Před pár dny se slavnostně otevřela dálnice, na kterou čekaly davy Čechů
Po několika letech plánování, různých odkladů, dopravních omezení a stavebních prací se lidé na Moravě konečně dočkali částečného zprovoznění důležité dopravní tepny. Klíčový úsek propojuje několik větších měst a je dalším dílkem do celkové dopravní skládačky, jež má v budoucnu spojit sever a jih Moravy.
Obyvatelé Olomoucka a Přerovska si mohou částečně oddechnout. Po letech intenzivního budování je konečně hotový nový úsek dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory. Motoristům by měla tato část dálnice začít sloužit od letošního prosince.
Příběh D55 z Olomouce do Břeclavi
Původní myšlenky na propojení Olomouce s jihem Moravy, konkrétně s městem Břeclav, se poprvé objevily už v roce 1963. Úsek se stěžejními body Olomouc – Přerov – Hulín – Otrokovice – Břeclav měří bezmála sto kilometrů a v celé své délce má během následujících let zcela nahradit velmi hojně vytíženou až přetíženou silnici I. třídy I/55. Zejména řidiči z Olomouckého, Zlínského a Jihomoravského kraje ji totiž využívají takřka denně.
Trasa D55 je rozdělena do 13 úseků, řada z nich už je v současné době v provozu. Jedná se například o úseky Hulín – Skalka, obchvat Otrokovic nebo o úsek vedoucí od Babic přes Staré Město u Uherského Hradiště až do Bzence. Právě k těmto úsekům nově přibývá také jmenovaný kus dálnice Olomouc – Kokory.
Další úseky budoucí dálnice D55 jsou zatím v různých fázích přípravy. Úsek Kokory – Přerov má plánovaný začátek výstavby v roce 2026 s dokončením v roce 2029. Jen pro zajímavost se na něm počítá s dvěma protihlukovými stěnami a s pěti mostními objekty. V současné době zde probíhá archeologický výzkum, vykoupeno už je přitom zhruba 98 % pozemků. Do konce letošního roku pak chce Ředitelství silnic a dálnic vypsat výběrové řízení na zhotovitele stavby.
Poněkud déle si na nový úsek dálnice musí počkat obyvatelé Bzenecka a Rohatecka. Konkrétní část dálnice Bzenec – Přívoz – Rohatec se začne podle plánů stavět v roce 2028 s termínem dokončení v roce 2031.
Kompletní dálnice D55 představuje nejkratší spojení Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Významně rovněž přispěje k úpravě dopravy v jednotlivých regionech, protože odkloní dopravu z center 18 měst a obcí. Díky přesunu dopravy se počítá s větší bezpečností řidičů a s výrazným zkrácením jízdní doby.
Úsek Olomouc – Kokory
Podle Ředitelství silnic a dálnic trvala stavba úseku od dubna 2023 do října 2025. Jeho součástí je šest mostů na dálnici, jeden most nad dálnicí a jeden takzvaný ekodukt. Nazvat bychom ho mohli také souslovím zelený most. Vznikl poblíž Strejčkova lomu a má sloužit k bezpečnému pohybu lesní zvěře přes dálnici. „Z monitoringu víme, že ekodukty pravidelně využívají místní druhy živočichů jako je srnec, liška, kuna nebo jezevec, kteří mají průchod přes dálnici ve svém domovském teritoriu. Velcí savci a tedy i šelmy je používají zejména při své migraci na delší vzdálenost, při které hledají svého partnera nebo nové místo k usazení,“ dodává Václav Hlaváč z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
Úsek měří přesně 7 623 metrů a doplňuje ho osm protihlukových stěn a několik mimoúrovňových křižovatek. Byl budován s ohledem na ekologické limity i moderní standardy bezpečné jízdy a doplňuje ho systém retenčních nádrží či nově vysazených pásů zeleně přispívajících k odvodnění a začlenění silnice do rázu krajiny.
Dálnice výjimečně pro bruslaře, chodce a cyklisty
Pro motoristy sice úsek začne sloužit až od prosince letošního roku, už teď se po něm ale mohli projít a projet chodci, cyklisté nebo bruslaři. V sobotu 4. října se totiž konal Den otevřené dálnice, v rámci něhož mohli lidé jako jedni z prvních navštívit zbrusu nový úsek dálnice. Bohatý program lákal na ukázky silniční a stavební techniky, dětské soutěže, zónu zhotovitele, volnou prohlídku stavby nebo na občerstvení. Akce zaujala zástupce všech generací z okolí Olomouce, Přerova i vzdálenějších částí regionu. Není se čemu divit, jednalo se o unikátní příležitost projít se po nové silnici ještě před jejím oficiálním zprovozněním.