EnergoZrouti.cz

Většinu automobilek drtí nedostatek čipů, Hyundai ale našel recept jak problém vyřešit

  
Tomáš Jelínek
10. 1. 2022 ▪ 16:08

Nedostatek čipů drtí velké automobilky. Jihokorejský Hyundai ale našel recept, jak se krizi s počítačovými čipy, kterou analytici očekávají ještě v dalším roce postavit.

Jeden z nejoblíbenějších modelů značky Hyundai
Jeden z nejoblíbenějších modelů značky Hyundai
Foto: Martin Katler on Unsplash

Potíže s nedostatkem čipů v posledních měsících trápily většinu světových automobilek. Mnoho z nich, včetně tuzemské Škody Auto tak muselo na nějaký čas omezit či úplně zastavit výrobu. Jak se ale ukázalo, jedna automobilka i při globálním nedostatku polovodičových čipů vyráběla celkem bez omezení. A vypadá to, že problém nebude narozdíl od jiných značek nebude mít ani v budoucnu.

Automobilky neskladují komponenty, když přijde krize – mají problém

I přes to, že jihokorejský Hyundai musel na krátkou dobu také částečně přerušit výrobu, nešlo o tak drastické zásahy jako tomu bylo v případě evropského koncernu Volkswagen. Jihokorejskému výrobci se totiž i během té největší čipové krize podařilo celkem rychle zajistit nové dodávky a výrobu tak obnovit. Díky tomu tak automobilka dodala ještě více vozidel než kvůli nedostatku čipů původně plánovala.

Velká část automobilek problém měla hlavně díky takzvaným objednávkám v reálném čase. V okamžiku, kdy se na dodávky čipů začal zvyšovat tlak totiž samotné automobilky stejně jako v případě jiných dílů neměly připravené skladové zásoby. Kvůli co nejefektivnějšímu řízení provozu je totiž většina dílů dodávána téměř přímo na výrobní linku bez toho, aniž by došlo k jejich uložení do skladů.

Druhým problémem jsou také zastaralé čipy, které většina automobilek využívá. Je jasné, že na funkce jako je obsluha stěračů a další jednoduché procesy, které v autě počítačové čipy zajišťují, tyto čipy stačí. Výrobcům čipů jakými je třeba americký Intel se ale už výroba čipů, které jsou notně zastaralé nevyplatí a navíc chtějí logicky na trh dodávat spíše své nejnovější kousky za vyšší peníze.

Existují sice výjimky, které se nedostatku čipů velmi rychle přizpůsobily a přepsaly software svých vozidel pro moderní čipy, těch je ale mimo americké Tesly poskrovnu.

Vlastní výroba čipů není levná záležitost

Jihokorejský Hyundai tak již nyní nechce znovu čekat, než dojde k plnému obnovení výroby a čipů bude opět dostatek. Ostatně, analytici očekávají, že čipy by mohly být jedním z hlavních problémů při výrobě aut ještě i v příštím roce a teprve následně by se situace mohla začít stabilizovat.

Automobilka tak nyní podle svého globálního provozního ředitele Josého Muñoze plánuje vyrábět své vlastní čipy. Tím by měla zajistit jejich dostatek, ale i výrobu přesně na míru svým potřebám.

Hyundai tak chce nejen u čipů snížit svou závislost na dodavatelích a tím docílit i případných menších problémů při příchodu podobných krizí. Ostatně stejné know-how v současnosti využívá americká Tesla, jež si část komponent včetně těch nejdůležitějších – baterií, vyrábí interně ve svých továrnách Gigafactory.

Vlastní výroba mnoha součástek automobilkám sice přinese náklady mnohem vyšší oproti využití rozsáhlého dodavatelského řetězce, u kterého je možné tlačit na nižší cenu. Hlavní výhodou je ale již zmiňovaná dostupnost komponent, která může být v případě dalších vln koronaviru opět nedostatečná.

Výroba počítačových čipů ovšem není ani levnou a ani snadnou záležitostí. I proto nebylo možné v případě čipů krizi zažehnat stejně rychle jen pouhým navýšením výroby jako se to stalo u jiných komponent. Technologie výroby počítačových čipů je totiž jednak velmi složitá na přípravu, kvůli složitým výrobním linkám, ale také kvůli vysokým cenám, které šplhají do miliard dolarů.




Štítky: Automobil Auto Hyundai Čipy
Zdroj: RED