EnergoZrouti.cz

Odborníci analyzují možnosti využití vodíku pro pohon vlaků v ČR

  
Markéta Bártová
2. 2. 2022 ▪ 15:52

Vlaky na některých tratích by v příštích letech mohly být místo nafty poháněné vodíkem. Odborníci tak nyní mapují možnosti, které tratě by k tomu byly vhodné jak ekonomicky, tak i technicky a ekologicky.

Železnice
Železnice
Foto: Manfred Richter z Pixabay

Výzkumný Ústav Železniční, a.s. s dalšími partnery analyzuje v rámci projektu Regionální vodíkové vlaky na českých železnicích možnosti využití vodíkových vlaků. Projekt by tak mohl ukázat na tratě, kde by bylo využití vodíku v porovnání s jinými druhy pohonu výhodné.

Odborníci porovnají několik druhů moderních technologií

Cílem projektu je najít oblasti, ve kterých by v budoucnu mohly vlaky přejít na vodíkový pohon. Ten by měl být v místě jejich využití technicky, ekonomicky ale i environmentálně výhodnější oproti dalším technologiím, které v železničním provozu jsou.

Odborníci by tak měli různé vlakové tratě porovnat z hlediska využití různých druhů technologií. Porovnávat by se tak mělo využití jak vodíku, tak i dalších moderních technologií včetně vlaků poháněných energií uloženou v bateriích. Do srovnání se ale dostanou i hybridní vlaky, které kombinují naftu s elektřinou či samotné naftové motory.

Výsledky projektu by tak měly jasně identifikovat možnosti přechodu na vodíkové vlaky, a to hlavně v oblastech, kde železnice dosud není elektrifikovaná. Právě na těchto tratích by vodík v budoucnu mohl nahradit naftu.

Pro pilotní analýzu, kterou provede norský SINTEF byla vybrána trať Ústí nad Labem – Děčín – Česká Lípa – Liberec o délce 113 kilometrů. U té bude nyní provedeno technické a ekonomické posouzení vodíkových vlaků a následně budou podle výsledků analýzy revidovány parametry výběru trati.

Ústecký kraj, z kterého by vodíková železnice vedla je dlouhodobě považován za vhodného adepta na využívání vodíkových technologií. Je to i díky jejich výrobě v místních chemičkách, kde vodík vzniká jako „odpadní“ plyn při chemických procesech. Sám kraj si tak už nechal zpracovat analýzu na využití vodíku k různým účelům. Už do roku 2030 by se tak měly v kraji objevit první desítky vozidel na vodík.




Štítky: Vodík Výzkumný Ústav Železniční Česká republika Železnice Doprava Vlaky
Zdroj: RED