atmos nižší třídy a nový krb do 10kW a letos soused kotel nové třídy se vsím všudy za 200 tis. Kč na dřevo a uhlí (Atmos)

      4
  • odpovědětMiroslav Kubanek | 23. 9. 2021, 19:32

    Když jsme vstupovali do EU bylo to v dobré víře , že evropa bude jednotná a země které v ní budou se stanou rovnocennými partnery. Opak je však pravdou. Česká republika se stala otrokem EU a nechává si nařizovat co její občané mohou a co ne.EU chce mít Evropu zelenou a přesto v Rusku jezdí auta co spalují 20l benzinu na sto a lidé tam pálí na ulici pneu . V Indii házejí odpad do řeky kalení do ni a pak se v ní ještě vykoupou. O emisnich třídách jejich aut ani nemluvím. Čína to je kapitola sama osobě. Pokud by měl Brusel opravdu zájem o zelenou Evropu začne u výrobců obalů a skončí s postupným řešením topením. A nové kotle na pelety a biomasu ze jsou ekologické.To těžko. Musí me se na to podívat i z té druhé strany.Doma mám kotel na brikety a koks. I když nemám dům zateplený , v zimě jdu zatapet v devět hodin ráno a končím v šest hodin večer. Za zimu stopim 4000 kg briket a to mi ještě na jaře zbývá. Když se podíváte na komín, nepoznáte že se v domě topí. U koksu to samé. A popílek. Téměř žádný. U nových automatických kotlů se jede na 24 hodinové spalování a kotle málo kdo v zimně vypíná. A spotřeba pelet nehorázná. Je to to samé jako by jste měly dvě auta.Jedno jezdilo za šest litrů benzínu od osmi hodin ráno a večer v šest končilo a rozjelo se zase až ráno. A to druhé jezdilo za čtyři litry ale jezdilo24 hodin v kuse bez zastavení. Sice má nižší spotřebu ale co je na tom eko. Myslím si že nesmíme hned podléhat tě zelené vlně kterou se nám EU snaží na tlouci do hlavy .Snižovat emise. Ano.Ale myslím si ,že mě dříve zabije kvalita potravin než popilek .

      9
    •  Pavel Kounovský | 24. 9. 2021, 09:17

      Už v názvu článku je řečeno, že tyto limity neřeší EU, ale WHO, tedy Světová zdravotnická organizace. Žádný diktát EU neexistuje. O všem se hlasuje včetně našich europoslanců. V naprosté většině případů nehlasují státy za sebe, ale za tzv. frakce, ve kterých jsou europoslanci z jednotlivých států sdruženi podle své politické příslušnosti. Tím je významně eliminován často omílaný převažující vliv velkých států. Co naši poslanci vyjednají ve frakcích, to máme. Rozhodování o zásadních otázkách směrování EU se odehrává v Evropské radě, kde sedí náš prezident a premiér. Každý stát má právo veta. Co se týká náskoku EU v ekologii, tak někdo musí začít. A to, že se nám zlepšuje životní prostředí je snad pro nás pro všechny spíš dobré nebo ne? K čemu je "sedět na hromadě hnoje ve smogu, ale s pytlem plným peněz"? Jinak topení mám úplně stejně. Topím briketami a dřevem a komín mi viditelně kouří jen chvíli po přiložení. Čím budu topit za rok vůbec nevím, protože elektřina je drahá, plyn v zásadě také a ještě je z Ruska a Kotlíkové dotace jen extrémně zdražily ekologičtější kotle.

        1
    •  Miroslav Kubanek | 24. 9. 2021, 08:54

      Dobrý den. Pane Till. Světová zdravotní organizace -WHO je organizace spojený národů sídlící v Ženevě a úzce spolupracuje s EU .A zvláštní je že této organizaci strašně vadí čím lidé topí ale to že jim umírá miliardy lidí na rakovinu zažívacího traktu ,spojenou s používáním látek přídavných do potravin nikomu zvláštní nepřijde. Přeji hezký den.

        2
    •  Jiří Till | 24. 9. 2021, 07:21

      Co do toho taháte EU? Umíte číst?

        1
  • odpovědětDaVan DaVan | 23. 9. 2021, 19:28

    Autor tohoto článku by se měl nechat léčit, nebo radši ukončit dobrovolně svůj život. To vyjde společnost levněji.

      5
  • odpovědětJosef Korbas | 23. 9. 2021, 18:53

    Je neuvěřitelné, kolik "dobrých nápadů" mají v záloze byrokrati z EU! Dřevo podle nich už není biopalivo?!

      7
    •  Pavel Kounovský | 24. 9. 2021, 09:21

      Už v názvu článku je uvedeno, že tyto limity řeší WHO, tedy Světová zdravotnická organizace. Ne EU.

        0
  • odpovědětFilip Topol | 23. 9. 2021, 18:26

    Ještě drobné info pro aktivisty co tu pomlouvaji své sousedy že si dovolí ty socky topit dřevem zatímco oni jsou čistí jak lilie protože topí plynem. Tak upozorňuji že spalování zamniho plynu je významným zdrojem oxidů dusíku a CO2 zatímco čisté spalování dřeva (suché dřevo s velkým prisunem vzduchu) je pouze zdrojem CO2 které je v tom dřevě uloženo z doby jeho růstu které odebralo z půdy a vzduchu.

      6
    •  Michal Hejda | 23. 9. 2021, 20:50

      Nevšimnul jsem si že by tu bylo moc aktivistů, kteří pomlouvají své sousedy, ostatně všichni se můžou v diskusi přesvědčit. Zato je tady opravdu velká spousta jiných aktivistů, nebo trolů, kteří dnes zaplavují veškeré diskuse. Zkreslujete i druhou část Vašeho sdělení, kde prezentujete zemní plyn jako velký zdroj znečistění kvůli obsahu oxidů dusíku. Většina zdrojů a studií uvádí spalování zemního plynu z celkové pohledu jako čistší než spalování tuhých paliv. Problém u zemního plynu je jiný a tím je únik metanu, ke kterému dochází při jeho těžbě. Vzhledem k těmto únikům, které jsou z hlediska skleníkového efektu bohužel významné, se řada ekologů od zemního plynu již nyní odklání. Bohužel řada lidí, kteří topí dřevem, nejsou žádné socky (krby jsou dnes v módě) a klidně by zvládli topit tak, aby neobtěžovali své okolí. K významnému zlepšení kvality vzduchu by v první řadě stačilo, kdyby dřevotopiči začali topit tak, aby neprodukovali tolik kouře.

        0
  • odpovědětVlastimil Pešek | 23. 9. 2021, 18:18

    Jako sociologický pokus co lidé vydrží je to dobrý. Až někoho vezmou tím nespáleným dřevem po hlavě, tak se mu snad rozsvítí.

      7
  • odpovědětJan Josef Štika | 23. 9. 2021, 17:56

    A protože i zapalovače produkují emise,od r.2025 se budou smět zapalovat cigarety jen křesáním křemenných šutrů.

      4
    •  Jan Vondráček | 23. 9. 2021, 20:16

      Třeba zakážou kouřit

        0
  • odpovědětJiří Špaček | 23. 9. 2021, 17:49

    Toto je naprostý nesmysl, protože čím budou topit na vesnicích, na chatách, chalupách a za co budou topit ti nemajetní, důchodci, když jim energie skokově zdražují o tisíce, ale přidáno dostanou jen stovky! Mohutné elektrárny dostávají vyjímky z ekologie, a co letadla,parníky, náklaďáky,kamiony, autobusy, motorky atd. Nakonec zakážou i plyn, elektřinu, topné oleje a to bude konec civilizace. Ještě je třeba zakázat rozdělávání ohýnků na zahradách, udírny, pálení čarodějnic...Tato nařízení jsou naprosto zbytečná, protože je nelze dodržovat! Už je na čase referendum o setrvání ve stávajícím EU !!!

      5
    •  Pavel Kounovský | 24. 9. 2021, 09:32

      Už v názvu článku je řečeno, že tyto limity neřeší EU, ale WHO, tedy Světová zdravotnická organizace. Bez našeho členství v EU, které zaručuje našim firmám volný přístup na společný evropský trh by u nás zavřela polovina výrobců nebo by alespoň musela razantně omezit výrobu a tím i počet zaměstnanců. Možná i Vás by se to propouštění dotklo. Náš vnitřní trh většinu našich výrobců neuživí, takže naše ekonomika je zcela závislá na vývozu. A 2/3 našeho vývozu jdou do států EU. Jakmile firmám zkomplikujete přístup na zahraniční trhy, tak to zle odskáčou. Podívejte se, jak brečí firmy v Británii (s některými spolupracuji). A to si vůbec nedělejte iluze o tom, že my jako malý státeček bychom si dokázali s EU vyjednat lepší odchodové podmínky než Britové. Členství v EU je to nejlepší co nás zatím v tomto století potkalo.

        0
  • odpovědětKamil Zsiray | 23. 9. 2021, 17:24

    Ať už jdou někam. Ať zruší lodní dopravu, která je peklo. Ať zruší jiné věci a lidi nechají normálně žít. Svět už je v tak hrozném stavu a stále papalasi vymýšlí jak člověku život znechutit ????????????

      6
    •  Jiří Svoboda | 24. 9. 2021, 12:29

      Lodní doprava byla ekologická jen do příchodu parního stroje. :-)

        0
    •  Kamil Zsiray | 23. 9. 2021, 17:57

      To si musíte zákonitě dělat pr*El nebo o tom pranic nevědět, když dokážete napsat, že lodní doprava je nejekologičtějších ????. Doporučím například dokument "automobily vs. Lodní doprava". Třeba vám to pootevře slepená očka ????. Na you tubu je k dispozici

        1
    •  Jan Čeřovský | 23. 9. 2021, 17:45

      Proč rušit lodní dopravu když to je ta nejekologičtější doprava. Pokud ji chcete omezit, nekupujte zboží z Číny

        0
  • odpovědětJaroslav Mokrý | 23. 9. 2021, 17:24

    Nějaká "moudrá hlava do pečiva" nemá co dělat a proto vymýšlí hovadiny. Zakázat krby na dřevo - to je nápad, který určitě zachrání zeměkouli!? Následovat bude zákaz veškerého pálení dřeva: ohníčků, kde si děti opékají špekáčky, táboráků při jamboree, pálení čarodějnic, pálení klestu v lesích a na zahradách a jiné ohně (třeba vatry na horách) - to všechno jsou nejen české národní zvyky, o které bychom měli přijít? Zkoušely ty moudré hlavy porovnat zplodiny krbového a volného pálení suchého dřeva s výfukem zplodin z naftového motoru? Debilové (definice: lidé na spodní hranici inteligence, sice vyučitelní, ale nevychovatelní; není to nadávka, ale vědecká klasifikace) zapracovali. Doufám, že na to naše vláda a parlament neskočí! Nechci se dožít situace, kdy opékání buřtů s dětmi bude stíhatelný přestupek nebo trestný čin. Stejné je to s krby. Nikdo tam nepálí staré galoše, ale kvalitní suché dřevo, jehož vůně typizuje venkov. Jarek

      4
    •  Jiři Kašpar | 24. 9. 2021, 09:03

      Ještě jsme nezmínili zákaz lesních požáru

        0
  • odpovědětStanislav Krejcar | 23. 9. 2021, 17:07

    Srandovní je reklamní zkušenost hned vedle tohoto článku. Reklama výrobce krbových kamen a kotlů na dřevo si s článkem protiřečí ! U uhlí to mohu respektovat, ale spalování dřevní hmoty je v nedávné době i v případě ekologických organizací ekologickým šetrným způsobem výroby tepla. Stačí si nalézt mediální historii problému starou pět-deset let. Osobně lituji výrobce kotlů Atmos nebo Viadrus jež tímto budou postiženi.

      2
  • odpovědětPavel Kratochvíl | 23. 9. 2021, 16:36

    Zase nějaký trouba z EU co nemá co dělat něco vymyslel a naší kašpárci ve vládě jen kývou hlavou. Ta pojďme zakázat vše co produkuje CO2 (krávy, kvasnice na výrobu chleba a piva,letadla,loďe,vlaky, nákladní dopravu,zeměďělské stroje, vojenskou techniku,počítače, a to ještě není zdaleka všechno) a vrátime se k cecům.

      2
  • odpovědětKarel Sechovec | 23. 9. 2021, 16:17

    Hlavně jestli se to omezení také dotkne těch statisíce letadel které jsou denně ve vzduchu a spaluji miliony tun paliva.... Jistě je jednodušší honit babky od plotny, když se chtějí ohřát....

      1
  • odpovědětBart Carter | 23. 9. 2021, 16:12

    Pokud chce čtvrtá říše (EU) snížit emise škodlivin, tak by měla zakázat elektroauta. Jedno hořící elektroauto vyprodukuje více škodlivin, než já stihnu protopit v kamnech za celý svůj život. Pokud topím vlastním dřívím tak je to pro planetu nejlepší alternativa. Dříví si nadělám sám (alespoň udělám něco pro zdraví), doprava cca 500metrů. Les je vyčištěn a selektivní těžbou a výsadbou, je stále zdravý les, který má stále všechny vegetativní patra a nejlépe plní svou funkci. Pokud budu topit elektřinou, tak les bude nečištěn a hrozí lesní požáry, které asi emisně moc nepřispějí. Vše je to snaha (elektroauta, vytápění) o to, aby čtvrtá říše měla své ovčany na vypínač. Budete zlobit a přijde Velký cvak. Nikam nedojedete a ještě Vám bude mrznout řiť. Děkuji nechci

      5
    •  Jan Čeřovský | 23. 9. 2021, 17:52

      no podle posledních poznatků má vše co v lese vyroste také zetlít aby se půda obnovovala, to lesů nejvíce prospívá. energii už dnes lze získat i ze slunce a větru

        1
  • odpovědětivan Ptáčník | 23. 9. 2021, 14:59

    zákaz krbů, že vypouští skleníkové plyny? Asi myslí CO2... ale to ten ouřada z EU taky a to dokonce 24h denně a nemusí ani prdět, stačí když dýchá. Takže bych byl pro, aby se zakázal tento ouřada, protože na rozdíl od toho stromu co hoří v tom krbu, tak ten ouřada vypouští 24h´/denně, dále nestáhl CO2 z ovzduší, on ho nezpracoval jako ten strom. Takže spalování dřeva je koloběh, zatímco dýchání ouředníka z EU je čistá tvorba skleníkových plynů. Snížil bych mu příděl kyslíku na 2h/den. jestli se někdy zamyslel nad tím, než jsme objevili Ameriku.... tam byly mnohamilionová stada Bizonů a všichni neřízeně (nebyli řízeni z "moudré" EU) prděli metan atd. a přesto to nebyl problém. Uhlí, nafta je problém, ale jakpak ten ouřada jezdí do práce? a jakpak se mu tam topí?? a jakpak se to tepelné čerpadlo a jiná vyrobilo? Nebylo to náhodou z nafty a uhlí? a kdopak mu přivezl ten papír co na něj plodí ty nesmysly? (nebo PC). Kdyby on neseděl v kanceláři v drahém obleku, tak by se ušetřilo tolik CO2..... on je ukázkou lenosti díky níž spalujeme uhlí a ropu (zemní plyn je ještě větší průšvih, vzniká NOx) a mohl by chodit pěšky, netopit v kanclu a vzít si svetr po babičce....

      5
  • odpovědětMilan Jakeš | 23. 9. 2021, 14:44

    Máme kotel na hnědé uhlí s ručním přikládáním a s AKU nádrží. Letos někdy na konci jara jsem výjimečně zatápěl, když byl venku nádherný večer. A když jsem se šel po zátopu a přiložení uhlí podívat ven, jestli je všechno jak má být, tak na komíně si hověla hrdlička a venku piknikovali sousedi. A přestože byl naprosto klidný podvečer ve kterém nebylo ani vánku, tak sousedi si venku užívali voňavého vlahého podvečera bez sebemenšího náznaku jakéhokoliv smrádku. Ono u nás je ale celkem normální, že zatápím a při tom současně i větráme.

      3
  • odpovědětMichal Hejda | 23. 9. 2021, 14:07

    Fakta o spalování dřeva Toxické znečišťující látky Spalování pevných paliv v malých domácích kamnech a kotlích je převažujícím zdrojem řady toxických látek znečišťujících vzduch: Jemný prach, částečky sazí, dioxiny, dehtové sloučeniny nebo těkavé organické látky. Částice prachu jsou hlavní příčinou onemocnění a předčasných úmrtí spojovaných se znečištěním ovzduší. Domácí spalování (zejména dřeva) je zdrojem více než poloviny celkových emisí částeček sazí v Evropské unii. Znečištění prachem Domácí topeniště znečišťují ovzduší více než jiné zdroje tepla. Dokonce i nová kamna se značkou „ekologicky šetrný výrobek“ při optimálním provozu vypouštějí 25krát více prachových částic v přepočtu na jednotku energie než 10 let starý nákladní vůz bez prachového filtru. Přestože nová kamna znečišťují méně než stará, stále patří mezi významné zdroje znečištění. Domácí topeniště často způsobují znečištění ovzduší ve svém okolí, ale z kamen může škodlivé znečištění pronikat také přímo do Vašeho obývacího pokoje. Detailní měření ultrajemných prachových částic v 15 obytných oblastech dokládá jasné spojení mezi zápachem kouře a znečištěním ovzduší ze spalování dřeva. Dokonce i slabý zápach typicky indikuje 5 až 10krát vyšší znečistění než v místech bez zápachu. Zatímco silný zápach může indikovat více než 50ti násobné zvýšení úrovně znečištění. V obytných oblastech tak může znečištění ovzduší dosáhnout stejných úrovní jako na nejznečištěnějších ulicích během dopravní špičky. Používejte svůj nos a oznamte úřadům zabývajícím se životním prostředí, pokud cítíte ve svém okolí zápach kouře.

      1
    •  Jan Čeřovský | 23. 9. 2021, 18:05

      Máte naprostou pravdu, před 15 roky jsem se přestěhoval z Prahy do Čerčan v údolí Sázavy. Celou zimu se nedá větrat. Celou zimu je zde vzduch mnohem horší než v Praze a může za to pár domů se starými kotli. A kouř z krbovych kamen na dřevo sice proti uhlí voní, ale zdravotně - dýchat to 5 měsíců v roce, to je za trest.

        1
    •  Filip Topol | 23. 9. 2021, 15:30

      V naší obci spaluje hodně lidí dřevo a problém s ovzduším není a to jsem astmatik. Spíše mám problém jít ráno na autobusovou zastávku kde spaliny z prpjizdejich vozů mi způsobují značné dýchací obtíže. Přesto vím, že hodit všechny vozy spalující benzín a naftu do jednoho pytle je silně zavádějící. Jeden rakovinomet s Euro 0 vygeneruje škodlivin (prach a NOx) cca 1000x více než vůz s plně funkčními antiemisnimi systémy Euro 6 full. A stejné je to s topením dřevem. Komín, kde se topí špatně, jasně vykazuje na stěnách stopy škodlivých látek a lze to snadno diagnostikovat (od čeho jsou zákonem dané kontroly spalinovych cest 1* ročně), bohužel není vůle. Pak stačí jediný hříšník co dá do kamen polosuche dřevo a ten zamori celé široké okolí. U nás v obci nikdo takový není, nevydržel by se sousedy a já bych se udusil. Takže je potřeba odhalit u vás v obci hříšníky, co neumí nebo nechtějí správně topit dřevem.

        2
    •  Michal Hejda | 23. 9. 2021, 14:59

      Radomír Talášek : Na venkově žiju a to v rodinném domku. Jako spousta jiných lidí na venkově v rodinných domech topíme plynem a nekazíme sousedům vzduch a zdraví kouřem.

        0
    •  Radomír Talášek | 23. 9. 2021, 14:52

      Co to tady píšete za bláboly prosím vás? Vsadím se, že nežijete na venkově. O problematice spalování dřeva nevíte vůbec nic. Napište svoji vizi ekologického a ekonomického vytápění vytápění venkovských rodinných domů.

        1
    •  Michal Hejda | 23. 9. 2021, 14:52

      pro Filip Topol : myslím, že uplně zbytečně předjímáte fakta o tom kam co házím ;) a zbytečně sem zatahujete demagogii. Já jsem pouze člověk, kterému vadí zakouřený vzduch u nás v obci a to že díky tomuto vzduchu může docházet ke zbytečným vážným onemocněním (máme doma nekuřačku s rakovinou plic). Já jsem jen zkopíroval údaje o škodlivosti spalování dřeva, o kterých je obecně mizivé povědomí. Spíše panuje naprosto mylný názor, že spalování dřeva je aktuálně ekologické. Pokud opravdu existují kamna na dřevo, která budou minimálně znečišťovat, tak proč ne, může to změnit situaci a nemyslím, že by byl důvod taková kamna zakazovat. Prakticky ovšem v takových kamnech u nás v obci a zřejmě ani jinde v ČR zatím téměř nikdo netopí.

        0
    •  Filip Topol | 23. 9. 2021, 14:38

      Jste jeden z těch, co háže všechno do jednoho pytle. Na stránkách TZB se dá najít velmi pěkný odborný článek z roku 2012 který se i pomocí pokusů snaží zodpovědět jak je to se škodlivinami při pálení dřeva v kamnech. Je obrovský rozdíl mezi uživatelem šamotovych akumulačních kamen s tahy a hypokaustem kde se spaluje suché dřevo (10-14%) 1* denně po dobu 60-90 minut (10-11kg do vyhoření) s plným přístupem vzduchu, a uživatelem, co spaluje ve svých hoby kamnech kde co, škrtí přívod vzduchu a kamna jedou 16h denně. Je mezi tím větší rozdíl než mezi starou neodsiřenou uhelnou elektrárnou a moderní paroplynovou elektrárnou. Bohužel demagogove všeho druhu hodí všechny do jednoho pytle se slovy "zakážem je všechny". Myslím, že dojde nejen na žaloby ale i na změnu společenského řádu. Už začínám chápat proč SPD stále přibývá sympatizantu, lidé s názory jako vy radikalizuji část veřejnosti která by jinak seděla doma a na volby by z vysoka kašlala.

        2
  • odpovědětMichal Hejda | 23. 9. 2021, 13:41

    Kvalita vzduchu v topné sezóně začíná být v poslední době příšerná, hlavně v obcích kde se někteří naši spoluobčané vracejí k topení dřevem musíme dýchat zakouřený vzduch od podzimu do jara (včetně). Takže regulace a opatření v tomto směru asi uvítá větší část obyvatel, kteří si nevědomě mohou ničit zdraví kvůli tomu, že pár lidí bezohledně zakuřuje celou obec. Mimochodem při topení v nevyhovujících kamnech nebo krbech dochází k takovým únikům kouře uvnitř místností, že i ti kteří takto vytápí si hodně kazí vlastní vzduch i zdraví.

      3
  • odpovědětVladislav Velecký | 23. 9. 2021, 12:55

    Domácí krby na dřevo nebo kotle na uhlí čeká zákaz... ale dál se bude letecky vozit zelenina z Afriky, dál budeme kupovat letecky přepavované květiny, i potraviny (které jsme byli schopni si tady sami vypěstovat) budou dál převážet stovky kamionů i tisíce kilometrů, ani nezmizí výfukové plyny z tisíců zbytečných osobních vozů - po zdražení hromadné dopravy a omezení spojů jsou pro mnoho lidí nezbytné k cestám do zaměstnání i pro nákupy: už téměř nikdo nenajde v okolí bydliště obchod a musíme jezdit do hyper/super marketů, které zabírají stovky hektarů půdy. Tzv. ekologové a ekonomové nás nasměrovali špatným směrem a ta cesta vede do slepé uličky!

      5
  • odpovědětJan Volák | 23. 9. 2021, 12:21

    Názor? Že opustit EU, nebo ji zrušit, bylo pozdě už včera.

      4
  • odpovědětMarcel Blažek | 23. 9. 2021, 11:27

    Tento web je asi hlásnou troubou ekologických šílenců z Bruselu. Stačí si přečíst ty titulky. "Poptávka po náhradě nafty v kamionech roste. Dopravci začnou využívat domácí bioodpad nebo hnůj" nebo "Avia a ABB přidávají další hřebíček do rakve vozidel na benzín a naftu", další třeba "Svět dobývají elektromobily, čeští politici je ale vytrvale ignorují". Tak už se těším, až zaoceánské lodě a obří dopravní letadla začnou tankovat hnůj a odebírat od nás domovní bioodpad.

      3
    •  Jirka Šlosárek | 23. 9. 2021, 12:19

      Tady vůbec nejde o nějakou ekologii. Emisní limity tu jsou od toho, aby se vyrábělo a prodávalo stále nové a nové zboží a to starší se vyřazovalo nuceně ještě před jeho fyzickým zastaráním. Daleko ekologičtější by bylo spotřební zboží vyrábět v místě jeho spotřeby a nevozit ho přes půlku světa! Jenom kvůli ziskům nadnárodních korporací.

        4
  • odpovědětPetr Fojtík | 23. 9. 2021, 11:15

    Nikomu nevadí,že jedna Čínská loď s kontejnery má obrovskou uhlíkovou stopu a rovněž nikomu nevadí jak velmoci jako USA,Rusku,Čína znečišťují tuto zemi.A tady u nás řešíme topení dřevem.Je to fraška a zase jenom o odpustcích ve formě emisních povolenek.

      7
  • odpovědětMilan Štrupl | 23. 9. 2021, 11:05

    Hmm a v Africe už 100let nepřetržitě hoří desítky tisíc hektarů lesů a to je v pohodě... a v Jižní Americe či Asii také. Lidičky rozvojových zemí vykácí les a co zbyde zapálí, tam pár let něco pěstují nebo pasou kráva a když se půda vyčerpá, posunou se dál... Mám maličkou chatičku, kde si zatopím dřevem v maličkých kamnech tak 10-20x do roka na jaře a na podzim, v zimě tam nejezdím a čím tam asi budu topit, když je to uprostřed lesa a není tam plyn a kdybych chtěl topit elektřinou, tak musím předělat všechny rozvody... Za pár let nám fakt ty hovada z EU zakáží opékat jednou za rok buřty, ale do Afriky, která devastuje klima a životní prostředí 100x víc než my, budou pořád cpát biliony a tamní přemnožené obyvatelstvo bude dál devastovat planetu jako kobylky... Už z té šílené EU konečně vystupme a udělejme si s Poláky, Maďary, Slováky a dalšími normálnějšími lidmi nějakou čistě obchodně-kulturní zónu a na hranicích se západem i východem natáhněme zase ostnatý drát, jinak nás ty imbecilové zničí...

      5
  • odpovědětLukáš Vrána | 23. 9. 2021, 10:13

    Topení dřevem vypouští skleníkové plyny? A jak se do toho dřeva dostaly? Jo on je zachytil strom při růstu a pak se v průběhu spalování CO2 vrací zpátky. To chce WHO zakázat i hnilobné procesy? Protože ono je jedno, jestli dřevo shnije nebo shoří, CO2 jde zpátky do atmosféry tak jako tak. Nebo plánují zakázat i růst stromů, aby se pak CO2 neuvolňovalo zpátky jakkoliv? Jinak na chatě si kamna nechávám, protože tím, jak pořád blbnou kolem energetiky (zavírání jaderných elektráren, snižování uhelných,...) bych se nerad v zimě dočkal situace, že mi v -10 stupních najednou vypadne proud a já přestanu topit.

      7
    •  Lukáš Vrána | 23. 9. 2021, 14:51

      Vzhledem k tomu, jak fungují změny předpisů v EU (salámová metoda), tak dojde v budoucnu na všechna topeniště. Jedna věc je topení ve starých kamnech, pálení všeho za minimálního přístupu vzduchu a druhá věc je použití moderních topidel. Uhlík, co se dostane do stromu je uvolněn při spalování, nechci dohledávat čísla (asi by se nějaká analýza/studie našla), ale za hodinu podle mě nespálím to, co strom najímá za 50-100 let - to by znamenalo, že každou hodinu spálím 50-100 letý strom. Spotřeba v cca 5kW kamnech je několik kg paliva. Kdysi jsem dělal výpočet, kolik ha lesa je potřeba na jedny kamna a byly to jednotky ha. Kamna by měla kouřit max. při startu, pokud se dostanou na provozní teplotu, tak by neměl být viditelný kouř (ale to za předpokladu dostatku O2). Je to podle mě o lidech, protože někdo spaluje klidně petku naplněnou pilinami a olejem, a jiný si vše kolem topení hlídá (čistota kouřovodů, kvalita paliva, typ topeniště). Já letos měnil dvoje kamna, a ne že by se v nich topit nedalo...Otázka částic je do diskuze, s tím, že někde je nedýchatelno, jak všichni zatopí, máte pravdu. Ale je opravdu otázkou, jak topí. Já to musel moje rodiče učit také, regulace vzduchu podle teploty v kamnech pro ně byla španělská vesnice :)

        1
    •  Michal Hejda | 23. 9. 2021, 14:29

      S občasným topením na chatě určitě nikdo problém mít nebude. Dřevo vypouští skleníkové plyny a to zhruba stejně jako jiná paliva. A množství uhlíku, které nyní vyletí komínem za hodinu dorůstá na stromě za 50-100 let. Z dlouhodobého hlediska je možná dřevo uhlíkově neutrální, nicméně v dnešní době určitě ne. U dřeva nejde ale až tak moc o uhlík, ale o drobné prachové částice (které vnímáme jako kouř). Krom toho že tyto se přídavně podílí na skleníkovém efektu, mají hlavně dost špatný dopad na naše zdraví v případě delších expozic. Ve městech tento problém není možná tak patrný, ale u nás v obci dýcháme celou zimu zakouřený vzduch kvůli tomu že menšina topí dřevem v nevyhovujících zařízeních.

        0
  • odpovědětTomáš Barinka | 23. 9. 2021, 10:10

    A proč se to nerozšíří i na venkovní ohniště? Bude zajímavé sledovat, jak URNA společně s hasiči sundá partu dětí opékajících si buřty u táboráku, nebo vtrhne na grilovací párty.

      5
  • odpovědětRoman Buchta | 23. 9. 2021, 10:09

    Je na čase se zvednout a zlikvidovat nesmyslnosti. Co je na krbu na dřevo neekologického? Už bylo dost celé nesmyslné Unie , a.t.d. Nemusíme chodit do Číny , stačí Turow a za naše emisní povolenky. Byt je zaplatí.

      3
  • odpovědětJAN HANK | 23. 9. 2021, 10:08

    EU také čeká zákaz.

      0
  • odpovědětJiří Makoň | 23. 9. 2021, 09:41

    Co se u nás ušetří, to Balkán snadno vypálí. O Číně či vládcích světa je zbytečné mluvit. Až takové topení dřevem zakáží i v USA, pak se přidám.

      1
  • odpovědětLibor Krajča | 23. 9. 2021, 09:31

    Dost mě zajímá kdy se začnou řešit letadla která ničí nejvíce ovzduší a ani po nich nestekne pes.Vse se svádí na lidi a jejich kotle a to největší svinstvo si bude letat dál. Bydlím u lesa na samotě. Odjakživa topím a topit budu dřevem. Nějaká EU mi může políbit zadek.

      4
  • odpovědětIvan Štukovský | 23. 9. 2021, 08:51

    Souhlasím,nemáme plyn a vaří se na kamnech tak co potom?Je zajímavé,že ve světě se to neřeší jenom u nás.

      2
    •  Lenka Tvrdíková | 23. 9. 2021, 08:54

      To je jednoduché, češi chtěj být opět papežštější než papež...

        1
  • odpovědětTomáš Jančíř | 23. 9. 2021, 07:56

    Jasně a na chalupě u lesa mám topit v zimě asi jako čím? Na tepelný čerpadlo nemám - nekradu a navíc by mě tam těžko někdo připojil takhle silnou elektřinu. Takže smůla, krb zůstane a klidně mě zavřete!

      8
Témata



Krajské zprávy



MuBu.cz - magazín, který vás baví
MuBu.cz - lifestylový magazín, který vás baví