Němci chtějí nařídit vypínaní nabíječek elektromobilů ve špičkách

  
Martin Bárta
17. 1. 2021 ▪ 09:53

Německé ministerstvo hospodářství plánuje změnu zákona tak, aby bylo možné k vykrývání špiček v energetické síti dočasně odpojit velké odběratele jakými jsou i nabíječky pro elektromobily. To by mohlo poškodit růst bezemisní elektromobility.

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu
Foto: A. Krebs / Pixabay

Elektromobilita je v mnoha zemích, kde došlo k podpoře prodeje elektromobilů z dotací stále silnější téma a to i z hlediska stability energetické sítě. Ty se totiž obávají, zda budou schopné vykrýt energetické špičky v blízké době, kdy počet elektromobilů vzroste na několikanásobnou úroveň oproti současnosti.

Až dvě hodiny denně bez elektřiny

Podle informací německého nedělníku Welt am Sonntag navrhuje německé Federální ministerstvo hospodářství zákon, který by provozovatelům energetických sítí umožnil v případě špičky v energetické síti dočasně odpojit od elektrické energie velké odběratele jakými jsou právě nabíječky elektromobilů.

To by mohlo pomoci energetické síti vyrovnat se se špičkou, která by jinak mohla skončit fatálně. Problémem je totiž mimo růstu množství elektromobilů, které je potřeba nabíjet i silný přechod na obnovitelné zdroje elektrické energie v Německu. Ty jsou sice na první pohled mnohem ekologičtější a tedy i výhodnější pro místní hospodářství – problém je ale v jejich stabilitě.

Obnovitelné zdroje ať už jde o elektrárny solární či větrné mají totiž z logiky věci velké výkyvy ve výrobě elektrické energie v závislosti na počasí. Pokud by tedy byl den s minimálním slunečním svitem a ještě k tomu se slabým či minimálním poryvem větru, mohlo by to v energetické síti způsobit kolaps. A to minimálně do doby než dojde k masivní instalaci vyrovnávacích zdrojů jakými jsou například baterie, které od společnosti Tesla využívá Austrálie.

Podle návrhů zákona by tak v Německu mohly být od elektřiny odpojeny právě nabíječky elektromobilů a to až na dvě hodiny. To se samozřejmě nelíbí zástupcům automobilového průmyslu, kteří proti návrhu silně vystoupili. Pokud by totiž k něčemu takovému došlo, mohlo by to ohrozit důvěru zákazníků v elektromobily jelikož by je to silně zasáhlo. Země by tak podle výrobců automobilů šla sama proti sobě kdy na jedné straně poskytuje dotace na elektromobily a na straně druhé pro ně vytváří „sankce“.

Energetikům se návrh líbí, moc možností v současnosti ne­mají

Energetickým firmám samozřejmě návrh zákona vyhovuje, jelikož v současné době nemají příliš možností jak rychle a s přijatelnými investicemi zvýšit kapacity přenosové sítě ale i výroby elektrické energie a to za použití bezemisních zdrojů elektrické energie. Další problém pro společnosti totiž vznikl s odchodem Německa od jaderné energie, která může zajistit alespoň základní stabilitu energetické síti a to bez vzniku emisí skleníkových plynů.

Ač energetické firmy počítají s tím, že krátkodobé odpojení nabíječek elektromobilů od sítě nebude běžnou rutinou ale spíše mimořádným řešením v případě velkého nedostatku elektrické energie v přenosové síti mohlo by tím dojít ke snížení zájmu spotřebitelů a firem o nákup vozidel na bateriový pohon. To by tedy zemi začalo pomalu vracet do cesty vozidel vytvářejících e­mise.

Elektromobilita v Německu roste stále rychleji

Právě Německo bude brzy muset stejně jako další jiné země s rychlým rozvojem elektromobility řešit nové potíže s jejich dobíjením. Díky příznivým dotačním podmínkám ale i přístupu k emisím skleníkových plynů se místní trh s osobními automobily, který je čtvrtým největším na světě těší stále většímu růstu elektromobilů.

Jen v prosinci minulého roku bylo 26,6 % v Německu prodaných vozidel plně na elektřinu z baterií 14 % a 12,6% potom hybridních. Za celý loňský rok se u našich sousedů prodalo aut s alespoň částečně elektrickým pohonem (hybridy) 394 632 automobilů což je oproti roku 2019 růst o 263 %. Tempo růstu by se navíc v letošním roce i přes vlivy pandemie mělo zrychlit.




Štítky: Elektromobil Německo Energetická síť
Zdroj: Welt