EnergoZrouti.cz

Konec spalovacích motorů se blíží, několik států chce po EU stanovit datum zákazu

  
Martin Bárta
11. 3. 2021 ▪ 19:18

Několik evropských zemí vyzvalo Evropskou komisi o stanovení přesného data, kdy dojde k zákazu uvádění nových vozidel se spalovacími motory na trhy v EU. Konec současných automobilů je tak už zřejmě na dohled.

Čerpání nafty do nádrže automobilu
Čerpání nafty do nádrže automobilu
Foto: Rudy and Peter Skitterians / Pixabay

Ačkoliv se to v současné době nemusí podle podílu automobilů na konvenční paliva na silnicích v Evropské unii zdát, možná se velmi rychle blíží jejich konec. Několik evropských zemí totiž stanovilo harmonogramy pro postupné vyřazování spalovacích motorů. Jedním z těchto trhů je i Německo, které by se dalo považovat ze evropskou Mekku automobilů.

Upřesnění termínu by mohlo podpořit modernizaci

Podle německého serveru Automobilwoche vyzvalo několik zemí Evropskou komisi k tomu, aby co nejdříve stanovila datum ukončení prodeje benzínových a naftových motorů v unii. Ačkoliv je dopis adresován několika zeměmi, Německo mezi nimi stále chybí a to i přes to, že debaty na toto téma jsou tam stále aktuálnější.

Podle států, které za dopisem stojí, tedy Rakouskem, Belgií, Dánskem, Řeckem, Maltou, Irskem, Litvou a Lucemburskem je nutné co nejdříve stanovit datum, do kdy bude možné automobily s konvenčními palivy na evropských trzích vyrábět. Evropa by totiž v termínu zákazu těchto vozidel měla být jednotná.

Stanovení konkrétního data, které bude osudné pro současná nejvyužívanější fosilní paliva by podle podepsaných zemí mělo také zajistit rychlejší přípravu infrastruktury pro elektromobily, vodíkové automobily či další bezemisní pohony. Když totiž bude stanoveno přesné datum, do kdy je nutné přechod učinit, urychlí se investice do modernizace vozových parků i infrastruktury.

Některé země už „datum konce“ stanovily

Evropská unie by také stanovením termínu, kdy konvenční paliva na trzích EU skončí mohla předejít chaosu, který nastane pokud bude každá země ukončovat provoz těchto vozidel po svém. Ačkoliv se to může zdát ještě daleko, některé země už se totiž na zákaz pomalu připravují.

Příkladem tak může být Francie, která chce provoz automobilů produkujících emise skleníkových plynů zakázat už od roku 2040. Ještě před tím ale začne zvyšovat daně z aut, která mají vyšší výkon a tím i vyšší emise oxidu uhličitého a dalších plynů. I přes to, že majitelé silnějších vozidel už dnes ve Francii zaplatí mnohem vyšší daně z provozu než majitelé stejných vozů v jiných státech EU, daně by se měly ještě zvyšovat. Silná auta by tak mohla už brzy platit daň až 50 000 EUR ročně (cca 1,3 milionu korun), což leckoho od nákupu podobného vozidla odradí.

Pro zákaz vozidel se spalovacím motorem je ale třeba už nyní mimoevropská země – Velká Británie. Právě tam totiž panují názory, které jsou pro zákaz konvenčních paliv už do roku 2030, tedy dříve jak za devět let. Jak moc je toto datum reálné a jak rychle by bylo možné přejít na jiná paliva je ale zatím jen ve fázi odhadů. Jisté ale je, že podobné názory přibývají v celé Evropské unii i mimo ni stále rychleji a je tak jen otázkou času než k zákazu opravdu dojde.

Otázkou pro rychlejší rozšíření vozidel bez emisí je také jejich cena. Současné elektromobily jsou totiž pro většinu běžných zákazníků bez štědré dotační politiky zkrátka nedostupné. Zda se do budoucna toto změní je otázkou, při rozšíření například elektrické technologie lze ale stejně jako v dalších oborech a technologiích říci, že cena půjde dolů.




Štítky: Auto Evropská unie Ekologie
Zdroj: RED