"Jen se dívám, děkuji." Prodavačka prozrazuje, proč ji tato fráze dokáže vytočit

     
Petr Eybl
25. 8. 2025 ▪ 20:49

Práce prodavače se může na první pohled zdát jako velmi snadná. Je však třeba si uvědomit, že i na této pozici se lze setkat s řadou nepříjemností.

Práce prodavačky může být náročná.
Práce prodavačky může být náročná.
Foto: Shutterstock

Prodavačky i prodavači se nezřídka musí vypořádávat například s neukázněnými, arogantními, rozhořčenými či dokonce agresivními zákazníky, což by dokázalo zkazit den i osobám, které jsou z psychologického hlediska velmi odolné. Nemalé množství lidí navíc může prohloubit frustraci prodavaček i zcela neúmyslně – například vyřčením nechvalně proslulé fráze „Jen se dívám, děkuji.“ Proč může tato zdánlivě nevinná fráze prodavačkám znepříjemnit den a čím ji lze nahradit?

Některé prodavačky tuto frázi přímo nesnášejí

„Zhruba dvanáct let jsem pracovala v obchodě s oblečením, načež jsem přešla do prodejny s nábytkem a domácími doplňky, kde již pracuji více než dvacet let. V obou případech jsem každým týdnem slyšela ze strany zákazníků frázi "jen se dívám, děkuji“ tolikrát, že to ani nemá smysl počítat. Uvědomuji si, že někteří lidé o moji pomoc nestojí, nicméně někdy si pak připadám, jako by byla veškerá má snaha zbytečná a já byla jenom na obtíž," říká prodavačka z Hradce Králové, která si vzhledem k povaze věci přála zůstat v anonymitě. 

Tato zkušenost přitom není výjimkou. S podobnými frázemi se mnohdy setkávají prodavačky nejen v České republice, ale i v mnoha jiných státech. Mnoho z nich se zároveň shodne na tom, že slýchávat je může být nesmírně frustrující. 

Z jakého důvodu zákazníci tuto větu používají tak často?

Důvodů, proč je u zákazníků zmíněná fráze natolik populární, existuje hned několik. Za zmínku stojí například tyto:

  1. Účinná obrana proti nátlaku: Celá řada lidí má zkušenosti s agresivními a neústupnými obchodníky. Setkání s nimi může být velmi nepříjemné a vést ke značné ztrátě drahocenného času. Z toho důvodu někteří lidé okamžitě jakoukoliv nabídnutou pomoc ze strany prodavaček odmítají, aby se případně vyhnuli nátlaku. Ačkoliv si uvědomují, že by jim prodavačka mohla být nápomocná, nechtějí nic riskovat. 
  2. Snaha udržet si soukromí: Nakupování může pro některé osoby představovat intimní proces. To se týká především oblečení. Tyto osoby tak přirozeně odmítají jakoukoliv pomoc, protože nechtějí, aby byla jejich intimní zóna narušena. 
  3. Introvertní povaha: Někteří lidé mají velmi introvertní povahu, takže pro ně může být psychicky náročné komunikovat s kýmkoliv cizím. 
  4. Reflexní reakce: Mnozí se naučili odpovídat frází „jen se dívám, děkuji“ zcela automaticky – například tento vzorec chování odkoukali od svých rodičů již v dětství. Z toho důvodu ji používají, aniž by se nad tím zamysleli nějak více do hloubky. Částečně by se to dalo připodobnit ke standardní konverzaci, která se skládá z otázky „Jak se vede?“ a odpovědi „Ale jo, jde to. Jak tobě?“

Nakupování může být pro někoho intimní záležitost. , Shutterstock...

Proč může být tato fráze pro prodavačky frustrující?

Ačkoliv může zmíněná fráze působit naprosto neškodně, opak je pravdou. Prodavačky si po jejím vyslechnutí mohou připadat odmítnuté, zbytečné či dokonce dotěrné.

Pomáhat zákazníkům s výběrem je přitom jedním z jejich hlavních smyslů práce, což na ně může vytvářet další tlak – uvědomují si, že by měli pomáhat, ale jakékoliv další odmítnutí je může demotivovat a odrazovat od dalšího oslovování. Tím vzniká vnitřní konflikt, z něhož může pramenit úzkost

Tipy: Čím tuto nechvalně proslulou frázi nahradit?

Existují fráze, které mohou být jako reakce na oslovení vhodnější. Používat můžete například následující:

  1. Děkuji, zatím se jen rozhlížím, nicméně jakmile budu něco potřebovat, určitě se vám ozvu.
  2. Zatím si to jen prohlížím, ale děkuji. Jakmile mě bude něco zajímat, rád se na vás obrátím.
  3. „Jen se tu zatím rozkoukávám, ale rád se na vás obrátím, až budu potřebovat.“

Empatie a slušnost je (nejen) při nakupování základ. , Shutterstock...

Snaha o zpříjemnění komunikace by každopádně neměla stát pouze na zákazníkovi. Prodavači by se měli snažit respektovat prostor, ale zároveň být připraveni pomoci, pokud to bude třeba. V každém případě by se měli vyhnout jakémukoliv nátlaku

Celkově pak platí, že naprostou samozřejmostí by měla být především slušnost a empatické jednání. To se týká nejen nakupování, ale i všech ostatních oblastí života.   



Sdílejte článek  
       


Štítky: Prodavačka Obchod Zajímavosti
Zdroj: reddit.com, cs.wikipedia.org,




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější