EnergoZrouti.cz
HLAVNÍ STRÁNKAOBNOVITELNÉ ZDROJEELEKTROMOBILITAENERGETIKAVODÍK

Diskuze: Kotle na plyn už nekupujte, radí evropská organizace. Plyn podle nové studie nahradí tepelná čerpadla

← Zpět na článek

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé


Přihlásit se

MojeID Přihlásit přes MojeID
Seznam.cz Přihlásit přes Seznam.cz
Nemáte účet? Zaregistrujte se - je to jednoduché a zdarma


Všechny komentáře
  • odpovědětLada Matzner | 30. 3. 2022, 09:52

    Jak jsem četl o tepelných čerpadlech jejich učinnost není až tak užasna jak píšou myslim že k tepelnému čerpadlu se budou fasovat i kožichy abycho nezmrzli žádna sláva

      0
  • odpovědětmilan vostřez | 18. 12. 2021, 12:30

    Tak je jíž zcela zbytečné dávat do provozu ten ruský podmořský plynovod.

      0
  • odpovědětPavel Matoušek | 3. 12. 2021, 21:21

    Jo jo a to je ono EU si snižuje uhlikovou stopu ale zbytek světa na to sere. Tak proč by Evropan nemohl kupovat tepelné čerpadlo za 200 000kc jaký je rozdíl mezi tepelným čerpadlem a El. Kotlem vůbec?

      1
    • Ikona uživatele

       Michal Štěpánek | 13. 12. 2021, 09:37

      Spotřeba čerpadla je asi 1/3 proti el. kotli

        0
  • odpovědětLada Matzner | 1. 12. 2021, 10:38

    Evropa to už je konec ne plynu ,ale obyčejných lidí ti umrznou na ulicích děkujeme za to zeleným mužíkum.

      2
  • odpovědětJaroslav Mošna | 29. 11. 2021, 13:07

    Elektřina pro tepelné čerpadlo se vyrábí v jaderných nebo tepelných elektrárnách s účinností do max 33% a pokud započteme i celkovou ztrátu přenosové soustavy tak se ke spotřebiteli nedostane ani 30%.. tj. v ideálním případě se pro výrobu 30kw elektřiny v elektrárně spotřebuje další 60kw tj. 60% tepla, které se pak vypouští bez užitku do přírody. Bohužel celková energetická účinnost je ještě podstatně nižší, protože ne všechnu vyrobenou elektřinu jsme schopni spotřebovat v okamžiku kdy je vyrobena a skladovat moc nejde... (Energ.mix je u nás 52,5% - Fosilní , 42,75% - Jaderné, 6,75 - exotické zdroje) Tepelné čerpadlo je tedy určitě prima, protože je to velmi komfortní bezobslužné topení bez komína (který je v elektrárně), ale ekonomický smysl bohužel dává jen výrobcům, distributorům a majitelům elektráren, kteří se snaží vytvořit stálou poptávku pro nadprodukci elektřiny. t.j. TČ tak určitě není ekologické řešení, jen má komín ukrytý někde v elektrárně... Vzpomínám, že v 90letech se podobně propagovaly přímotopy, jenže ty se pak snadno jako bezcenné vyhodily... Zásadní rozdíl mezi přímotopem a TČ je jen párset tisíc v nákladech na pořízení a instalaci, takže to tak snadno nikdo asi nezlikviduje ... :)

      1
    • Ikona uživatele

       Jan Čeřovský | 29. 11. 2021, 13:21

      naštěstí ale těch komínů v elektrárnách bude postupně ubývat s obnovitelných zdrojů přibývat. Jelikož tepelné čerpadlo vyrobí z 1 kW 3-5 kW, tak spotřeba proti přímotopu je 3x až 5x nižší. Takže budoucnost je jasná.

        1

  • odpovědětTommy Tob | 28. 11. 2021, 16:07

    Vzhledem ke stoupajícím cenám elektřiny jsem se od tepelného čerpadla vrátil k uhlí, ono místo 30tis platit za elektřinu 60 vážně není fajn, aktuálně bych si TČ znova neporidil...

      1
  • odpovědětjosef ČUMBA | 28. 11. 2021, 15:53

    Je pravda , že tepelná čerpadla jsou nejvíc ekologická. Ale jsou velmi drahá. A v Německu už mají problém , že se zvýšil hluk . Každé čerpadlo vydává zvuk ventilátoru a víří prach a když je třeba 20 domků vedle sebe , tak to dělá vítr , i když venku nefouká. A dále ke krbům . Je moderní topit v krbu. A zase , když je 20 domků vedle sebe a jen polovina v nich zatopí , tak se nedá větrat , Když se dělala plynofikace , tak 90% na vesnicích topilo plynem a vzduch byl relativně čistý. Teď , kdy hodně lidí topí v krbech, tak se vracíme někam zpět. Zase zakouřený vesnice .

      1
  • odpovědětPetr Rambousek | 28. 11. 2021, 12:54

    Přijdu si že někdo těžce upadnul na hlavu. Elektřiny už je nedostatek dnes a oni chtějí auta na elektřinu,a teď už i domy na elektřinu. Zajímalo by mě kde chtějí vzít tak obrovský příkon a netvrďte mi nikdo že z obnovitelných zdrojů,to bude krajina vypadat opravdu nádherně.

      4
    • Ikona uživatele

       Petr Scheib | 28. 11. 2021, 16:38

      Pokud bude venku -15 a méně, tak se budou běžná čerpadla chovat jako přímotopy, takže tu elektřinu budete opravdu potřebovat...

        1
    • Ikona uživatele

       josef ČUMBA | 28. 11. 2021, 15:54

      Tepelný čerpadlo není elektřina , Ta jen pohání , ale netopí

        0
  • odpovědětL N | 28. 11. 2021, 12:42

    Stanislav Krejcar dřeva je možná zdánlivě dostatek. Ale ne všude. U nás je tepelná elektrárna, která provozuje jeden kotel na štěpku a chce ještě spustit další na štěpku. Přitom již nyní jim tam každý den vozí 80 kamionů štěpky. Denně ! Vozí se to i daleka, v okolí již není kde co brát. Tady si ani pokud nemáte známého lesníka nemůžete svépomocí v lese "nadělat" dřevo na topení, pouze ho koupit již naštípané u firem obchodujícími s palivy, za celkem dost peněz. Původní záměr topit štěpkou z odpadového dřeva se tu vymknul kontrole, kácí se i zdravé stromy. Výňatek z článku : "Od 31. prosince 2009 je jeden z bloků hodonínské elektrárny určen výhradně ke spalování čisté biomasy. Zařízení disponuje elektrickým výkonem až 30 MW a denně si vyžádá 1250 tun biomasy, z toho Fluidní kotel č. 1 má denní spotřebu 700 tun. Vytvoření postačující rezervy nutné k pokrytí víkendového provozu vyžaduje dodávku 1750 – 2200 tun biomasy každý všední den."

      1
  • odpovědětMichal Hejda | 28. 11. 2021, 12:41

    Ještě k mému předchozímu příspěvku: Studiem vlivu domácích topeništ na kvalitu ovzduší se zabývali v Dánsku, odkud pochází také materiál, který vyl publikován na následujících webových stránkách : https://www.clean-heat.eu/en/home.html na odkazu: https://www.clean-heat.eu/en/actions/info-material.html Závěry z dánského výzkumu jsou znepokojivé, přeložil jsem hlavní body. Znečištění ze spalování v domácích topeništích: – je nebezpečné svým obsahem jemných prachových částic (které vnímáme jako kouř), které jsou hlavní příčinou onemocnění spojených se znečištěním ovzduší – způsobuje 60 tisíc předčasných úmrtí a 60 milionů dnů pracovní neschopnosti ročně – vypouští 150krát více částeček sazí než všechny elektrárny – může vzduch ve Vašem interiéru znečistit natolik, že může poškozovat Vaše zdraví – znečistění je výraznější než u než jiných zdrojů tepla. Dokonce i nová kamna se značkou „ekologicky šetrný výrobek“ při optimálním provozu vypouštějí 25krát více prachových částic v přepočtu na jednotku energie než 10 let starý nákladní vůz bez prachového filtru.

      0
    • Ikona uživatele

       Filip Noha | 28. 11. 2021, 13:21

      Jsou kamna a KAMNA. To druhé představuje akumulační zařízení postavené ručně kamnářem z šamotovych cihel a hmotnosti několika tun. Jedná se o systém tahů a hypokaustu. Systém topení v tomto zařízení v podstatě eliminuje všechny nešvary týkající se běžného topení dřevem tak jak jej známe. Nemůžete použít nekvalitní mokré dřevo, ani jiný nekvalitní materiál k topení, nesmíte omezovat tah, protože tím dojde k zanesení tahů a zničení kamen. V moderních domech s nízkými tepelnými ztrátami se zatápí v průměru 1* denně, v přechodném období obden, v mrazech 3* během 2 dnů. Nepřikládá se během hoření vsázky dřeva 9-15 kg, takže se nevíří prach otevřením dvířek při vyrovnávání tlaku mezi horkým topeniště a okolím. Bohužel jsou taková kamna velmi drahá a proto jich v ČR najdete jen vyšší stovky max jednotky tisíc. Záleží na osvicenosti stavebníka a dostupnosti kvalitních kamnářů

        0

  • odpovědětMichal Hejda | 28. 11. 2021, 12:36

    Osobně uvítám cokoli, co pomůže zlepšit kvalitu vzduchu u nás v obci, i kdyby si člověk měl připlatit. V topném období se díky tomu, že část lidí dnes znovu topí dřevem nedá téměř vyvětrat. Máme doma bohužel osobu s diagnostikovaným karcinomem plic (nekuřačku) a podle všeho to není v naší vesnici ojedinělý případ (překvapivě jsem zjistil, že stejnou diagnozu zde mělo více nekuřáků - někteří už nežijí) To, co člověk dnes ušetří na topení, to vrazí později do řešení zdravotních problémů, které můžou ze špatného vzduchu vznikout. Maminčina diagnoza už nás stála nějaký ten stotisíc a obrovskou spoustu mého času. Škodlivost kouře pocházejícího ze spalování dřeva se dost podceňuje. Tento kouř je je přitom srovnatelný s uhelným a v určitých směrech (přítomnost prachových částic) horší než cigaretový.

      0
    • Ikona uživatele

       Jaromír Vegr | 13. 12. 2021, 20:15

      Zkuste jezdit na elektřinu. W. Elektromobily-os.cz

        0
    • Ikona uživatele

       Tommy Tob | 28. 11. 2021, 16:09

      Pakliže lidem někdo zaplatí rozdíl v ceně tak do toho všichni rádi pujdou ale uhlí /dřevo za 18tis a tepelné čerpadlo při aktuální ceně energie za skoeo 60tis Kč nedává smysl

        0
  • odpovědětTomáš Šístek | 28. 11. 2021, 12:13

    Bydlím bytovém domě topím plynem nevím jak bych realizoval tepelné čerpadlo pokud mi zakážou plyn koupím kotel na tuhá paliva

      0
  • odpovědětStanislav Krejcar | 28. 11. 2021, 11:39

    S možnou alternativou tepelných čerpadl v ČR souhlasím. ALE měly by jsme se také poučit z minulé doby . Před rokem 1918 a dříve. Jaké zdroje energií používali a využívaly nači předkové ? Pokud půjdete navštívit na výletě hrady a zámky tak si všimnete tepelných zařízení té jejich doby. Nebylo to ani uhlí ani elektřina ale kusové dřevo v krech jednotlivých místností. když si připočtete výšku obytných místností tak dojdete k zjištění o otužilosti lidských předků a to nejen poddaných ale i šlechty a vrchnosti jež světu vládla. WHO počítá v budoucnu s odklonem nejen ropných produktů ale i dřeva jako energetického media. Nevím jak si příroda poradí s ospadovým kalamitním dřevem když skončí grilování a pálení táboráků .

      1
  • odpovědětOsobně Prokaszka | 28. 11. 2021, 10:37

    Všechny ty zateplovací akce a kotlíkové atd. jsou pouze pastí na konečného zákazníka. Kvalita a provedení kotlů, čerpadel a prací na zateplení a výměně oken je KATASTROFÁLNÍ. Investované statisíce mimo datace se nikdy nevrátí, naopak bude a již je třeba investovat další destítky a desítky tisíc do astronomicky drahého servisu a náhradních dílů tepelných čerpadel vyrobených dle hesla "přežít záruku". TČ navíc pracují z nízkou teplotou topné vody a hodí se tak jen do nových domů s podlahovým topením. Slovutná firma nám vyměnovala okna, nebyl jsem přítomen a následně zjistil hrubé porušení normy v kotvení oken, tak provedení připojovací spáry, přijeli ti lemplové a chtěli nám okna dodatečně provrtat a dokotvit jako do panelu !!! Hnus firma Sulko Zábřeh.

      2
  • odpovědětMiroslav Zapletal | 28. 11. 2021, 10:17

    Tepelná čerpadla mají tu výhodu, že topí, když je teplo a netopí, když je zima. tedy abych nekřivdil, pokud máte hluboký vrt, tak ten funguje bez vlivu okolí, v podzemí je teplota stálá. Prosazovaná čerpadla vzduch vzduch ale topí tím méně, čím víc klesá teplota. Úplně absurdní je rada, že topit tepelným čerpadlem je nejlepší v období přebytků energie, což je v létě. Z zimě, kdy je potřeba energie nejvíce je elektřiny neméně, protože slunce svítí max 8 hodin a nebo vůbec.

      2
    • Ikona uživatele

       Petr Scheib | 28. 11. 2021, 16:44

      Přesně tak...

        0

  • odpovědětAntonín Duben | 28. 11. 2021, 10:01

    Krbová kamna a rozvod horkého vzduchu to jistí.Topení nás přijde do deseti tisíc na rok/sezóna.

      0
  • odpovědětVeronika Sikačová | 28. 11. 2021, 09:33

    V rodinnem dome to asi realizovatelne je... I kdyz naklady jsou fakt vysoke a ne vsichni na to budou mit... Ale nedokazu si to moc predstavit v bytovem dome... To si mam dat cerpadlo na balkon...? A kondenzat potece sousedovi dolu...? A kdyz to necham nekde dole (treba na chodniku... ????), tak si budu muset zase natahnout asi 10km trubek... No fakt skvelej napad zase... ????????

      0
  • odpovědětMichal Holemář | 28. 11. 2021, 09:29

    Koukám, že Evropa bude jen pro bohatý. Tady nás budou dusit ekoteroristi, aby USA a Čína mohli produkovat víc emisí. Tyto země totiž mají nějaké ekology na háku

      2
  • odpovědětJaroslav SVOBODA | 28. 11. 2021, 09:24

    To je zase článek. Dneska třetina naroda řeší kde vzit na zálohy lichvářský CH společností a tohle zase nekdo spadnul z višně. Jako už je dnes z důvodu zdražení energií nevýhodný elektromobil,tak čerpadla budou bomba.

      2
  • odpovědětJiří Heran | 28. 11. 2021, 09:11

    Pořizovací náklady - 1,5 mil. a více. Úspory i 25 % proti plynu. Návratnost cca 10 až 15 let při zachování cen energií. Topení při přebytku elektrické energie znamená dostatek akumulačních kapacit. Jules Verne.

      0
    • Ikona uživatele

       Ladislav Michlík | 28. 11. 2021, 15:31

      Kdysi jsem uvažoval o ohřevu vody bejlerem s tepelným čerpadlem. Na TBZ jsem se dočetl, že návratnost investice je tak za 30 let, zatímco životnost bojleru 10 let. Co myslíte, že jsem udělal?

        2

  • odpovědětZbyněk Vlach | 28. 11. 2021, 09:07

    Kamínka Petry to jistí,dokonce nemám z domácnosti skoro žádný odpad.Takže nemám ani popelnici,která bude příští rok zase o dost dražší. Stejně se vše vozí třeba v Praze k takzvanému energetickému využití...

      2
  • odpovědětPepa Nevěřící | 28. 11. 2021, 08:59

    Už se "těším" az pak zase budou řešit situaci další energetickou krizi. Přijde mi to jako v Kocourkove, kde tahali krávu na střechu kde jim rostla tráva a přitom ji uskrtili. Toto je zase takový výkřik Eko aktivistů a komunismus na zeleno. Kdyby k tomuto názoru vznikla nejprve nějaká diskuse odborníků, studie realizobatelnosti tak tomu budu třeba i trochu věřit. Takto, to dopadne podobné jako s elektromobilů tou. Lidi budou nasraný že jim někdo nutí dráhý krám který nemá požadované standardní vlastnosti a budou si udržovat starý kotel co to jen půjde podobné jako auto. Pro přírodu žádná výhra. Místo toho aby se podpořila výměna nejstarších aut za moderní benzínové a naftové.

      1
  • odpovědětLadislav Michlík | 28. 11. 2021, 08:56

    Je čas dát EU velké pápá. To co vymýšlejí ne neskutečný paskvil. To chci vidět jak průměrný Čech vytřepe z rukávu minimálně půl mega za čerpadlo a všecno co k tomu patří. A ti naši iáčci by si měli uvědomit že česká kupní síla je někde jinde než jsme si mysleli, že po vstupu do EU bude. Češi to prostě neutáhnou. Beztak ta cenová krize u plynu je uměle vyvolaná. Dejte těm europoslancům průměrný český alat ať přistanou na zem. Těch blboszí už bylo dost. Co kotlíkové dotace? To byla nějaká šaškárna?

      1
  • odpovědětLada Matzner | 28. 11. 2021, 08:21

    A kde vezmou elektřinu na ty čerpadla a elektrické auta atd. Myslím že je to utopie už dnes není dostatek a co potom sedí snad v EU sami hlupáci??

      0
    • Ikona uživatele

       Miroslav Zapletal | 28. 11. 2021, 10:47

      Kamile Nováku. Z logiky věci, pokud by byl v Evropě dostatek lelktřiny, nemylo by kam vyvážet, nikdo by ji po nás nechtěl. Místo toho hrozil letos v německu Blackout a pokud by byl, tak by strhl sebou i Česko, protože sítě jsou propojeny. Německo zavírá jaderné elekrárny ale spotřeba neklesá, to znamená, že všichni okolo budou muset do Německa vyvážet víc, aby německo sít nezhroutilo. Nic bezpečného v tom není, ke krizi bude zase blíž.

        0
    • Ikona uživatele

       Jaroslav Svoboda | 28. 11. 2021, 09:27

      Jo elektriny je zatim dost,ale prerozdelenim v eu na nás nezbývá. Musime si ji kupovat draho a v danem mnozstvi na burze kdesi od nas na zapad.

        0
    • Ikona uživatele

       Kamil Novák | 28. 11. 2021, 08:32

      Jasně, není elektřina a proto ji tolik vyvážíme... Zkuste si o tom něco přečíst než tu plácnete takovýhle nesmysl.

        1
  • odpovědětRoman Lustig | 28. 11. 2021, 06:25

    Nejsem žádný odborník a příznivec green dealu když vidím (asi jsem krátkozraký) ten hon na odstranění uhlíkové stopy tak jen tiše závidím minulým generacím Proč? V bytě v Praze topím jen waw a na chalupě v Posázaví vyhodil kotel a dal Petry v nich se dá topit vším a je teploučko hlavně v noci uhlíkovou stopu neřeším, je to velmi nákladné pro jednotlivce řešení auto mám na naftu a ještě pár let to tak bude Při průchodu obcí vidím dle čoudu z komínů že to tak má většina obyvatel obce a chataři též Na podzim shrabu listí a na zahradě ho spálím stejně jako mí předkové A teď do mě

      0

  • odpovědětFilip Noha | 28. 11. 2021, 00:32

    Dělám cca 8 let v oboru chlazení a TČ (realizace a servis) a předtím jsem delal servis 5 let FVE. A mohu říci jedno. U TČ jsou v průměru zfusovane 2 instalace ze 3, špatný návrh, špatně zvolené komponenty, špatné provedení, špatný servis, kompresor u instalace Vzduch - Voda vydrží v průměru 10 let, někde je to mnohem méně (zfusovane instalace) nebo mnohem déle (správně navržené a provedené instalace). U FVE to byla zfusovana tak 1 z 10 instalací ale když to bylo špatně, tak to byl jen krůček od návštěvy HZS (to u TČ většinou nehrozí) . Proto se směji těm vykrikum různých aktivistů, politiku a jiných deb**ů jak se udělá to či ono, když na to vůbec nejsou lidi kteří rozumějí svému řemeslu počínaje projektanty, instalačními techniky konče servisem. Vidím jen spousty amatérů kteří se ve vidině rychlých peněz vrtaji v tom čemu nerozumějí a jejich obětí jsou vždy jejich nic netušící zákazníci. Hasíme na různých místech jen průšvihy jiných. Tak to je. Ti šikovní a jazykově vybavení makaji v DE a AT kde dostanou za svoji práci výrazně lepší peníze. MČČ nemá šanci něco takového zaplatit.

      1
    • Ikona uživatele

       Zuzka Radiměřská | 8. 3. 2022, 10:30

      Dobrý den. Mohla bych Vás také poprosit o tip na někoho z východních čech?

        0
    • Ikona uživatele

       Filip Noha | 3. 12. 2021, 07:27

      Pro paní Sychrovou. Však ano, píšu SČ jako Středočeský kraj a v něm je i ta Praha.

        0
    • Ikona uživatele

       Zdenka Sychrová | 3. 12. 2021, 00:43

      A co okraj Prahy? Tam byste měl také nějaký typ? Děkuji za odpověď

        0
    • Ikona uživatele

       Filip Noha | 30. 11. 2021, 16:26

      Pro paní Sychrovou. Pokud jste z SČ, VČ, Vysočiny, můžete zkusit ACP Engineering. Ale počítejte s tím, že za lidové ceny to není, ale dočkáte se seriozniho návrhu, realizace, servisu

        0
    • Ikona uživatele

       Zdenka Sychrová | 29. 11. 2021, 08:44

      Vás pane hledám už rok. Syn staví nový dům a uvažuje o tepelném čerpadle a solárech. I když se roky pohybuji ve stavebnictví, Váš komentář mne dostal. Máte pravdu, ne každý je odborník, i když se za něj vydává. Potřebuji Vaši pomoc! Je to možné? Díky za odpověď.

        0
    • Ikona uživatele

       Filip Noha | 28. 11. 2021, 17:52

      Pro pana Neorala : co se týká značek tak v podstatě stačí která koliv z těch velkých jako je Toshiba, Mitsubishi Electric, IVT, Viessman, Stiebel (ale ta jsou pozlacená).. atd. Co se týká návrhu a instalace tak to bych potřeboval znát kraj.

        0
    • Ikona uživatele

       Jan Neoral | 28. 11. 2021, 17:09

      Dobrý den. Můžete doporučit firmu, která dokáže navrhnout a udělat TČ tak jak se má bez závad? jakou značku TČ nyní doporučujete? Děkuji

        0
  • odpovědětFerdinand Mravenec | 27. 11. 2021, 22:03

    Tedy, nechci rýpat, ale kde ta tepelná čerpadla vezmou energii a jak k nim dostane? Kapacita přenosové soustavy je již nyní na hranici svých možností, klasické zdroje energie jsou omezovány, jádro vadí zeleným omezencům a OZE se ukazují jako značně nespolehlivé produkčně i ekonomicky. K tomu většinová orientace na elektromobilitu a na kolaps je "zaděláno"...

      2
    • Ikona uživatele

       Markéta Jánská | 27. 11. 2021, 22:09

      „Kapacita přenosové soustavy je již nyní na hranici svých možností“ - kde jste na to přišel?

        0
  • odpovědětRostislav Zbořil | 27. 11. 2021, 21:59

    Ani jsem to nečetl. Známý se teď hrozí účtu za elektriku s tím slavným čerpadlem. To jede nonstop, narozdíl od plynu.

      3
    • Ikona uživatele

       Josef Slováček | 27. 11. 2021, 23:08

      Tepelné čerpadlo proti jiným kotlům na "cokoliv" posbírá 60 až 70% tepelné energie z okolí vytápěného objektu, kterou jeho uživatel nemusí koupit. V tom je zásadní rozdíl mezi jinými kotli na fosilní paliva, mezi které patří i zemní plyn. Ano, je to "nejdražší " kotel, ale jako jediný se díky nejnižším nákladům na vytápění a ohřev vody, za dobu své životnosti, asi 3 krát zaplatí, což však platí jen u kvalitních čerpadel, jejichž životnost přesahuje i 20 let. Pro svůj pohon potřebuje jen asi 30% elektrické energie proti elektrickému vytápění, takže přetížení energetické soustavy nehrozí, pokud se přestane elektřinou topit. No a zemní plyn? Sami žádný nemáme, cena se bude odvíjet od toho, za kolik ho budeme od "někoho" nakupovat - je to strategická surovina, navíc fosilní, tudy cesta jistě nevede!

        2
  • odpovědětMilan Trojan | 27. 11. 2021, 21:54

    Ta dáma je evidentně odborník na tepelnou techniku, pravděpodobně projektantkou v oboru.

      1
Témata



Krajské zprávy