Logo EnergoŽrouti.cz
Můj profil      Vyhledávání
Hlavní stránka    DOMÁCÍ     ZAHRANIČNÍ     NÁZORY
Elektromobilita    Globální oteplování    Odpady    Zvířata    Lesy    Energetika    Fosilní paliva    Voda    Vodík    Doprava    
Úvod | DOMÁCÍ | ZAHRANIČNÍ | NÁZORY

Rychlý konec nabíječek elektromobilů? Němečtí vědci pracují na nabíjení za jízdy

Autor: Martin Bárta
TwitterFacebook
před 4 týdny
Martin Bárta
Německá dálnice
Německá dálnice
Foto: Alexander Schimmeck / Unsplash

Mohlo by být nabíjení elektromobilů v budoucnu úplně bez zastavování u nabíjecích stanic? Možná ano a to díky systému pro bezkontaktní dobíjení elektromobilů, který vyvíjejí vědci na Technické univerzitě v německém Braunschweigu. Ty chtějí prozatím dosáhnout až o 20 % delšího dojezdu díky koridorům s bezkontaktním dobíjením.

Úspěch by mohl snížit náklady na baterie

Ačkoliv to stále zní jako hudba budoucnosti, ve skutečnosti jsou vědci s touto technologií již velmi daleko. Za pomoci indukčního přenosu energie by mohl být elektromobil dobíjen třeba na úseku dálnice a snadno tak získat energii na další cestu i bez zastavení u nabíječky.

Vědci z německé univerzity tak spolupracují se společnostmi z automobilového průmyslu, výstavby silnic a energetické infrastruktury na tom, zda by byl nápad realizovatelný. V rámci jejich projektu eCharge by pak chtěli vytvořit systém pro bezkontaktní nabíjení vozidel za jízdy, který by byl přímo integrován do asfaltové vozovky.

V případě, že by auta bylo možné efektivně nabíjet i během cest, mohlo by to ve svém důsledku přinést i snížení nákladů na elektromobily jelikož by nebylo potřeba do nich instalovat baterie s větší kapacitou. Lidé, kteří využívají automobily převážně po městech ve kterých by mohl být systém instalován by se pak mohli téměř obejít bez jejich nabíjení.

Dálnice by mohly mít „elektrifikované“ koridory

Pokud by vytvářený systém skončil úspěchem, plánují vědci výstavbu takzvaných e-koridorů dálnic. To by byly úseky o délce 25 kilometrů na dálnicích, které by měly implementované indukční moduly a tak mohly nabíjet elektromobily.

Samotné indukční moduly by mohly být do vozovky implementovány při její stavbě či rekonstrukci. Cívky pro nabíjení jsou instalovány v hloubce asi deset centimetrů a zakryty asfaltovou vrstvou. Na první pohled je tedy není vůbec vidět, jediné co je prozradí jsou kabely, které ze silnice na jejich okrajích vystupují. Ty zajistí přístup k elektrické energii a řídící jednotce nabíjení.

V podobě, kterou nyní vědci připravují by mohlo indukční nabíjení prodloužit dojezd elektromobilů až o 20 %. Není ale vyloučeno, že při budoucím rozšíření podobného způsobu nabíjení na větší množství cest by pro některé motoristy mohlo bezkontaktní nabíjení úplně nahradit cestu k nabíječce elektromobilu.

Technická univerzita v Braunschweigu už ostatně má s tímto způsobem nabíjení zkušenosti. Od roku 2014 má totiž ve městě elektrický autobus, který je nabíjen právě pomocí indukčního nabíjení.


Líbil se vám článek?

Zdroj: Technická univerzita v Braunschweigu

Diskuze (6 příspěvků)



Další doporučené články