Policie varuje: Na Facebooku koluje podvod. Pokud uvidíte tuto reklamu, neklikejte na ni
Falešné reklamy na sociálních sítích v poslední době výrazně vzrostly co do počtu i kvality. Jejich zpracování připomíná profesionální marketingové kampaně, mají vyladěný design, důvěryhodný jazyk a často i zapojené známé tváře. Výsledkem je, že i obezřetní uživatelé mohou snadno naletět. A ztráty už nejsou v řádu stovek korun, oběti v extrémních případech přicházejí o celoživotní úspory.
Tento typ podvodu se nezaměřuje na technickou zranitelnost počítače či telefonu. Útočí přímo na lidskou psychologii – na touhu po jistotě, zisku a důvěře v autoritu. V kombinaci se zneužitím známých značek a aktuálních témat vytváří dojem legitimní příležitosti.
Podvod s logem ČEZ na Facebooku
Útočníci připraví reklamu, která působí jako oficiální nabídka investiční společnosti. Designově i jazykově se podobá skutečným reklamám – používá stejné barvy, logo a tón komunikace. Zpravidla slibuje exkluzivní možnost zhodnocení peněz, „časově omezenou“ příležitost nebo „tajný investiční nástroj“ podporovaný ČEZ.
Důvěryhodnost má zvýšit použití fotografií prezidenta Petra Pavla, generálního ředitele ČEZ Daniela Beneše nebo dalších známých osobností. Veřejně známé tváře podvodníci používají bez jejich vědomí.
Po kliknutí na reklamu je uživatel přesměrován na falešný web. Ten často přesně kopíruje design oficiálního webu ČEZ, včetně barevné palety, grafických prvků a loga. Stránka obsahuje smyšlené příběhy „spokojených investorů“, falešné recenze a výzvu k okamžité akci, například vyplnění osobních údajů. Po zadání e-mailu a telefonu se s obětí spojí „investiční poradce“, který ji přesvědčuje k zaslání první platby. Následují další hovory, v nichž podvodníci oběť manipulují k opakovaným investicím.
Finanční prostředky často míří na anonymní zahraniční účty nebo platební brány bez dohledu. Policie ČR potvrzuje, že lidé přicházejí i o statisíce korun a šance na vrácení peněz je minimální.

Jak tyto podvody poznat
Podvody tohoto typu spoléhají na manipulaci a lidskou důvěřivost. Mezi hlavní varovné znaky patří:
-
Zneužití identity známé osobnosti. Žádný prezident, ředitel státní firmy ani celebrita vám nebude doporučovat investice na Facebooku. Pokud vidíte jejich jméno či tvář u reklamy, zbystřete.
-
Tlak na okamžité rozhodnutí. Výrazy jako „jen dnes“, „zbývá 5 míst“ nebo „poslední šance“ jsou klasické nátlakové techniky, které mají přinutit uživatele jednat bez přemýšlení.
-
Nereálné sliby. Pokud vám někdo garantuje jistý zisk nebo vysoké zhodnocení bez rizika, jde téměř jistě o podvod.
-
Podezřelá adresa webu. Falešné stránky mají často neobvyklou doménu (např. cez-invest-info.net) nebo chybí údaje o provozovateli, jako jsou kontakty nebo identifikační číslo firmy.
-
Falešné recenze a deepfake videa. Některé podvodné stránky používají generované recenze i manipulovaná videa známých osobností, která působí autenticky, ale jsou vytvořena pomocí umělé inteligence.
Cílem těchto technik je vyvolat důvěru, obejít logické uvažování a přimět uživatele jednat rychle.
Praktická ochrana a co dělat, když už jste naletěli
Základem ochrany je vždy obezřetnost. Pokud se vám na sociální síti zobrazí reklama s příliš výhodnou nabídkou, nikdy na ni neklikejte, zejména pokud zahrnuje známé tváře a sliby zaručeného zisku.
Nikdy nezadávejte své osobní údaje (jméno, telefon, e-mail) ani fotografie dokladů totožnosti. Pokud k tomu už došlo, jednejte co nejrychleji:
-
Okamžitě změňte všechna hesla, primárně k e-mailům a bankovnictví.
-
Kontaktujte svou banku a informujte ji o možném podvodu.
-
Nahlaste incident Policii ČR.
-
Na Facebooku reklamu nahlaste – klikněte na tři tečky v rohu a vyberte možnost „Nahlásit reklamu“.
Jako preventivní kroky se doporučuje zapnout dvoufázové ověření u důležitých účtů, používat silná a rozdílná hesla pro každou službu, a pravidelně sledovat pohyb na účtech.
Falešné reklamy se vyvíjejí a podvodníci neustále hledají nové způsoby, jak oklamat veřejnost. Proto je důležité sdílet ověřené informace s blízkými a udržovat si základní digitální gramotnost.