EnergoZrouti.cz

Nový zákon umožní nabíjení elektromobilů jen v časech, kdy to vláda dovolí

  
Martin Bárta
25. 9. 2021 ▪ 10:02

Nový zákon, který by měl už v polovině příštího roku vstoupit v platnost ve Velké Británii umožní vládě omezit nabíjení elektromobilů na domácích nabíječkách. Vláda a operátor energetické sítě tak chce zabránit jejímu přetížení.

Nabíjení elektrických vozidel doma
Nabíjení elektrických vozidel doma
Foto: Reinhard Thrainer / Pixabay

Masivnější přechod na elektromobily je noční můrou nejen pro výrobce paliv z ropy, ale i pro provozovatele energetických sítí. Ty ve Velké Británii nyní vláda chce uklidnit novým nařízením, které by omezilo nabíjení vozidel na domácích nabíječkách pouze mimo špičky.

Sedm hodin denně nebude možné nabíjet elektromobily

V praxi by to vypadalo tak, že nabíjecí místa v domácnostech by se každý den v různých časech vypínaly tak, aby nedocházelo k přetěžování sítě ve špičkách. Nové předpisy by mohly vstoupit v platnost už v květnu příštího roku a byly by tak účinnou zbraní pro National Grid, tedy britského provozovatele přenosové sítě proti obávanému blackoutu.

Podle britského serveru The Times by tak v případě schválení zákona, které je v tomto případě očekávané, mohlo docházet k automatickému vypínání nabíječek každý den od 8:00 do 11:00 a následně od 16:00 do 22:00, tedy v době největších špiček distribuční sítě.

Britští regulátoři přenosové sítě ale uklidňují, že půjde pouze o domácí nabíjecí místa. Těch kritických jako jsou rychlonabíječky u obchodů, dálnic či ve městech by se nové nařízení dotknout nemělo. Podle očekávání se ale právě domácí nabíjecí stanice stále rychleji rozšiřují a jejich regulace z hlediska energetiky by jinak byla téměř nemožná.

Vláda má v záloze i další opatření na ochranu sítě

Vláda navíc chce vytvořit i další omezení, které by zajistilo stabilitu energetické sítě a to možnost krátkodobě odpojit nabíjecí stanice v přetížených oblastech. V praxi by se tak mohlo stávat, že pokud se bude energetická síť blížit k hranici své kapacity, dojde na krátkou dobu přibližně půl hodiny k odpojení nabíjecích stanic v postižené lokalitě.

Jisté je, že nové nařízení nevzbuzuje příliš důvěry v očích zákazníků, kteří si plánují elektromobil pořídit. Pokud jim bude nařizováno v které hodiny mohou a nemohou nabíjet svá vozidla, rozhodně to sníží jejich ochotu k nákupu vozidla s energií uloženou v bateriích.

Jelikož se ale v budoucnu očekává ještě mnohonásobně rychlejší rozšiřování elektromobilů v celé Evropě, je jasné, že vlády a operátoři jednotlivých energetických sítí budou muset chtíc či nechtíc podobná opatření vytvářet. Jistě je totiž vždy lepší na krátkou dobu odpojit nabíjející se vozidla než přijít až k takzvanému blackoutu sítě.




Štítky: Auto Elektromobil Elektřina
Zdroj: Times, RED