HLAVNÍ STRÁNKADOMÁCÍZAHRANIČNÍOBNOVITELNÉ ZDROJEELEKTROMOBILITAVODÍK

Spotřeba nafty roste navzdory snahám o ekologizaci, změnit by to ale mohla nová vláda

Autor: Tomáš Jelínek
  
Tomáš Jelínek
5. 10. 2021 ▪ 16:58

Spotřeba nafty v České republice oproti loňsku opět vzrostla a to navzdory snahám o opak ze strany ekologů. Už brzy by ale trend mohla zvrátit nová vláda, která vzejde z letošních voleb.

Nádrž na naftu
Nádrž na naftu
Foto: ds_30 / Pixabay

Ačkoliv se celá Evropská unie a další světové velmoci snaží o stále větší odsun fosilních paliv pro pohon osobních ale i nákladních vozidel, Česko se zatím podle statistik k novému trendu nepřipojuje. Během koronavirových měsíců minulého roku se sice očekávalo, že po skončení pandemie začne celá unie v novém zeleném trendu, jak se ale ukazuje v tuzemských statistikách prodejů fosilních paliv tomu tak rozhodně není.

Nafta roste, benzín klesá

To, že celková spotřeba pohonných hmot ve srovnání s loňským rokem opět rychle roste není žádným překvapením. Rychlé oživení ekonomiky, které s sebou nese více cestujících ve veřejné ale i osobní dopravě, ale i větší podíl nákladní přepravy s sebou přinesl nárůst poptávky po palivech.

Propad poptávky v únoru a březnu letošního roku, který také souvisel s opatřeními proti šíření nákazy koronaviru se ale na konečných výsledcích neprojevil. Spotřeba nafty totiž byla i tak v prvním pololetí meziročně vyšší.

I přes to, že došlo k rychlému oživení trhu, dále se propadá spotřeba benzínu. Právě benzín je totiž palivem spíše v osobních vozidlech, z nichž se některé zatím na silnice nevrátily kvůli omezení individuálních cest. Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu za tím ale stojí i rostoucí podíl vozidel s hybridními pohony.

Velkým tlakem je cena paliv

Ač tuzemští zákazníci automobilek zatím nejsou velkými příznivci elektromobility, která by mohla snížit poptávku po konvenčních palivech najde se i jiný ekologičtější pohon, který v tuzemsku roste. Jsou jim hybridy – tedy vozidla kombinující spalovací motor a elektromotor.

Ty nyní u Čechů narůstají na popularitě. Podíl hybridních pohonů na nově prodaných vozidlech se totiž do konce letošního srpna zvýšil už na 8,4 procenta. Stojí za tím jak zájem motoristů o nižší spotřebu vozidel, tak i rozsáhlejší „hybridizace“ nových modelů ze strany automobilek. Hybridní vozidla totiž ve srovnání s těmi pouze se spalovacím motorem nabízejí výrazně nižší spotřebu paliva – právě to se projevuje i na celkově klesající spotřebě benzínu.

Při pohledu na totemy čerpacích stanic je ale jasné, že spotřeba benzínu poklesne i díky rostoucím cenám paliv. Podle dat aplikace PumpDroid, která prostřednictvím uživatelů monitoruje ceny paliv na čerpacích stanicích byla na začátku října průměrná cena benzínu Natural 95 34.13 korun za litr. Nafta potom byla v průměru za 32.24 korun za litr.

Na ceně nafty, která je oproti benzínu o necelé dvě koruny na litr nižší přispívá i snížení spotřební daně z motorové nafty, které bylo letos uvedeno v platnost.

Spotřeba roste navzdory tlakům ekologů, to ale možná změní nová vláda

Zvyšování spotřeby nafty ale nehraje do karet snahám o ekologizaci dopravy. Oproti růstu prodeje nafty by si tak ekologové přáli spíše klesající křivku zájmu o tato paliva. V současné době je ale vidět, že politická situace v zemi není většímu přechodu na ekologické pohony vozidel nakloněna.

Vzhledem k tomu, že se ale blíží volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ve kterých mají podle průzkumů šanci uspět i dvě koalice Starostů a Pirátů či SPOLU (ODS, TOP-09, KDU-ČSL), může se situace brzy změnit. Například prvně jmenovaná koalice už dříve v rámci plánu na záchranu veřejných financí do roku 2025 uvedla, že chce transformovat český „autoland“ podporou výstavby infrastruktury pro elektromobily. To by tak ve svém důsledku mohlo přispět i k rychlejšímu rozvoji elektromobility a tím i začátku poklesu spotřeby fosilních paliv.





Štítky: Automobily Politika Ekologie
Zdroj: RED



Témata



Krajské zprávy