EnergoZrouti.cz

Krávy nosí „chytré hodinky“. Inovace v mlékárenském průmyslu probíhají stále rychleji

  
Martin Bárta
30. 11. 2021 ▪ 16:47

Inovace v mlékárenském průmyslu mají rychlé tempo. Díky tomu tak vznikají stále nové výrobky s lepším složením, ale je i lépe postaráno o ekologii obalů a v neposlední řadě zdraví zvířat. Právě tomu napomáhají třeba chytré hodinky pro krávy.

Tele
Tele
Foto: Pezibear z Pixabay

Chování spotřebitelů se nejen během pandemické situace rychle proměnilo, stále více lidí se tak zajímá o to, čím se stravuje. A právě na tuto změnu musí rychle reagovat i potravinářské podniky. Jedním z nich je třeba mlékárenství, které se může pochlubit velmi rychlými inovacemi, které přináší nové kvalitnější a zdravější výrobky ale i technologie, které bychom v zemědělství nečekali. Není tak už ničím výjimečným, že krávy nosí „chytré hodinky“.

Chytré hodinky pro krávy sledují jejich aktivitu

Používání chytrých hodinek je samozřejmě u zvířat o něco málo jiné než si asi představíme. Krávy tak rozhodně nemají hodinky od firmy s nakousnutým jablkem v logu a ani nemají sluchátka po vzoru Pláničkovy metody, známé z Českého filmového trháku Slunce, seno.

Chytrými hodinkami totiž chovatelé často nazývají takzvané vitalimetry, někdy lidově označované jako žvejkometry, které mají dojnice na krku. To jsou v nadsázce ty chytré hodinky pro krávy. Speciální žvejkometry umožňují chovatelům sledovat frekvenci přežvykování, která je zásadním parametrem pro zdravotní stav zvířete. Tyto a další senzory pak pomáhají zemědělským podnikům shromažďovat důležité informace o každém jedinci a sledovat tak jeho zdraví i výnosy.

Součástí inovačních strategií mlékařů jsou ale i výrobkové reformulace, takzvané obohacení. „Reformulace složení mléčných výrobků spočívají zejména v úpravě zastoupení základních živin, tedy bílkovin, sacharidů a tuků. Dále ve snižování obsahu soli a minimalizaci používání přídatných látek, ale také ve fortifikaci vybranými minerálními látkami a vitamíny. Výrobci také přicházejí s obohacováním jinou nutričně prospěšnou složkou, jako je například vláknina,“ vysvětluje Jiří Kopáček, předseda Českomoravského svazu mlékárenského. Tím se zvyšuje výživová hodnota těchto produktů, což je prospěšné nejen pro osoby se specifickými požadavky na stravování. Jedná se dále například o děti, seniory, sportovce nebo osoby trpící laktózovou intolerancí. Stále populárnější jsou i mléčné výrobky bez laktózy.

Příkladem mléčného výrobku s vyšším obsahem bílkoviny je například Skyr. Za zmínku stojí i výrobek Oveska s přídavkem vlákniny. U sýrů pak rozšíření sortimentu sýrů na grilování. „Reformulacemi prošly téměř všechny naše výrobkové řady. V sýrech jsme snížili obsah soli. V ochucených jogurtech a tvarohových dezertech zvyšujeme podíl ovoce, naopak snižujeme obsah cukru či eliminujeme aromata a barviva. Také snižujeme obsah tuku a zvyšujeme obsah bílkovin přirozenou cestou výrobního procesu. Mezi naše průlomové inovace patří Milko Řecký jogurt s 0 % tuku a 3krát vyšším obsahem bílkovin, než má běžný jogurt,“ vyjmenovává Zdeněk Vybíral, manažer obchodu a marketingu Polabských mlékáren.

Základem celého vývoje je stále kvalitní mléko

Základem prospěšných mléčných výrobků stále zůstává kvalitní mléko, které představuje svým složením téměř ideální potravinu. Je zdrojem nejenom vitaminu D, mléko a mléčné výrobky obsahují vitaminy B2 a B12 a hlavně jsou bohaté na vápník, který se díky vitaminu D lépe vstřebává. Důkazem kvality českého mléka je režim jakosti Q CZ, který funguje už pět let a vyrábí v něm mléko stále více chovatelů. Až 90 procent objemu produkce českého mléka dosahuje standardů Q CZ.

„Ideální možností je kupovat takové mléčné výroky, které za sebou nemají dlouhý transport, jímž zatěžují životní prostředí uhlíkovou stopou. Česká výroba je dohledatelná na etiketě každého výrobku, splňuje vysoké standardy a navíc nákupem českého výrobku podporují spotřebitelé české výrobky,“ shrnuje Jan Doležal, prezident Agrární komory České republiky.

Inovace výrobku ale nemusí být pouze v jeho složení. Důležitou roli hraje i obal. Příkladem je kartonový obal Pure-Pak Imagine na mléko, který zachovává lepší vlastnosti produktu. Karton má vyšší odolnost s nižší spotřebou papíru. Jeho výrobou se ušetří o 20 % více stromů. Obsahuje 10krát méně plastů než průměrná PET láhev. Je na 100 % biologicky rozložitelný a obsahuje 10krát méně plastů ve srovnání s kartony s uzávěrem.




Štítky: Zemědělství Potraviny Mléko Zvířata Sýry Jogurty
Zdroj: Agrární komora ČR