
Americká společnost QuantumScape, která se zabývá vývojem polovodičových baterií a vznikla na Stanfordské univerzitě má v současné době více jak 200 patentů či patentových přihlášek týkajících se právě polovodičových baterií. O společnost už tak má od začátku zájem jeden z největších světových výrobců automobilů – Volkswagen. Právě ten do ní aktuálně investuje další stovku milionů dolarů.
Spolupráce obou firem přitom není nic nového, první kontakty společnosti navázaly v roce 2012 a v roce 2018 pak automobilka poskytla firmě první finance.
Quantumscape následně od Volkswagenu získal dohodu, že pokud se firmě podaří vytvořit novou generaci polovodičových lithium-kovových článků, investuje koncern do firmy další peníze. Quantumscape se nakonec vytvoření nové technologie povedlo, což specialisté koncernu otestovali ve svých laboratořích v Německu.
Baterie, které firma dodala a o něž měl VW od začátku zájem mají díky mnohem vyšší hustotě energie než dnešní lithium-iontové baterie možnost rychlejšího nabíjení. Místo kapalného elektrolytu je tak využíváno keramiky či polymerů.
„Jsme potěšeni, že jsme tento technický milník dosáhli ve společnosti Volkswagen, a těšíme se na společnou práci na zavedení technologie lithium-kovových baterií v pevné fázi do průmyslové průmyslové výroby,“ uvedl Jagdeep Singh, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti QuantumScape.
Jak uvedla společnost Volkswagen, tak její současné baterie v modelu ID.4 dobijí dostatek energie pro jízdu až 450 kilometrů za 25 minut. Do roku 2025 by se pak za použití novějších typů baterií měla doba zkrátit na 17 minut. Už v roce 2025 by ale měla být dokončena práce na baterii QuantumScape, což by mělo dobu nabíjení zkrátit o dalších 5 až 12 minut.
Pokud se tedy všechny technologie podaří dovést do zdárného konce a baterie dojde až k sériové výrobě, měly by v budoucnu automobily k dispozici energii na 450 kilometrů dlouhou jízdu už za 5 minut, což rozhodně akceleruje rozvoj elektromobility. Současná cena nákladů na vyvíjenou baterii ale prozatím podle spekulací dosahuje až ke 100 USD (2 191 korun) za 1 kWh, což je ve srovnání s aktuálně používanými bateriemi mnohem vyšší cena.