Svět se dnes stále častěji zabývá otázkou uhlíkové
neutrality, stejně tak se zabývá novými možnostmi pohonů nejen pro
automobily, ale také pro letadla. Vědci z MIT proto přišli s novým
hybridním elektrickým letadlem, které by mohlo snížit emise skleníkových
plynů. O co se přesně jedná?
Za vším stojí MIT
O koncept tohoto hybridně elektrického letadla se postarali vědci
z MIT. Ti zároveň tvrdí, že v letadle je potenciál
snížení oxidů dusíku o celých 95 %. Profesor letectví Steven
Barrett tvrdí, že se jedná o technologickou výzvu, ovšem neexistují
žádná fyzikální omezení, která by bránila z konceptu vytvořit
sériové vyráběné letadlo. Zároveň také tento koncept nabízí určité
řešení toho, že neexistují letadla na bateriovou technologii. Zkrátka
takto velké baterie zatím nejsme schopni vyrobit.
Proč nám vadí oxidy dusíku
Oxidy dusíku jsou sloučeniny kyslíku a dusíku. Velmi často jsou
spojovány z různými respiračními chorobami, ale také s problémy
v oblasti kardiovaskulárního systému. V rámci těchto obtíží
se hovoří o zhruba 16 000 úmrtích na dopady globálního
letectví každý rok. Pokud by se tedy koncept skutečně dostal do
běžného použití, mohlo by to vedle planety zachraňovat také životy.
Jak vlastně hybrid funguje
Základem konceptu je běžná spalovací turbína, která je
umístěna v nákladním prostoru. To je velký rozdíl oproti
dnešním proudovým motorům. Turbína která je plynová pohání generátor a
tím se vytváří elektřina. Tato elektřina je pak zdrojem energie,
která bude schopná pohánět vrtule pod křídly letadla. Emise,
které by tento systém vytvářel, by pak šly do systému regulace emisí. Do
atmosféry by se pak vypouštěly pouze vyčištěné výfukové
plyny. Samo o sobě se jedná o velmi zajímavý koncept. Zatím
není známo, o kolik by se zmenšil zavazadlový prostor, případně jakou
nosnost by takové letadlo mělo.
Inspirace v nákladní dopravě
Pozemní nákladní doprava je hodně kritizována právě díky faktu, že
každý rok vypouští mnoho výfukových plynů a emisí. Ale právě
u kamionů se vědci z MIT inspirovali. Tato vozidla totiž disponují
systémem regulace emisí, který se stará o snížení generování
oxidů dusíku. Toto zařízení ovšem není díky koncepci dnešních letadel
možné, proto museli vědci přijít právě s tímto novým konceptem.
Proč nový koncept
Problém je ten, že pokud by se podobné řešení instalovalo do současných
letounů, mohlo by dojít ke ztrátám tahu, což není úplně
žádoucí. Dále by to také vedlo k tomu, že by na jeden let bylo potřeba
mnohem více paliva než doposud. Tyto problémy řeší právě zcela nový a
unikátní koncept. Uvidíme, zda se tento koncept někdy dostane do sériové
výroby a zda bude mít skutečně takový vliv na čistotu našeho ovzduší,
jak vědci z MIT prezentují.