EnergoZrouti.cz

Polsko spustí od ledna dotace na nákup elektrických a vodíkových autobusů

  
Martin Bárta
5. 11. 2020 ▪ 12:37

Polská vláda chystá v lednu příštího roku spuštění dotací na nákup, provoz ale i budování infrastruktury pro provoz autobusů a trolejbusů na vodíkový ale i bateriový pohon. V programu je připraveno přes sedm miliard korun.

Michał Kurtyka - ministr životního prostředí Polska
Michał Kurtyka - ministr životního prostředí Polska
Foto: Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Polské ministerstvo spustí od ledna příštího roku žádosti o dotace na nákup autobusů s nulovými emisemi. Místní vlády tak budou moci modernizovat vozové parky dopravních podniků prostřednictvím vozidel na vodík a baterie. Rozpočet programu bude mít připraveno 1,3 miliardy PLN (7,7 miliardy korun).

Autobusy ztrojnásobí množství bezemisních vozidel veřejné dopravy v Polsku

Dotace, které poskytne Ministerstvo životního prostředí a klimatu prostřednictvím Národního fondu pro ochranu životního prostředí a vodního hospodářství by tak měly dohromady podpořit nákup až 500 vozidel s bezemisním pohonem. Díky tomu, by se měl počet těchto vozidel v Polsku až ztrojnásobit.


Elektrický autobus Solaris Urbino , ...
 Dotace, kterou ministerstvo oznámilo je součástí vládní energetické strategie, ta by měla jednak podpořit přechod na novou dopravu s nižšími emisemi skleníkových plynů ale zároveň i podpořit ekonomiku postiženou pandemií koronaviru covid-19. První žádosti o dotace bude možné podávat už 4. ledna 2021.


Mimo snížení emisí oxidu uhličitého a tudíž i posunu v oblasti klimatické politiky Polska a plnění plánů Pařížské klimatické dohody ale pomohou dotace i ke zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie v energetickém sektoru. V neposlední řadě pak nová vozidla přispějí i k popularizaci moderních dopravních prostředků na polských silnicích. To by ve výsledku mohlo k jejich nákupu přesvědčit i soukromé firmy.

Dotace mohou dosáhnout až 90% ceny

Dotační politika je navíc pro úřady velmi příznivá. V případě nákupu elektrických vozidel bude možné financovat až 80 procent způsobilých nákladů na nákup. Stejné podmínky bude možné uplatnit i na nákup trolejbusů. U vodíkových vozidel pak bude možné financovat až 90 procent jejich ceny.


Mezi způsobilými náklady se tak mohou objevit i náklady na leasing autobusů ale i náklady na modernizaci či vybudování infrastruktury na dobíjení či plnění těchto vozidel. Za další finance pak bude možné i školení řidičů či mechaniků pro údržbu vozidel.




Zdroj: GOV PL, RED