Češi se diví: Na Západě stojí tato česká dobrota přes 10 eur a je neustále vyprodaná. U nás stojí pár korun, najdete ji v každé sámošce
Sladkosti nejsou pouze potěšením pro mlsné jazyky, ale také svébytným kulturním exportem. Pro každý stát mohou být typické trochu jiné druhy sladkostí.
Například Belgii si lidé spojují s pralinkami, Švýcarsko s kvalitní čokoládou, Turecko s tureckým medem a Francii s makronkami nebo sladkým pečivem z listového těsta. Pro Velkou Británii jsou typické jablečné koláče či piškotové dezerty, pro Spojené státy americké pak zase donuty. I Česká republika má v tomto směru co nabídnout – to se týká především sušenek, které se odtud vyváží do mnoha různých cizích zemí a jsou v nich velice oblíbené. V některých případech za ně jsou cizinci ochotni zaplatit i několik eur. Které české sušenky jsou v zahraničí nejoblíbenější?
Tatranky: úlomek hor v lahodné sušence
Tatranky patří v České republice mezi nejoblíbenější sladkosti již po dlouhá desetiletí. Jejich historie sahá až do roku 1945, kdy byla vyrobena vůbec první Tatranka. Původně byla vytvořena podle tradiční receptury, kterou se snažili cukráři tajit.
Dnes je každopádně známo, že původní varianta byla složena pouze z cukru, kakaa, tuku, mouky a lískových oříšků, což není nic neobvyklého – specifický a utajovaný zůstal jen přesný poměr těchto surovin.
V 70. letech se lískové oříšky staly nedostatkovou surovinou, a tak bylo nutné je nahradit. Z toho důvodu se tehdy začaly na trhu objevovat arašídové oplatky, které si někteří lidé oblíbili dokonce více než původní lískooříškovou variantu. Faktem nicméně je, že v dnešní době je podle dostupných statistik nejpopulárnější příchutí stále ta lískooříšková, která se může pyšnit nejdelší tradicí.
Ačkoliv je Tatranky možné v českých obchodech běžně sehnat i za méně než 15 korun a jsou dostupné takřka na každém rohu, v těch zahraničních se její cena může vyšplhat dokonce až na několik eur. V západních státech za ně jsou lidé v přepočtu na českou měnu ochotni utratit i více než 50 korun.
Fidorka: legendární české sušenky, které za sebou mají více než stoletou tradici
Další typicky českou sušenkou, která je v některých zahraničních státech nesmírně oblíbená, představuje Fidorka. Tuto legendární kulatou pochutinu vynalezl podnikatel Theodor Fiedor, který byl zakladatelem známé opavské pekárny. Jednalo se o syna výrobce cukrových oplatků a soukeníka, který však byl vyučeným knihařem a původně provozoval knihvazačskou živnost.
K výrobě sladkostí se dostal až po otcově smrti. Tehdy zanechal knihvazačského řemesla a rozhodl se pokračovat v rodinné tradici. Založil tedy v Opavě pekařství a jak je dnes již známo, jednalo se o mimořádně povedený podnikatelský záměr.
Sám zakladatel se nicméně dob největší slávy své společnosti bohužel nedožil, neboť zemřel předčasně již 25. listopadu roku 1887 na akutní selhání ledvin. Jelikož se narodil 5. srpna v roce 1848, bylo mu v tu dobu pouze 39 let.
Firmu následně převzali jeho synové a manželka, kteří ji dokázali dlouhé roky vést velice úspěšně. Po osvobození republiky v roce 1945, tedy po skončení druhé světové války, nicméně přišel zásadní zvrat.
Opavská společnost byla na základě dekretů prezidenta republiky znárodněna a Fiedorovi potomci byli nedobrovolně odsunuti do americké okupační zóny v Německu. Stát následně v podniku zavedl národní správu a měl ji ve svých rukou až do revoluce. Po ní si společnost rozdělili nadnárodní korporace Nestlé a Danone.
Rovněž o Fidorce platí, že jsou za ní zahraniční nakupující utratit mnohonásobně více, než je její cena v České republice. Dostupná jsou někdy i speciální balení po více kusech, jejichž koupě může vyjít dokonce na více než 10 eur. Cena za kus se potom v zahraničí pohybuje v rozmezí od 0,80 do 3 eur. I přesto je však v mnoha obchodech takřka neustále vyprodaná.