České banky začaly blokovat starší mobily. Pokud máte tento model, přístup k účtu skončí

     
Lukáš Srnec
26. 7. 2025 ▪ 06:12

České banky postupně ukončují podporu pro mobilní aplikace na starších operačních systémech, což může znamenat ztrátu přístupu k účtu. Podmínkou většiny bank je minimálně Android 8–9 nebo iOS 15–16. Klienti s nepodporovanými zařízeními se musí buď přesunout na webové bankovnictví, nebo pořídit nový telefon.

Jednoho dne se vám může stát, že mobilní aplikace vaší banky přestane fungovat. Připravte se včas.
Jednoho dne se vám může stát, že mobilní aplikace vaší banky přestane fungovat. Připravte se včas.
Foto: Shutterstock

Mobilní aplikace bank procházejí rychlým vývojem. Kromě nových funkcí se ale objevují i přísnější technické požadavky. Banky přestávají podporovat starší verze Androidu a iOS, které už nejsou bezpečné. V důsledku toho některým uživatelům přestává fungovat přístup k účtu přes mobil.

Starší systémy už nejsou vítané

Zastaralé verze operačních systémů nedostávají bezpečnostní aktualizace a mohou obsahovat zranitelná místa. Aplikace navíc čím dál častěji využívají biometrické zabezpečení a další moderní prvky, které starší telefony nezvládnou.

Většina českých bank proto stanovila nové minimální požadavky. Česká spořitelna i Komerční banka chtějí alespoň Android 9 nebo iOS 16. ČSOB ještě připouští Android 7 a iOS 15, ale i tam se očekává zpřísnění. Podobně reagují i další banky jako mBank nebo Creditas.

Problém se týká i konkrétních zařízení. Starší iPhony jako například modely 6s, 7 nebo první SE už novější iOS nepodporují. U Androidů jsou na tom podobně přístroje zhruba do roku 2017, třeba některé modely Samsung, Huawei nebo Xiaomi. Jakmile aplikace detekuje starý systém, často se automaticky odhlásí nebo vůbec nespustí. 

Nový telefon není jen o designu a lepším foťáku. Velkou roli hraje i bezpečnost systému. , ...

Z pohledu bank je tento krok pochopitelný. Staré mobily představují slabé místo celého systému, a právě bankovnictví je jednou z oblastí, kde může být bezpečnostní selhání kritické. Únik údajů, přístup k cizím účtům nebo zneužití identity. To jsou rizika, která mohou na starších telefonech reálně nastat.

Přístup k účtu může zmizet bez varování

Některé případy ukazují, že změna může být náhlá. Jeden z klientů Komerční banky přišel o možnost přihlášení kvůli staršímu iPhonu SE. Aplikace ho odhlásila a dál ho do systému nepustila. Řešením bylo buď přejít na jiný způsob přihlášení, nebo telefon vyměnit.

Banky tvrdí, že důvodem je ochrana klientů. Zabezpečení účtu má nejvyšší prioritu, a proto se přístup z neaktuálních zařízení blokuje. Zákazníci bývají předem informováni, obvykle e-mailem nebo hláškou v aplikaci.

Na první pohled může takové opatření působit jako nátlak na uživatele, ale bezpečnostní experti krok bank podporují. Právě v oblasti financí bývají útoky velmi sofistikované. Starší systém bez podpory je pro útočníky často snadný cíl, a přestože se riziko nemusí projevit ihned, prolomení zabezpečení může mít závažné následky.

Jak se na změnu připravit?

Kdo si chce ověřit, zda se ho změna týká, měl by si co nejdřív zkontrolovat verzi operačního systému v nastavení telefonu. Pokud je nižší než Android 8 nebo iOS 15, je potřeba jednat. Ideálně aktualizovat. Pokud to telefon neumožňuje, je možné používat internetové bankovnictví přes prohlížeč, ale ne vždy se jedná o plnohodnotnou náhradu. V krajním případě je nutné zařízení nahradit novějším modelem.

Většinou stačí jen pravidelně aktualizovat operační systém. , ...

Některé banky zároveň doporučují, aby si klienti co nejdříve nastavili alternativní přístup, například přes internetové bankovnictví nebo telefonní linku. Přechod na nové zařízení by pak neměl být překvapením, ale plánovaným krokem.

Dobrým zvykem je i pravidelně zálohovat zařízení a mít přístupové údaje uložené na bezpečném místě. V případě náhlého výpadku aplikace se tak lze rychle přihlásit jiným způsobem a předejít zbytečné panice. Banky doporučují také povolit dvoufázové ověření, pokud je k dispozici. Tím se ještě více sníží riziko zneužití účtu.

Banky se brání nařčení, že chtějí klienty nutit do koupě nových telefonů. Podle nich jde především o nutnost držet krok s technologiemi a minimalizovat bezpečnostní rizika. Zastaralý systém totiž představuje slabé místo, které může být zneužito.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Bankovní aplikace Kyberbezpečnost Aktualizace
Zdroj: penize.cz, techsvet.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější