Banky začnou blokovat tyto platby. Týká se to milionů lidí v Česku

     
Dan Bright
7. 10. 2025 ▪ 23:23

Bezkontaktní platby, převody přes internet i nákupy na zahraničních webech provádějí Češi každý den v řádu statisíců transakcí. Rychlost a pohodlí, které digitální platby přinášejí, ale zároveň dávají prostor i pro podvody a zneužití. Z toho důvodu se banky rozhodly přitvrdit v ochraně klientů a začaly plošně blokovat určité typy plateb, které vyhodnotí jako rizikové.

Objem online plateb v Česku každoročně roste o miliardy korun, což nutí banky neustále posilovat bezpečnostní systémy.
Objem online plateb v Česku každoročně roste o miliardy korun, což nutí banky neustále posilovat bezpečnostní systémy.
Foto: Shutterstock

Některé z těchto blokací mohou zákazníky zaskočit – platba neprojde, i když se zdá, že je vše v pořádku. Ve skutečnosti se však jedná o preventivní opatření, které má zabránit ztrátám a ochránit peníze uživatelů před nepoctivými obchodníky.

Které platby banky blokují nejčastěji

Většina bank aktivně monitoruje transakce a blokuje ty, které vykazují podezřelé znaky. Typicky jsou to platby na zahraniční weby s nejasnými podmínkami nebo pochybně nastaveným vracením peněz. Známým příkladem je platforma Viagogo, kde si lidé kupují vstupenky na kulturní akce. Některé české banky na základě zkušeností klientů tyto platby zcela zablokovaly, protože mnoho zákazníků se nedočkalo vstupenek ani náhrady.

Blokace se týkají také transakcí s neobvyklými vzorci chování, například opakovanými pokusy o platbu, neobvykle vysokými částkami nebo převody na účty v rizikových zemích. Automatické systémy dokážou rozpoznat i menší nesrovnalosti, například v situaci, kdy klient reaguje na podvodné telefonáty či e-maily vydávající se za banku.

Banky neustále aktualizují databáze obchodníků, sledují nové podvody a přizpůsobují algoritmy podle aktuálních hrozeb.

U některých plateb systém vyžádá dodatečné ověření přes SMS nebo mobilní aplikaci, aby se snížilo riziko podvodu. , ...

Proč k blokacím dochází a jak banky chrání klienty

Z právního hlediska jsou banky povinny bránit praní špinavých peněz a financování terorismu. Kromě toho chrání své klienty před běžnými internetovými podvody – od falešných e-shopů až po investiční stránky slibující nereálné zisky.

Pokud se klient pokusí zaplatit na rizikové místo, systém banky platbu dočasně zadrží. Banka může následně kontaktovat klienta, ověřit jeho úmysl a platbu buď uvolnit, nebo definitivně odmítnout. Tento postup se může zdát omezující, ale v praxi zabránil vysokým ztrátám mnoha uživatelů. Podle Finančního analytického úřadu bylo v minulém roce v Česku zachyceno přes 3 miliardy korun na podezřelých účtech.

Podvodné platby mají různé podoby, od phishingových e-mailů až po falšované weby známých značek. Většina obětí zjistí, že byla podvedena až ve chvíli, kdy je pozdě. Proto banky raději zasáhnou dřív i za cenu dočasného omezení pohodlí při platbě.

Některé české banky už testují ověřování účtů pomocí umělé inteligence. , ...

Jak se zabezpečení bank vyvíjí

Moderní bankovní systémy už nefungují jen podle starých pravidel. Využívají umělou inteligenci a strojové učení, které analyzují chování uživatelů a dokážou včas rozpoznat podezřelé transakce. Systém si například všimne, že klient běžně platí malé částky v tuzemsku, a najednou se pokouší převést větší sumu do zahraničí – to je příklad signálu k automatické kontrole.

Zároveň se zpřísňují evropské regulace. Od roku 2025 se v bankovním sektoru připravují na nové požadavky v rámci budoucí směrnice PSD3. Ta přinese přísnější pravidla pro ověřování identity, silnější ochranu osobních údajů a také větší odpovědnost poskytovatelů platebních služeb.

Dalším krokem je zavedení kontroly jména příjemce vůči číslu účtu, tzv. Verification of Payee (VoP). Tato funkce umožní klientům ověřit, zda účet, na který odesílají peníze, skutečně patří osobě, které chtějí zaplatit. Tento systém už se připravuje v několika evropských zemích včetně Česka.

České banky se také propojují do společných databází, kde sdílejí informace o nově vzniklých podvodných schématech. Díky tomu mohou reagovat rychleji a ochránit klienty napříč různými finančními institucemi.

I když moderní technologie dokážou zachytit většinu podvodných pokusů, zodpovědnost zůstává i na straně klientů. Odborníci doporučují, aby lidé při placení přes internet ověřovali adresu webu, sledovali recenze obchodníka a nikdy neposílali peníze na neznámé účty bez ověření.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Platby Zabezpečení Podvody
Zdroj: mastercard.com, cnb.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější