Polské ministerstvo spustí od ledna příštího roku žádosti
o dotace na nákup autobusů s nulovými emisemi. Místní
vlády tak budou moci modernizovat vozové parky dopravních podniků
prostřednictvím vozidel na vodík a baterie. Rozpočet programu bude
mít připraveno 1,3 miliardy PLN (7,7 miliardy korun).
Autobusy ztrojnásobí množství bezemisních vozidel veřejné dopravy
v Polsku
Dotace, které poskytne Ministerstvo životního prostředí a klimatu
prostřednictvím Národního fondu pro ochranu životního prostředí a
vodního hospodářství by tak měly dohromady
podpořit nákup až
500 vozidel s bezemisním pohonem. Díky tomu, by se měl počet
těchto vozidel v Polsku až ztrojnásobit.
Elektrický autobus Solaris Urbino
, Solaris
Dotace, kterou ministerstvo oznámilo je součástí vládní
energetické strategie, ta by měla jednak podpořit přechod na novou dopravu
s nižšími emisemi skleníkových plynů ale zároveň i
podpořit
ekonomiku postiženou pandemií koronaviru covid-19. První žádosti
o dotace bude možné podávat už 4. ledna 2021.
Mimo snížení emisí oxidu uhličitého a tudíž i posunu v oblasti
klimatické politiky Polska a plnění plánů Pařížské klimatické dohody
ale pomohou dotace i ke zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie
v energetickém sektoru. V neposlední řadě pak nová vozidla přispějí
i k popularizaci moderních dopravních prostředků na polských
silnicích. To by ve výsledku mohlo k jejich nákupu přesvědčit
i soukromé firmy.
Dotace mohou dosáhnout až 90% ceny
Dotační politika je navíc pro úřady velmi příznivá. V případě
nákupu elektrických vozidel bude možné financovat až 80 procent
způsobilých nákladů na nákup. Stejné podmínky bude možné uplatnit i na
nákup trolejbusů.
U vodíkových vozidel pak bude možné financovat
až 90 procent jejich ceny.
Mezi způsobilými náklady se tak mohou objevit i náklady na leasing
autobusů ale i náklady na modernizaci či vybudování infrastruktury
na dobíjení či plnění těchto vozidel. Za další finance pak bude
možné i školení řidičů či mechaniků pro údržbu vozidel.