Velká Británie chce být ekologičtější i na moři, spouští nový fond pro lodě bez emisí
Velká Británie spouští nový fond, který podpoří vývoj vodíkových plavidel. Moderní bezemisní technologie by se pak měly objevit i v přístavech a pomoci snížit dopad odvětví na globální oteplování.
Velká Británie už před nějakou dobou oznámila svůj plán, stát se do roku 2050 uhlíkově neutrální. Ke splnění tohoto cíle ji ale čeká ještě mnoho práce a pouhý přechod na bezemisní zdroje energie či elektromobilitu ji nezachrání. Velkou část emisí totiž tvoří i obrovské kontejnerové či další přepravní lodě, které spalují velké množství fosilních paliv.
Vodíkové lodě ale i nabíječky v přístavech
A právě k tomuto účelu britská vláda vytvořila nový fond, který bude mít k dispozici 20 milionů liber tedy něco přes 600 milionů korun. Tyto finance by měly pomoci k rychlejšímu vývoji plavidel poháněných vodíkem či elektřinou a také modernizaci přístavů. Ty by měly dostat čerpací stanice a nabíječky.
Už v následujících letech by se tak v anglických přístavech mohly začít objevovat lodě poháněné vodíkem, které budou s nulovými emisemi. Nový vládní program k tomu poskytne zmíněné finance pro firmy, které přetvoří inovativní ekologické nápady v realitu.
Výroba lodí zaměstnává v británii tisíce lidí
Financovat tak bude možné podporu rozvoje prototypů plavidel a přístavní infrastruktury, které by v budoucnu mohly být využity v celé zemi. Británie tak chce nasměrovat k uhlíkové neutralitě celé námořní odvětví i kvůli inspiraci pro další státy v rámci pořádání summitu o změně klimatu COP26, který Spojené království hostí letos v listopadu.
Velká Británie by z vývoje nových lodí mohla vydělat nejen snížením emisí skleníkových plynů přímo na svém území ale i zvýšeným exportem. V současnosti je totiž země jedním z největších exportérů rekreačních a sportovních lodí na světě. Každoročně tak místní firmy vyvezou lodě v hodnotě až 1,6 miliardy GBP. Výroba lodí také v zemi zaměstnává odhadem 40 tisíc lidí.