EnergoZrouti.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKADOMÁCÍZAHRANIČNÍKRAJEELEKTROMOBILITAVODÍK

Volkswagen chce být králem elektromobility, obávat by se měla i Tesla Elona Muska

Autor: Martin Bárta
TwitterFacebook
16. 3. 2021, 08:39
Martin Bárta

Volkswagen na své tiskové konferenci představil revoluční plány na příštích devět let v oblasti elektromobility. Jeho nové továrny na baterie ale mohou přidělat vrásky na čele nejen současnému králi elektromobility Elonu Muskovi a jeho Tesle.

Elektrický Volkswagen ID.3
Elektrický Volkswagen ID.3
Foto: Maxim Hopman / Unsplash

Elektromobilita patří nejspíše hned po koronaviru mezi aktuálně nejprobíranější témata v mnoha zemích. Ty plánují velký přechod z fosilních paliv a v současné době to vypadá, že hlavním znakem nové doby automobilů bude baterie. Své velké plány, které rozhodně nepotěší amerického miliardáře Elona Muska z automobilky Tesla nyní představil Volkswagen.

Továrna na baterie by mohla stát i v Česku

Právě německá automobilka, která je v současnosti druhou největší na světě (v minulém roce dokonce první) chce v příštích devíti letech spustit v Evropě šest továren, které se budou zabývat výrobou baterií pro elektromobily jež už jsou nyní občas nedostatkovým artiklem.

Jedna z těchto továren by podle Volkswagenu, který je mateřskou firmou mladoboleslavské Škodovky mohla stát i v České republice. Volkswagen si díky novým továrnám na baterie chce zajistit jejich dostatečný počet pro svou elektromobilovou revoluci, která projde celým koncernem.

Právě o baterie se totiž předpokládá největší konkurenční boj, jelikož je v nich stále využíváno vzácných kovů jako je kobalt, jehož ceny ale i dostupnost stále rostou. Výroba baterií v dostatečném množství by se tak pro velké automobilky měla stát klíčovou a to hlavně pokud chtějí bojovat proti elektromobilům společnosti Tesla, která má již dlouhodobě zasmluvněné dodavatele součástí pro baterie.

Firma excentrického miliardáře Elona Muska má také oproti ostatním velkým automobilkám nesporné výhody a to hlavně ve vývoji svých technologií. Automobilky sice vyvíjejí své elektromobily na platformách a technologiích, které mají za mnoho let ozkoušené – v oblasti elektromobility jsou ale často potřeba technologie o něco jiné a právě vývojovými neduhy už si Tesla za roky vývoje elektromobilů prošla.

Nové továrny zajistí konkurenceschopnost Evropy

Nicméně zpět k plánům Volkswagenu. Jeho nové továrny, které vystaví společně se svými partnery by měly zajistit výrobní kapacitu baterií až 240 gigawatthodin ročně. V současné době je totiž koncern závislý na dodávkách baterií od externích dodavatelů, což by se právě z důvodů zmíněných výše mohlo stát kamenem úrazu jeho konkurenčního boje.

Tisková konference VW – Power Day

Problémem elektromobility v Evropě jsou v současnosti i akumulátory vyráběné převážně v Asii. To by se ale díky iniciativě evropských automobilek a unijním zemím mělo začít měnit. Evropská unie totiž v nedávné době schválila projekt veřejné investice do kterého se zapojí několik velkých automobilek. Ten by měl podpořit výrobu baterií v EU tak, aby byl kontinent více konkurenceschopný.

Americká Tesla navíc v současné době pracuje i na výstavbě své evropské továrny, která se staví nedaleko Berlína. Ta by podle šéfa firmy Elona Muska měla být největší továrnou na baterie pro automobily na světě. Otázkou tak zůstává, zda při masivním rozvoji výroby baterií bude i dostatek surovin pro jejich výrobu, který už je v současné době omezený. Pro všechny automobilky tak do budoucna budou spásou spíše nové generace baterií, které se obejdou bez kobaltu.

Volkswagen společně se svými partnery bude také investovat do rychlejšího rozvoje sítě nabíjecích stanic. Těch je totiž pro masivní rozvoj elektromobility stále velmi malé množství a pro pokrytí očekávaného nárůstu nových elektromobilů jsou počty nabíječek stále nízké. V široké síti nabíjecích stanic se ale také projevuje jejich nepřehlednost, což ukazují příklady z Německa. Tam je v současné době přes dva tisíce provozovatelů různých nabíječek a problémem pro elektromobilisty tak je hlavně jejich různé fungování a způsoby úhrady za nabíjení.

A jaký je váš názor? Podělte se o něj v diskuzi
Štítky: Elektromobilita, Evropa, Elon Musk
Autor: Martin Bárta, Zdroj: RED,VW


  Diskuze (0 příspěvků)


Doporučujeme










Témata



Krajské zprávy