Vědci našli způsob jak zvýšit životnost vodíkových aut

  
Martin Bárta
25. 8. 2020 ▪ 17:07

Nový elektrokatalyzátor, na který vědci přišli by měl pomoci ke zvýšení životnosti vodíkových automobilů a to hlavně díky snížení spotřeby drahých kovů, kterých by v něm mělo být jen minimální množství.

Toyota Mirai na vodík
Toyota Mirai na vodík
Foto: Fotobanka Pixabay & Pexels

Odhaduje se, že celosvětové silnice brázdí více jak miliarda vozů různých značek, každý rok jich navíc několik desítek milionů přibude. Jen ale mizivé promile z nich tvoří vozy na vodíkový pohon a to i díky zatím stále nedokonalému fungování tohoto pohonu a jeho životnosti.

Tento problém by ale částečně mohl vyřešit nový elektrokatalyzátor vyvinutý mezinárodním týmem vědců pod vedením specialistů z univerzity ve švýcarském Bernu. Těm se podařilo vytvořit katalyzátor, který na rozdíl od těch současného typu nevyžaduje uhlíkový nosič a je tak mnohem stabilnější.

Méně platiny = nižší cena

Současná vozidla s vodíkovým pohonem ve velkém spoléhají na drahé kovy jako je platina či kobalt. Toho prvního jmenovaného bývá v palivových článcích běžně kolem 50 gramů což samozřejmě zvyšuje i cenu vozidla pokud vezmeme v potaz, že je platiny vytěženo ročně pouze cca 130 tun


Katalyzátor, který vědci vyvinuli ale potřebuje pouze malou část z tohoto množství platiny oproti současným katalyzátorům ve vodíkových vozidlech. Spotřeba se tak již přibližuje množství využívaném v katalyzátorech dnešních konvenčních automobilů.

Budou vozidla na vodík budoucností?

Nová technologie s kterou vědci přišli tak mění současné fungování vodíkových palivových článků a umožní mnohem větší rozšíření vodíku jako pohonu i pro osobní přepravu.


Vědci tak již v současnosti jednají s automobilkami o využití jejich technologie ke zvýšení dostupnosti vodíkových vozidel a tím i snížení emisí skleníkových plynů oproti vozidlům na konvenční pohony – fosilní paliva. Pro připomenutí: jedinou emisí při spalování vodíkového paliva je čistá voda.

Vodík pro pohon vlaků, bagrů i letadel

Už v současnosti mnoho výrobců testuje vodík pro budoucí použití jako pohonu svých „strojů“. V nedávné době tak například britská společnost JCB představila svůj bagr na vodíkový pohon, který v budoucnu sníží emise na stavbách.


V Německu už ale nikoho nepřekvapí ani osobní vlaky poháněné vodíkem, jelikož Němci investují nemalé finance právě do této moderní dopravy budoucnosti a to včetně staveb čerpacích stanic na toto palivo. Ostatně právě tento způsob dopravy, plánuje díky snadné dostupnosti vodíku implementovat i Ústecký kraj.




Zdroj: Univerzita v Bernu, RED