Nabíjení je noční můrou pro německé majitele elektromobilů

  
Martin Bárta
27. 2. 2021 ▪ 11:08

Rozšiřování elektromobilů po Evropě je stále rychlejší. Jak ale poznala velká část majitelů aut s bateriemi v Německu, nebude to procházka růžovým sadem nýbrž spíše noční můra. A to hlavně v okamžiku kdy dojde na nabíjení.

Nabíječka od jednoho z mnoha provozovatelů v Německu
Nabíječka od jednoho z mnoha provozovatelů v Německu
Foto: Manuel Alvarez / Pixabay

Počet nabíjecích stanic u našich německých sousedů roste v současnosti každým dnem kvůli přibývajícím elektromobilům na místních silnicích a to nejen díky podpoře ze strany vlády, Evropské unie ale i očekáváním budoucích omezení u současných konvenčních paliv. Spolu s přibývajícími nabíjecími stanicemi ale začínají místní majitelé elektromobilů pociťovat i jejich roztříštěnost.

Nemáte správnou aplikaci? Tak to máte smůlu

Podle německého serveru Welt.de má totiž Německo v současnosti již přes dva tisíce provozovatelů nabíjecích stanic, mezi kterými nechybí velké firmy s tisícovkami nabíjecích bodů. Mimo velkých firem ale spousty nabíjecích stanic provozují menší firmy a tím dochází k velké roztříštěnosti systému jež v současnosti příliš nepoužívá jednotný standard.

Elektromobilisté tak mají díky velké nepřehlednosti systému často problém najít nabíječku, která by podporovala jimi využívanou aplikaci, kartu či další platební metodu na kterou jsou zvyklí u své „domovské“ nabíjecí stanice. Díky absenci displejů i ukazatelů ceny také často není jasné, kolik za nabití svého elektromobilu vlastně motorista zaplatí.

Německá vláda se přitom snaží na všech těchto nabíjecích stanicích použít jednotný standard, který by umožnil snadné nabíjení s vaší současnou platební metodou na všech stanicích jako je tomu ostatně například u běžných čerpacích stanic na naftu či benzín. Nutno ale dodat, že standardizace se zatím nedaří.

Roaming na nabíjení elektromobilů

Díky tomu, že je nabídka nabíjecích stanic a podporovaných platebních metod velmi nepřehledná, vznikají mezi provozovateli nabíječek smlouvy, díky kterým mezi sebou různé firmy akceptují platební metody jako jsou speciální karty či mobilní aplikace i od jiných firem.

V současnosti tak u nabíjecích stanic velkých firem často dochází k něčemu, co by se dalo nazvat roamingem, na který jsme zvyklí od mobilních operátorů. Poskytovatel nabíjecí stanice tak vyjedná s ostatními firmami možnost nabíjení elektromobilů cizích zákazníků i na jeho stanici ovšem často za nějaký příplatek.

Pro koncového zákazníka tak ale opět vzroste cena za nabití elektromobilu a díky složitosti systému vzroste nepřehlednost. Zákazník tak mnohdy neví, kolik ho nabití včetně příplatku bude stát.

Petr Mára: Dobíjení elektromobilu. Jak, kdy a kde?

Elektromobily jsou tak v současné situaci místo přechodu ke snadné mobilitě obyvatel spíše jejich noční můrou. Značnou výhodu v současné situaci získávají obyvatelé, kteří mají vlastní dům a mohou si u něj zřídit vlastní nabíjecí stanici. Problémy ovšem nastávají v okamžiku, kdy je třeba vyjet s elektromobilem někam dále a nabíjet po cestě.

Chaos můžeme očekávat i u nás

V současné době je v Německu podle neoficiálních dat něco přes 30 tisíc nabíječek elektromobilů, což je pro stále rychleji rostoucí počet prodávaných elektromobilů nedostatečné množství a i přes to již vzniká velké množství problémů, které se postupem času snadno doznají lepších zítřků.

Na příkladu Německa lze ale očekávat v budoucnu podobný chaos na nabíjecích stanicích i u nás, kde sice jejich množství roste mnohem pomalejším tempem. Už v současnosti se totiž trh s nabíjecími stanicemi velmi tříští a to i přes to, že velkou část nabíječek ovládá jedna firma – skupina ČEZ. Své nabíječky ale plánují další firmy a systém tak bude časem nejspíše velmi nepřehledný stejně jako v Německu.




Štítky: Německo Elektromobil Evropská unie
Zdroj: RED