První autobusy na vodík by mohly do dvou let vyjet na silnice ve Středočeském kraji

  
Martin Bárta
12. 5. 2022 ▪ 16:00

Středočeský kraj podepsal memorandum, které by mělo zajistit nasazení prvních vodíkových vozidel v kraji už v roce 2024. Nyní memorandum musí schválit zastupitelstvo, následně se začne s přípravou nasazení prvních vozidel do Mníšku pod Brdy.

Tankování vodíkového autobusu
Tankování vodíkového autobusu
Foto: Solaris

Už do dvou let by se díky schválení memoranda o vzájemné spolupráci radou Středočeského kraje mohly na silnicích v kraji začít objevovat první vodíkové autobusy. Memorandum o vzájemné spolupráci, které kraj podepsal společně s Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ČEZ a dopravní společností MARTIN UHER bus by mělo zajistit, že se Středočeský kraj stane jedním z prvních, který v rámci dopravní obslužnosti nasadí vodík.

Memorandum nyní ještě musí schválit krajské zastupitelstvo a následně podepsat hejtmanka Petra Pecková. V případě, že bude vše stvrzeno, mělo by se co nejdříve zavést do provozu využívání vodíkových autobusů v rámci dopravní obslužnosti Mníšku pod Brdy.

Na začátku projektu bude pořízeno deset dvanáctimetrových autobusů na vodíkový pohon. To by podle odhadů mělo vyjít téměř na čtvrt milionu korun, součástí projektu ale bude i výstavba plničky s elektrolyzérem, který by měl vodík produkovat. Elektřinu do něj pak zajistí společnost ČEZ, která je součástí memoranda. Ta by měla dodávat energii pro elektrolyzér z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou. Díky tomu bude zajištěna stabilní výroba zeleného vodíku.

„Autobusy chceme nasadit do oblasti Mníšku pod Brdy, kde je možné je otestovat v kopcovitém terénu a meziměstském terénu. Při výběru lokality jsme hleděli i na to, že obec podporuje bezemisní dopravu a výstavbu plničky s elektrolyzérem,“ vysvětluje Petr Borecký.

Autobusy na vodíkový pohon v současnosti vyjdou zhruba na čtyřnásobek ceny oproti běžným naftovým autobusům. Nevýhodou jejich nákupu je i nutnost výstavby speciálních plniček, jelikož těch zatím po Česku je jen několik. Oproti naftovým motorům jsou ale ty vodíkové tiché, mají dlouhý dojezd i životnost a oproti autobusům na elektřinu uloženou v bateriích se v nich dá i velmi rychle doplnit palivo.




Štítky: Autobus Vodík Středočeský kraj Doprava Veřejná doprava
Zdroj: RED