Vánoční past na důchodce: Podvodníci řádí po Česku a nalákají i ty nejopatrnější. Stačí jen otevřít dveře

     
Adriana Singerová
10. 12. 2025 ▪ 12:50

Vánoce jsou pro seniory obdobím, kdy se těší na rodinu, vnoučata a sváteční atmosféru. Bohužel je to ale také čas, kdy podvodníci výrazně zintenzivňují svou aktivitu a vymýšlejí stále sofistikovanější triky. Policie i organizace zaměřené na bezpečnost seniorů letos upozorňují na nový typ podvodu s falešným kurýrem, který je tak propracovaný, že mu velmi snadno uvěří i jinak opatrní lidé.

Podvody se před Vánoci množí
Podvody se před Vánoci množí
Foto: Shutterstock

Scénář vypadá velmi uvěřitelně

U dveří seniora zazvoní kurýr ve firemní vestě, se zásilkou v ruce. Představí se jako pracovník přepravní společnosti a sdělí, že veze balíček, který si na tuto adresu nechal poslat syn, dcera nebo vnuk – a často podvodníci znají konkrétní jména, protože je předem zjistili z Facebooku, Instagramu či jiných veřejných profilů na sociálních sítích rodinných příslušníků. Tím okamžitě prolomí základní bariéru nedůvěry: Senior slyší známé jméno a má pocit, že jde o běžnou situaci, necítí sebemenší důvod k nedůvěře. 

Kurýr pak dodá, že jde o dobírku, kterou je potřeba zaplatit hned na místě – obvykle se jedná o částku do tří tisíc korun. Podvodníci počítají s tím, že jde o „psychologicky přijatelnou“ sumu, která není tak vysoká, aby ji člověk okamžitě odmítl, ale je dostatečná na to, aby se jim podvod vyplatil. Zprávy policie o falešných dobírkách ukazují, že podobné částky jsou typické – v Jihomoravském kraji například lidé zaplatili téměř 3 000 korun za balík, který si nikdy neobjednali, a uvnitř byly jen bezcenné věci jako levná pánev, holicí strojek nebo mikina. V jiných případech seniorky a senioři popsali, že šlo o „dárek“, údajně pro manželku či partnera, přičemž obsah byl naprosto bez významu.

Praktiky současných podvodníků jsou čím dál sofistikovanější. , Shutterstock...

Aby legenda působila věrohodně, falešní kurýři se snaží vypadat maximálně profesionálně. Oblékají si vesty v barvách známých dopravců, mají u sebe falešné čtečky platebních karet, vytištěné štítky se jménem adresáta nebo nálepkami, které evokují skutečné přepravní firmy. Používají naléhavý tón – spěchají, často komunikují s telefonem na uchu, aby zdůraznili, jak málo mají času. V některých případech podvodníci předem pošlou falešnou SMS nebo zprávu přes WhatsApp, kde se vydávají přímo za syna či dceru avizující příjezd kurýra.

Jak to prokouknout a na co si dát pozor

Základní pravidlo zní: Nikdy neplaťte dobírku za balíček, o kterém nevíte, že má přijít. Policie ve svém varování k podvodným balíčkům výslovně doporučuje, aby lidé zásilky jen tak bez předchozí domluvy za jiné členy domácnosti nepřebírali a v případě pochybností si nejdřív ověřili, zda si někdo z rodiny skutečně něco objednal. Stačí zavolat synovi, dceři nebo vnukovi a situaci si potvrdit. Pokud kurýr tlačí na rychlé zaplacení a nenechá seniorovi ani chvilku na rozmyšlenou, je to samo o sobě varovný signál.

Odborníci z organizací zabývajících se bezpečností seniorů upozorňují, že podvodníci stále častěji kombinují více triků najednou. Nejprve se ozve falešný „potomek v nesnázích“, který pošle zprávu z neznámého čísla, pak následuje telefonát údajného bankéře nebo policisty, a nakonec má přijít „kurýr“, který peníze nebo balík převezme. Takto promyšlené scénáře byly zaznamenány v několika krajích a část obětí přišla o celoživotní úspory. U pozdějších případů s dobírkou je sice škoda v řádu tisíců korun, ale opakované útoky mohou i tak seniorům významně zasáhnout do rozpočtu.

Jak pomoci rodičům a prarodičům, aby se nestali dalšími oběťmi? Především s nimi mluvte o konkrétních situacích.

 Vysvětlete, že:

  • žádná banka, policie ani pošta rozhodně neposílá kurýra pro hotovost bez předchozího ověření a jasných písemných informací 
  • balíček na dobírku se nikdy nesmí platit jen proto, že přišel, vždy je nutné vědět, kdo si ho objednal 
  • pokud někdo tvrdí, že je jejich syn nebo dcera volající z jiného telefonního čísla, je nutné si informaci ověřit zavoláním na známé číslo uložené v telefonu 
  • je lepší kurýra odmítnout než riskovat ztrátu peněz (v nejhorším případě se zásilka vrátí odesílateli a ten se ozve znovu)

Nebezpečí jednání v časové tísni

Policie i informační kampaně opakovaně zdůrazňují, že podvodníci sází na časový tlak a emoce. Naléhají, vyvolávají strach nebo pocit, že jde o „jedinou šanci“. Právě proto je důležité, aby senioři věděli, že mají právo říct NE, zavřít dveře a vše si v klidu ověřit. Pokud už někdo balíček přece jen zaplatí a zjistí, že šlo o podvod, je nutné okamžitě kontaktovat policii na lince 158 a situaci nahlásit.

Údajné nové telefonní číslo příbuzného si hned zpětně ověřte. , Shutterstock...

Nejlepší ochranou je ale prevence. Otevřený rozhovor v rodině, sdílení konkrétních příběhů z médií a jasná dohoda, že žádné „tajné balíčky“ či „rychlé půjčky“ přes kurýra se u vás doma neřeší. Vánoce by měly být svátky klidu, ne stresu ze ztráty životních úspor nebo pocitu, že jste naletěli cizímu člověku u vlastních dveří. Pokud máte v okolí starší příbuzné či sousedy, upozorněte je na tento nový typ podvodu ještě předtím, než zazvoní falešný kurýr. Právě taková včasná výstraha může zachránit úspory i sváteční náladu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Senioři Podvody Nebezpečí
Zdroj: policie.gov.cz, seniorclub.cz, tn.nova.cz, zpravy.tiscali.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější