EnergoZrouti.cz

Panika kolem Adblue skončila stejně rychle jako začala, ceny pomalu klesají

  
Martin Bárta
19. 11. 2021 ▪ 15:38

Panika kolem nedostatku AdBlue, která byla noční můrou jak pro dopravce, tak i běžné motoristy opadla stejně rychle jako přišla. Na pumpách je nyní aditiva dostatek a ceny tak pomalu klesají.

Adblue v moderních naftových vozech
Adblue v moderních naftových vozech
Foto: myshoun z Pixabay

Panika kolem možného nedostatku kapalného aditiva AdBlue, které je využíváno ve všech moderních naftových vozech na konci října zaskočila velké množství motoristů ale i komerčních dopravců, kteří kapalinu k fungování svých vozidel potřebují. Ceny AdBlue se kvůli šířícím se informacím o nedostatku zvýšily i o 300 % během velmi krátké doby.

Nedostatek AdBlue u pump strhl lavinu

Jak se ale ukázalo, cenu zvýšila hlavně panika, která byla vyvolána rychle se šířící zprávou. Jak velcí dopravci tak i běžní motoristé začali aditivum vyrobené ze syntetické močoviny nakupovat ve velkém kvůli obavám z jeho nedostatku a s rostoucí poptávkou rychle rostla i cena. Situaci pak ještě přiživily problémy s dodávkami na čerpací stanice, kde se zásoby rychle vyprodaly.

Právě problémy s dodávkami do obchodů s potřebami pro motoristy, ale i na čerpací stanice měly stejného viníka – velkou poptávku motoristů a firem o AdBlue.

Jak ale ukazují současná data, panika kolem nedostatku AdBlue se uklidnila stejně rychle jako začala. Společnosti dodávající aditivum na trh sice upozorňovaly, že zásob je dostatek a problém je pouze v zásobování, trhu to ale v největší panice nepomohlo. V současnosti už je ale podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) mnohem klidnější a počet čerpacích stanic se stojanovým výdejem AdBlue roste.

Poptávka po AdBlue stále roste

Ačkoliv by se podle statistik prodejů motorových vozidel s naftovým spalovacím motorem mohlo zdát, že poptávka po aditivu, bez kterého není možné plnit emisní normy Evropské unie klesne, opak je pravdou. V Česku tak vzrostl počet výdejních stojanů asi o třetinu oproti roku 2019 a nyní tak tento způsob doplnění nabízí již 236 čerpacích stanic.

Poptávka po AdBlue také rychle roste díky modernizaci vozového parku a to hlavně u dopravců. Starší vozidla s naftovým motorem totiž tuto látku nepotřebovala, kdežto ta moderní právě kvůli plnění emisí využívají syntetickou močovinu téměř vždy.

Po nedávném rychlém zdražení se tak trh pomalu uklidňuje a cena klesá. Plošná cena pro držitele některých tankovacích karet tak je aktuálně necelých 26 korun za litr. Oproti dřívější standardní ceně okolo sedmi až deseti korun, je sice ceník aditiva stále vysoko v době největší paniky se ale dostala cena i k osmdesáti korunám za litr.




Štítky: Auto Doprava Nafta
Zdroj: ČAPPO