Zájem o vodík roste. Hyundai spouští stavbu nového závodu na výrobu vodíkových článků

  
Martin Bárta
15. 1. 2021 ▪ 09:08

6 500 vodíkových palivových článků každý rok by mohla už v příštím roce vyrábět nová továrna Hyundai. Firma totiž zaznamenává stále větší poptávku po vodíkových vozidlech. Plány s vodíkem mají do budoucna i další firmy a státy.

Vodíková Hyundai Nexo
Vodíková Hyundai Nexo
Foto: Hyundai

Stále větší zájem o vozy na vodíkový pohon a to jak ty osobní tak i ty nákladní je pro jednu z největších automobilek světa jasným impulzem pro stavbu nového závodu na výrobu vodíkových palivových článků. Právě ty by se v budoucnu mohly po boku bateriových vozů stát dalším řešením globálního oteplování.

Závod vyrobí 6 500 palivových jednotek ročně

Nová továrna, kterou Hyundai začne stavět příští měsíc na základě nyní podepsaných investičních smluv s vládou čínské provincie Guangdong by měla být dokončena v druhé polovině roku 2022. Továrna by měla navíc stát na moři jako takzvaná offshore. Bude tedy využívat elektrickou energii z okolních větrných elektráren pro výrobu vodíku.

Po dokončení závodu by mělo být prozatím vyráběno 6 500 vodíkových palivových jednotek ročně, tak aby došlo k uspokojení poptávky firmy. Hyundai ale už nyní počítá s postupným zvyšováním kapacity výroby v souladu s poptávkou trhu po vozech na vodík.

Nejen v Číně totiž vodík v posledních letech začíná strmě růst díky tomu, jak se zvyšuje poptávka po pohonu vozidel ale i vlaků bez emisí skleníkových plynů.

Stále větší poptávku po vodíkových vozidlech ukazuje i dodání nákladních tahačů Hyundai Xcient do Švýcarska v minulém roce. Tam si místní firma objednala několik kusů těchto bezemisních vozidel. Právě u nich Hyundai očekává stále rychlejší rozvoj, do konce roku 2025 by tak firma chtěla těchto tahačů dodat až 1600 kusů.

Na vodíkovou revoluci se chystají i Němci

Plány na vodíkovou budoucnost nemá ale jen Čína a její společnosti, na „velkou vodíkovou revoluci“ se chystá i Německo, které by se podle připravovaných dokumentů chtělo stát celosvětovým lídrem ve výrobě vodíku.

Právě snahy Německa by měla podpořit i národní vodíková strategie představená německou vládou v minulém roce. Ta počítá s tím, že by se do roku 2023 investovalo do rozvoje vodíkové infrastruktury a hlavně produkce více než deset miliard eur. Tím by se produkce země měla zvýšit na 5 GW do roku 2030. Do roku 2040 by pak mělo být energie ve vodíku ještě o dalších 5 GW více.

Už na konci letošního roku by Němci měli otevřít v Bavorsku největší závod na výrobu vodíku. Ten by měl ročně dodat více jak 900 tun vodíku a měl by díky své lokalitě v budoucnu zásobovat i Českou republiku.

Využívání vodíkových technologií dnes zkoušejí v Německu i ve vlakové dopravě. Po dlouhodobém testu vodíkových vlaků tam byla zahájena i stavba vodíkové čerpací stanice přímo pro vlaky. Ta by měla být dokončena v příštím roce a každý den tak doplnit vodíkové zásoby na dojezd až 1000 kilometrů u 14 místních vlakových jednotek s tímto pohonem.




Štítky: Hyundai Vodík Čína
Zdroj: Hyundai