EnergoZrouti.cz

Rychlostní limit 30 km / h je platný v celé Paříži, očekávané snížení emisí ale nejspíš nepřinese

  
Martin Bárta
1. 11. 2021 ▪ 17:32

Snížení emisí skleníkových plynů, hluku ale i zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů - právě to si vedení Paříže slibuje od rychlostního limitu 30 km / h platného v celém městě. Většina obyvatel je pro, snížení emisí ale neočekávají.

Pařížský bulvár Champs-Élysées
Pařížský bulvár Champs-Élysées
Foto: jplenio z Pixabay

Vyšší bezpečnost na silnicích nejen pro chodce a cyklisty, ale i snížení emisí skleníkových plynů nebo hluku v centru města si od nastavení maximálních rychlostních limitů slibují pařížské úřady. Řidiči v Paříži tak na většině míst mimo hlavní tepny nesmí jet rychleji než 30 km / h.

Paříž není první, rychlosti snižují i další města

Podobná rychlostní omezení zavádí stále častěji velká část evropských měst. Ta si od pomalejší jízdy vozidel slibují hlavně snížení emisí skleníkových plynů, ale i prachových částic, které jsou doménou hlavně starších automobilů. Některá města pak jdou ale v nařízeních ještě dál a zakazují vjezd automobilů se starším datem výroby či omezí dopravu do centra úplně.

Francouzské hlavní město – Paříž má vyhlášku omezující rychlost na 30 kilometrů v hodině v platnosti už od konce srpna. Nyní tak má vedení města dostatečné informace k tomu, jak omezení fungují v praxi a jak jsou s nimi spokojeni obyvatelé města.

A zde je možné říci, že opatření mají většinou úspěch ačkoliv se spokojenost občanů mění podle toho v jaké lokalitě bydlí. Proti jakémukoliv omezování rychlosti se tak ve více jak dvanácti milionové metropoli Francie vyslovilo pouze 39 % obyvatel. Pro snížení jen na vybraných komunikacích pak bylo 20 % obyvatel.

S alespoň částečným omezením rychlostí ale souhlasilo až 59 % dotázaných obyvatel Paříže a 36 % obyvatel Île-deFrance, tedy aglomerace do které právě Paříž spadá.

Nastavení limitů emisím nepomůže, bezpečnosti ale ano

Polovina zastánců omezení rychlosti v průzkumu uvedla, že snížení rychlostního limitu na 30 km / h přispěje ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a to zejména u často skloňovaných chodců a cyklistů. Podle WHO (Světová zdravotnická organizace) je totiž riziko úmrtí chodce při střetu s vozidlem při rychlosti nárazu 50 km / h rovné 80 procentům. U rychlosti 30 km / h je pak toto riziko stlačeno až na pouhých 10 %.

Obyvatelé centra města pak také snížení rychlostních limitů kvitují z hlediska snižování hluku. To byl problém pro každého čtvrtého respondenta výzkumu. Podle již zmiňované WHO patří hluk spolu se znečištěním ovzduší mezi dva velmi významné environmentální stresory, které mají vliv na psychiku ale i celkové zdraví obyvatel.

Hledisko snižování emisí skleníkových plynů a vypouštěných prachových částic je pak podle některých odborníků sporné. Jak například uvádí francouzská agentura Cerema (Centrum pro studium a expertízu rizik, životního prostředí, mobility a územního plánování) automobil, který jede konstantní rychlostí 30 km / h vypouští do atmosféry o 19 % více oxidu uhličitého než kdyby jel konstantní rychlostí 50 km / h.

Ačkoliv konstantní rychlosti jsou v městských podmínkách při pojíždění v častých kolonách spíše nedosažitelné, někteří ekologové tato opatření dále kvitují. I tak se ale neočekává, že by vliv snížení rychlosti na omezení emisí byl nějak dramatický. Řešení v tomto ohledu tak může přinést až rozšíření podílu elektromobilů v ulicích měst.




Štítky: Auto Francie Paříž
Zdroj: Paris.fr, CDV, RED