Logo EnergoŽrouti.cz
Můj profil      Vyhledávání
Hlavní stránka    DOMÁCÍ     ZAHRANIČNÍ     NÁZORY
Elektromobilita    Globální oteplování    Odpady    Zvířata    Lesy    Energetika    Fosilní paliva    Voda    Vodík    Doprava    
Úvod | DOMÁCÍ | ZAHRANIČNÍ | NÁZORY

Podle nového konceptu by v budoucnu mohla být hybridní i letadla

Autor: Jakub Zich
TwitterFacebook
před měsícem
Jakub Zich
Letadlo společnosti Lufthansa
Letadlo společnosti Lufthansa
Foto: Kevin Hackert / Unsplash

Svět se dnes stále častěji zabývá otázkou uhlíkové neutrality, stejně tak se zabývá novými možnostmi pohonů nejen pro automobily, ale také pro letadla. Vědci z MIT proto přišli s novým hybridním elektrickým letadlem, které by mohlo snížit emise skleníkových plynů. O co se přesně jedná?

Za vším stojí MIT

O koncept tohoto hybridně elektrického letadla se postarali vědci z MIT. Ti zároveň tvrdí, že v letadle je potenciál snížení oxidů dusíku o celých 95 %. Profesor letectví Steven Barrett tvrdí, že se jedná o technologickou výzvu, ovšem neexistují žádná fyzikální omezení, která by bránila z konceptu vytvořit sériové vyráběné letadlo. Zároveň také tento koncept nabízí určité řešení toho, že neexistují letadla na bateriovou technologii. Zkrátka takto velké baterie zatím nejsme schopni vyrobit.

Proč nám vadí oxidy dusíku

Oxidy dusíku jsou sloučeniny kyslíku a dusíku. Velmi často jsou spojovány z různými respiračními chorobami, ale také s problémy v oblasti kardiovaskulárního systému. V rámci těchto obtíží se hovoří o zhruba 16 000 úmrtích na dopady globálního letectví každý rok. Pokud by se tedy koncept skutečně dostal do běžného použití, mohlo by to vedle planety zachraňovat také životy.

Jak vlastně hybrid funguje

Základem konceptu je běžná spalovací turbína, která je umístěna v nákladním prostoru. To je velký rozdíl oproti dnešním proudovým motorům. Turbína která je plynová pohání generátor a tím se vytváří elektřina. Tato elektřina je pak zdrojem energie, která bude schopná pohánět vrtule pod křídly letadla. Emise, které by tento systém vytvářel, by pak šly do systému regulace emisí. Do atmosféry by se pak vypouštěly pouze vyčištěné výfukové plyny. Samo o sobě se jedná o velmi zajímavý koncept. Zatím není známo, o kolik by se zmenšil zavazadlový prostor, případně jakou nosnost by takové letadlo mělo.

Inspirace v nákladní dopravě

Pozemní nákladní doprava je hodně kritizována právě díky faktu, že každý rok vypouští mnoho výfukových plynů a emisí. Ale právě u kamionů se vědci z MIT inspirovali. Tato vozidla totiž disponují systémem regulace emisí, který se stará o snížení generování oxidů dusíku. Toto zařízení ovšem není díky koncepci dnešních letadel možné, proto museli vědci přijít právě s tímto novým konceptem.

Proč nový koncept

Problém je ten, že pokud by se podobné řešení instalovalo do současných letounů, mohlo by dojít ke ztrátám tahu, což není úplně žádoucí. Dále by to také vedlo k tomu, že by na jeden let bylo potřeba mnohem více paliva než doposud. Tyto problémy řeší právě zcela nový a unikátní koncept. Uvidíme, zda se tento koncept někdy dostane do sériové výroby a zda bude mít skutečně takový vliv na čistotu našeho ovzduší, jak vědci z MIT prezentují.

Líbil se vám článek?
Autor: Jakub Zich

Zdroj: MIT

Diskuze (2 příspěvky)



Další doporučené články