EnergoZrouti.cz

Maďarský MOL se pouští do výroby vodíku, už v příštím roce ho chce vyrábět až 1 600 tun ročně

  
Tomáš Jelínek
29. 4. 2022 ▪ 11:53

Už v příštím roce chce skupina MOL vyrábět v Maďarsku 1 600 tun vodíku ročně. To sníží emise současných rafinerií a zároveň umožní další rozvoj vodíkové infrastruktury.

Vodík
Vodík
Foto: Gerd Altmann z Pixabay

Už v příštím roce by maďarský ropný gigant MOL chtěl společně s výrobcem vodíkových palivových článků uvést do provozu zařízení ve své rafinérii u Dunaje, které by mělo vyrábět až 1 600 tun vodíku ročně. Ten by podle zprávy společnosti měl být zelený, tedy uhlíkově neutrální a mělo by tak při výrobním procesu dojít k úspoře až 25 tisíc tun oxidu uhličitého oproti v současnosti používanému výrobnímu procesu, jež využívá zemní plyn.

Mimo čistého vodíku vznikne i kyslík

Nové zařízení v maďarské Százhalombattě by mělo využívat 10 megawattovou elektrolyzační jednotu od Plug Power a ročně tak vyrobit na 1 600 tun čistého uhlíkově neutrálního vodíku. Přechod na vodík by měl pomoci snížit emise skleníkových plynů u celé společnosti, jelikož právě při výrobním procesu v rafinerii vzniká jedna šestina všech emisí oxidu uhličitého celé skupiny MOL.

„Jsme přesvědčeni, že vodík není jen jedním z nejdůležitějších nosičů energie již probíhající energetické transformace, ale bude také zásadním faktorem v novém, uhlíkově neutrálním energetickém systému. Tato nová technologie umožňuje zavedení výroby zeleného vodíku v Maďarské rafinerii, což ze Skupiny MOL udělá jednoho z nejdůležitějších hráčů v oblasti udržitelné energetické ekonomiky v regionu,“ řekl Gabriel Szabó, výkonný viceprezident pro downstream ve Skupině MOL.

Výroba zeleného vodíku nebude vytvářet žádné emise skleníkových plynů i díky tomu, že k výrobě bude využita elektřina z obnovitelných zdrojů energie. Mimo výroby vodíku ale bude zařízení vyrábět i kyslík. Na každou tunu vyrobeného vodíku tak vznikne asi osm až devět tun čistého kyslíku, který se může dále využít.

Vodík bude v příštích letech hrát jednu z hlavních rolí v odstraňování emisí skleníkových plynů z dopravy, energetiky nebo průmyslu. Evropská unie plánuje, že by už v roce 2030 mělo být až 17% všech nákladních vozidel na evropských silnicích poháněno vodíkem. I kvůli tomu bude nutné zajistit další rychlý rozvoj infrastruktury i získávání zeleného vodíku. Vodík by mimo nákladní dopravy měl hrát velkou roli i v té osobní. Stále více by se v příštích letech měly objevovat i vodíkové vlaky nebo autobusy.




Štítky: Vodík MOL Výroba vodíku Elektrolýza
Zdroj: Mol Group