EnergoZrouti.cz
Můj profil        Vyhledávání
HLAVNÍ STRÁNKADOMÁCÍZAHRANIČNÍKRAJEELEKTROMOBILITAVODÍK

Spalovací motory v Norsku vymírají i přes to, že země je největším evropským těžařem ropy

Autor: Lenka Nováková
FacebookKomentáře
25. 9. 2021, 20:49
Lenka Nováková

Spalovací motory v Norsku už hrají v nových registracích méně jak 10 %. V příštím roce by tak mohlo být už 100 % nových vozidel hybridních či na elektřinu. A to i přes to, že Norsko je největším evropským těžařem ropy.

Jeden z nejprodávanějších elektromobilů - Tesla
Jeden z nejprodávanějších elektromobilů - Tesla
Foto: Vlad Tchompalov / Unsplash

Ačkoliv je Norsko největším těžařem ropy v celé Evropě, jeho obyvatelé podle posledních statistik nepatří zrovna mezi příznivce jejího širokého využívání. Ve stále větší míře se totiž v zemi rozmáhají elektromobily, které dnes stojí za většinou nově registrovaných vozidel. Někteří už navíc očekávají, že v příštím roce by podíl elektromobilů a hybridů na nových registracích mohl dosáhnout až 100 procent.

Ekonomika stojí na ropě, i když to tak nevypadá v nových autech

Jelikož norská ekonomika stojí ve velké míře na ropných nalezištích, kterých je v okolí země obrovské množství, málokdo by očekával, že samotní obyvatelé země nebudou jejími fanoušky. Norsko je sice známé tím, že část financí získaných od roku 1995 právě z těžby ropy odvádí do speciálních fondů často nazývaných „Fondy budoucnosti“. Země tak dlouhodobě ukládá, ale i investuje značné prostředky, které mají sloužit pro obnovu i v době post-ropné.

I přes to, že je ekonomika Norska ve velké části závislá právě na ropě, bude zároveň podle všeho nejspíš i první ekonomikou, která bude mít už v příštím roce téměř 100 % podíl všech nově zaregistrovaných vozidel, která nebudou plně poháněna ropnými produkty.

Jak uvádí server Electrek věnující se elektromobilitě, hybridy a elektromobily by už od dubna 2022 mohly stát téměř za 100 procenty nových registrací osobních automobilů. To tedy ukazuje, že poptávka země po vozidlech s nižšími či nulovými emisemi skleníkových plynů je obrovská.

Už za čtyři roky zákaz nafty a benzínu, bude ale vůbec potřeba?

Severská země by tak nakonec mohla už od roku 2025 úplně přestat povolovat prodej nových aut s konvenčními spalovacími motory. Otázkou ovšem zůstává, zda jejich zákaz bude vůbec nutný, když v zemi o ně spotřebitelé již nyní nejeví přílišný zájem.

Jen za prvních osm měsíců letošního roku tvořily automobily na naftu a benzín méně než 10 procent registrací z více jak sto deseti tisíc nově registrovaných osobních automobilů. Pokud tak trend bude pokračovat, automobily se spalovacími motory v zemi „vymřou“ už na začátku příštího roku.

Jak zároveň uvádí server Electrek, v zemi vede hlavně automobilka Tesla, která jen s modelem 3 zaznamenala letos už 7048 registrací. První vozidlo v žebříčku nejprodávanějších vozidel, která ale nejsou hybridní ani nejezdí na elektřinu uloženou v bateriích je umístěné až na 38. místě s 678 registracemi a je jím Volkswagen Tiguan.

Než ale automobily s konvenčními palivy v Norsku skončí úplně, uplyne nejspíš ještě dlouhá řádka let. Velká část nových automobilů je sice na jiný pohon než standardní spalovací motor – auta, která ale byla prodána dosud a tento typ paliva mají zatím statistiky v celkovém počtu vozidel vyhrávají.

A jaký je váš názor? Podělte se o něj v diskuzi

Štítky: Auto, Norsko, Ropa
Autor: Lenka Nováková, Zdroj: RED, Electrek


  Diskuze (10 příspěvků)


Témata



Krajské zprávy



MuBu.cz - magazín, který vás baví
MuBu.cz - lifestylový magazín, který vás baví