EnergoZrouti.cz

S nákupem vozidel není dobré otálet, cena automobilů raketově roste

  
Martin Bárta
4. 10. 2021 ▪ 16:12

Ceny nových i ojetých vozů rostou raketovým tempem. Podle stavu na trhu to navíc nevypadá na změnu. S nákupem vozidel tak není dobré otálet, je ale nutné nakupovat u prověřených prodejců.

Parkoviště nově vyrobených vozidel
Parkoviště nově vyrobených vozidel
Foto: Carles Rabada / Unsplash

Velké množství firem, ale i soukromých osob v době pandemie koronaviru odložilo nákup nového či ojetého vozidla na pozdější dobu, tedy až „bude lépe“. Právě tento trend společně s akutním nedostatkem počítačových čipů způsobuje nyní v automobilovém průmyslu doslova raketový růst cen.

Na trhu chybí vozidla za víc jak 11 miliard

Fakt, že zákazníci nyní na objednané nové vozy čekají u některých automobilek i dobu, která se rychle zvětšuje i nad půl roku už asi nikoho nepřekvapí. To, že ale kvůli tomu zdražují i ojeté vozy může být pro zájemce o pořízení vozu nepochopitelné. Kvůli velkému zájmu a tím i prohlubujícímu se nedostatku ojetých vozů na trzích tak rychle roste cena ojetých vozidel.

Jak uvádí společnost AURES Holdings, která v Česku stojí za sítí autobazarů AAA Auto, trend klesající nabídky ojetých vozů pokračuje v celé střední Evropě. Jen v září tak oproti srpnu ubylo na trzích 4 500 ojetých vozů. Oproti loňskému roku jde navíc o propad o více než 80 tisíc vozidel.

Ceny ojetin tak rychle rostou nejen v tuzemsku, ale i v dalších zemích střední Evropy, kde v současnosti podle odhadů firmy chybí ojetiny za 11,2 miliardy korun.

„Propad nabídky je patrný již několik měsíců v řadě a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Primární automobilový trh se stále potýká s problémy v dodavatelských řetězcích a automobilky nestíhají dodávat nové vozy na trh, čímž ani firmy neobměňují své flotily a na trh se tím pádem nedostávají ani nové ojetiny,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

Omezená nabídka nahrává podvodníkům

Vzhledem k tomu, že problém s dodávkou počítačových čipů pro nová vozidla zasáhl většinu světových automobilek, dá se očekávat, že krize s výrobou nových vozidel a nedostatkem těch ojetých se ještě prohloubí.

Jak upozorňují zástupci největšího tuzemského autobazaru AAA Auto, zákazníci by v případě dovozových ojetin měli být obzvláště opatrní. Díky omezené nabídce překupníci totiž často dovážejí vozy, které jsou ve velmi špatném technickém stavu, jsou po vážných haváriích či mají stočené tachometry.

Podle dat autobazaru i nadále zůstává nejoblíbenějším ojetinou Škoda Octavia. Střední hodnota stáří nabízených vozů je pak v Česku 10 let. Vozy nabízené v tuzemsku jsou ale ve srovnání s těmi nabízenými v rámci trhů Visegrádské čtyřky s nejnižším kilometrovým nájezdem.




Štítky: Automobil Vozidla Evropa
Zdroj: AURES Holdings, RED